Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 11:30
Daar ben ik het ook wel mee eens, hoewel ik toch ook wel weer blij ben met de NBV.... mooi dat we oude en nieuwe bijbelvertalingen hebben, de nieuwe voor een duidelijke taal en andere vertalingen om te kunnen inschatten of de vertaling wel juist is. Ik vind trouwens de Willibrordvertaling ook wel goed.
Wat Romeinen 5:1 betreft zie ik het probleem niet zo. Wat zegt de SV: Gerechtvaardigd uit het geloof. Dat geeft net zo goed aan dat je door het geloof bent gerechtvaardigd... en geloof is iets van mensen. Daarbij wordt nergens gezegd dat het geloof geen gave van God is... of dat je door het geloof zalig zou worden in plaats van door het bloed van Jezus Christus. Het is juist door het bloed van Jezus Christus en het geloof dat dat dat je zalig maakt.
Veel mensen de context te lezen en die laat niets aan onduidelijkheid over:
1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?
2 Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.
3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
...
16 Daarom is zij (rechtvaardiging) uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen;
17 (Gelijk geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gesteld) voor Hem, aan Welken hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en roept de dingen, die niet zijn, alsof zij waren;
...
20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer;
21 En ten volle verzekerd zijnde, dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
23 Nu is het niet alleen om zijnentwil geschreven, dat het hem toegerekend is;
24 Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen, die geloven in Hem, Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft;
25 Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking. (Romeinen 4)
En daarop volgt vervolgens Romeinen 5:1. De context is duidelijk en maakt dat Romeinen 5 nooit op een remonstrantse manier kan worden uitgelegd, en dat feit is en blijft dat we gered worden door het offer van Jezus Christus, en gerechtvaardigd door geloof daarin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”