In het dagblad voor het noorden van vandaag (23 juli) stond een artikel/interview met Jan Stevens. Voormalig ouderling van de Nederlands Hervormde Kerk te Hollandscheveld, Gereformeerde Bond.
Hij was als 22 jarige al ouderling geworden. Maar vanaf toen werd hij regelmatig geconfronteerd met confilicten. Die soms openlijk, maar meestal stilzwijgend werden uitgevochten. Hij kwam zaken als incest, buitenechtelijke relaties en dergelijke tegen. Maar hij heeft het toen nooit durven aankaarten vanwege alle dwarsverbanden die er waren. De directeur van de reformatorische school is ouderling. De dominee is dan weer lid van de vertrouwenscommissie van de school. En andere bestuursleden van de school zitten in de kerkenraad.
Als scriba is hij meermaals bedreigd met fysiek geweld. Dat was omdat het verzoek om een andere predikant dan de eigen in een trouwdienst voor te laten gaan was afgewezen. Hij zegt, als ik het orgel bespeelde in de dienst was ik mijn leven soms niet zeker.
Als gevolg van een burn out kon hij een jaar lang zijn werk niet uitoefenen. Uiteindelijk ontdekte hij in deze periode dat de burn out werd veroorzaakt door de verstikkende cultuur waarin hij functioneerde.
Hij heeft toen besloten de breken met de kerk van Hollandscheveld. Hij is daarna nog vier maanden in een andere kerk geweest, waar iedereen het hele gezin hartelijk ontving. Uiteindelijk heeft hij helemaal gebroken met het geloof. Maar het houd hem nog steeds wel bezig.
Om alles wat er gebeurt is bespreek baar te maken heeft hij een website geopend. http://www.kerkdruk.nl
Ik vroeg me na het lezen van dit verhaal in de krant, helaas geen digitale versie beschikbaar, of dit soort zaken vaker voorkomen. Mensen die door de druk in de kerk van het geloof af raken. En druk en dus blijkbaar ook geweld.