Opgebrand door kerk en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Opgebrand door kerk en geloof

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 13:10

In het dagblad voor het noorden van vandaag (23 juli) stond een artikel/interview met Jan Stevens. Voormalig ouderling van de Nederlands Hervormde Kerk te Hollandscheveld, Gereformeerde Bond.

Hij was als 22 jarige al ouderling geworden. Maar vanaf toen werd hij regelmatig geconfronteerd met confilicten. Die soms openlijk, maar meestal stilzwijgend werden uitgevochten. Hij kwam zaken als incest, buitenechtelijke relaties en dergelijke tegen. Maar hij heeft het toen nooit durven aankaarten vanwege alle dwarsverbanden die er waren. De directeur van de reformatorische school is ouderling. De dominee is dan weer lid van de vertrouwenscommissie van de school. En andere bestuursleden van de school zitten in de kerkenraad.

Als scriba is hij meermaals bedreigd met fysiek geweld. Dat was omdat het verzoek om een andere predikant dan de eigen in een trouwdienst voor te laten gaan was afgewezen. Hij zegt, als ik het orgel bespeelde in de dienst was ik mijn leven soms niet zeker.

Als gevolg van een burn out kon hij een jaar lang zijn werk niet uitoefenen. Uiteindelijk ontdekte hij in deze periode dat de burn out werd veroorzaakt door de verstikkende cultuur waarin hij functioneerde.

Hij heeft toen besloten de breken met de kerk van Hollandscheveld. Hij is daarna nog vier maanden in een andere kerk geweest, waar iedereen het hele gezin hartelijk ontving. Uiteindelijk heeft hij helemaal gebroken met het geloof. Maar het houd hem nog steeds wel bezig.

Om alles wat er gebeurt is bespreek baar te maken heeft hij een website geopend. http://www.kerkdruk.nl

Ik vroeg me na het lezen van dit verhaal in de krant, helaas geen digitale versie beschikbaar, of dit soort zaken vaker voorkomen. Mensen die door de druk in de kerk van het geloof af raken. En druk en dus blijkbaar ook geweld.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jul 2003 15:24

Zow. Dat dit voorkomt. Verschrikkelijk. Wat moet die man veel meegemaakt hebben.

Ik ga die website eens goed doorlezen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jul 2003 15:56

een website die tot nadenken stemt....

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 jul 2003 16:27

Ik weet zeker dat er door druk mensen van de kerk afraken. Maar er is een verschil tussen van de kerk af raken en van het geloof afraken. Het is vreselijk wat deze man heeft moeten meemaken.

Wat ik nog erger vind is het feit dat er mensen zijn die je erom veroordelen dat je bijvoorbeeld door een situatie niet meer naar de kerk gaat. En vaak blijven de machtsverhoudingen zo'n grote rol spelen dat je er nooit tegenop kunt. Dan kun je je er inderdaad beter bij neerleggen. Een burnout als gevolg van is toch wel heel triest.

Maar ik denk dat we nooit moeten vergeten dat De Heere, hoe moeilijk dan ook, ook hier een reden voor heeft. En misschien dat het nog wel eens ten goede kan keren.
Refoweb is van ons allemaal :p

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jul 2003 16:34

Aan voornoemde antwoorden wil ik niets af doen.

Vergeet alleen niet dat burnout een complex iets is.
Een burnout wordt nooit 100% veroorzaakt door factiren van buitenaf.
Het heeft te maken met een samenspel van factoren, zoals karakter, op-voeding en ga zo maar door.
Misschien moeten we dat ook even vasthouden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 23 jul 2003 16:34

Om deze reden ben ik dus zo fel op het topic Refoweb en tour. Ik geloof absoluut dat religieuze manipulatie voorkomt, op de manier van: zo wil God het dus klep houden.

Ik mensen in mijn naaste omgeving die hierom volledig afgeknapt zijn van de kerk.
Laatst gewijzigd door xgnoom op 23 jul 2003 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 16:36

wooooow dit is echt schokkend... allemaal lezen mensjes!
De ene kerk is te vrijzinnig en de andere weer te zwaar, blijkbaar. De gulden middenweg moeten we zien te vinden, zoals Prediker ons aanraadt.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 23 jul 2003 19:03

De eerste reacties op OmSionsWil geven hem nog gelijk ook.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 19:06

xgnoom schreef:De eerste reacties op OmSionsWil geven hem nog gelijk ook.

Zo te lezen geven ze hem niet gelijk...

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 23 jul 2003 19:17

Lalage schreef:

Nee, ik bedoelde de auteur van de webiste www.kerkdruk.nl :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 19:38

xgnoom schreef:
Lalage schreef:

Nee, ik bedoelde de auteur van de webiste www.kerkdruk.nl :mrgreen:

huh? Op OmSionsWil zeggen ze toch dat het aan die meneer zelf lag dat hij burned out raakte?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 19:39

Ja zo lees ik dat daar ook inderdaad.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jul 2003 19:48

Ik kan me voorstellen dat iemand die in een kerk vol van OSW-ers zit als die op OSW reageren, op een gegeven moment gaat nadenken en de kerk uit gaat.
Alleen wel jammer dat hij met de enorme hoeveelheid kerkelijk badwater ook het kind weggooit. Ik kan het me zo goed voorstellen dat mensen handelen zoals Jan Stevens. Sterker nog, ik snap niet dat iet meer mensen de kerk uitstappen.

Als je op OmSionsWil kijkt, zie je daar de reactie van Matthijs, een lid van de gemeente waar hij uit is gestapt. Deze Matthijs schept er genoegen in om Jan Stevens nogmaals de grond in te trappen. Niet door iets inhoudelijks te zeggen hoe erg hij het vindt dat Stevens niet meer in God gelooft, maar door nog eens te hameren op diens orgelspel.

Ik word er bijna misselijk van, van het lezen van OSW. Wat een gevaarlijke gekken daar zeg (behalve Xgnoom natuurlijk, dat is een infiltrant namens refoweb :wink: )

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jul 2003 19:49

BJ schreef:Ja zo lees ik dat daar ook inderdaad.

Ik denk dat Xgnoom bedoelt dat de reacties het gelijk van Jan Stevens aantonen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 19:58

ooooooow, ze reageren op zo'n manier dat je denkt: wow hij heeft gelijk dat hij bij die lui is weggegaan

Terug naar “Archief”