tis dat ik over 7 uur op m,n werk moet zijn maar ga morgen zeker de gehele topic lezen want dit was nou exact wat ik zocht toen ik me een paar uur geleden op deze site meldde

Toda we layla tov!
Moderator: Moderafo's
Suighnap schreef:Ten eerste moet worden uitgezocht of het relaas over de "prins" (נשיא) uit het Boek Ezechiel een Messiaanse Profetie betreft.
Het concept "de komst van de Moshiach"
De wieg van het concept "de komende Moshiach" staat in het Judaisme - niet in het Christendom of in de Islam. En de reden waarom het Judaisme van oudsher in de "komende Moshiach" gelooft, valt volledig te herleiden naar de Tanach. Het is allesbehalve een kwestie van specifieke citaten uit de Tanach plukken die aansluiten op gebeurtenissen en uitspraken uit het leven van Jezus of een ander.
1 Maar in het laatste der dagen zal het geschieden, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen; en hij zal verheven zijn boven de heuvelen, en de volken zullen tot hem toevloeien.
2 En vele heidenen zullen henengaan, en zeggen: Komt en laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, en ten huize van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en wij in Zijn paden wandelen; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem
Yael schreef: Wie bepaald eigelijk of iets een Messiaanse profetie is?
Yael schreef:1 Maar in het laatste der dagen zal het geschieden, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen; en hij zal verheven zijn boven de heuvelen, en de volken zullen tot hem toevloeien.
2 En vele heidenen zullen henengaan, en zeggen: Komt en laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, en ten huize van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en wij in Zijn paden wandelen; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem
Mi. is dit wat Jezus oa. teweeg gebracht heeft voor de niet-Joden. Om niet te zeggen dit is een vervulde profetie.
Micha 4:3-4 schreef:3 En Hij zal onder grote volken richten, en machtige heidenen straffen, tot verre toe; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het [ene] volk zal tegen het [andere] volk geen zwaard opheffen, en zij zullen den krijg niet meer leren.
Jesaja 2:2-4 schreef:En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen 4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het [ene] volk zal tegen het [andere] volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
Jesaja 11:5-12 schreef: 5 Want gerechtigheid zal de gordel Zijner lendenen zijn; ook zal de waarheid de gordel Zijner lendenen zijn.
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen [te] [zamen] nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren [den] [bodem] der zee bedekken.
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isai, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrie, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israel verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier eilanden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraim zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraim zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraim niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, [en] zij zullen te zamen die van het oosten beroven; [aan] Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.
Ezechiel 37 schreef: 16 Gij nu, mensenkind! neem u een hout, en schrijf daarop: Voor Juda, en voor de kinderen Israels, zijn metgezellen; en neem een ander hout, en schrijf daarop: Voor Jozef, het hout van Efraim, en van het ganse huis Israels, zijn metgezellen.
17 Doe gij ze dan naderen, het een tot het ander tot een enig hout; en zij zullen tot een worden in uw hand.
18 En wanneer de kinderen uws volks tot u zullen spreken, zeggende: Zult gij ons niet te kennen geven, wat u deze dingen zijn?
19 Zo spreek tot hen: Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraims hand geweest is, en van de stammen Israels, zijn metgezellen, nemen, en Ik zal dezelve met hem voegen tot het hout van Juda, en zal ze maken tot een enig hout; en zij zullen een worden in Mijn hand. ... Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;... en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, ... 24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn;... [/u], en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
28 En de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, Die Israel heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid.
Yael schreef:God beloofde de Messias in de Tenach
Yael schreef:wij verwachten ook de Messias, maar dan wel terug.
Suighnap schreef:Yael schreef:wij verwachten ook de Messias, maar dan wel terug.
Ook de terugkeer van deze gezalfde leider is een Christelijke claim die nergens wordt ondersteund door de Tanach. Iedereen kan beweren dat hij/zij bij z’n terugkeer de rest van de profetieen gaat vervullen. Dat hebben: ….. Yehuda HaTzaddik, Judas ben Hezekiah, Simon van Peraea, Athronges 'de herder', Theudas, Johannus van Gischala, Simon bar Giora, Jonathan 'de wever', Lukuas, Shimon bar Kochba, Moses van Kreta, De 'Syrische Messias', Serenus, Abu Isa, Yudghan van Hamadan, Lyons' Messias, Ibn Ayre, Moshe al-Dar'l, David Alroy, de 'Jemenitische Messias', Abraham Abulafia, Nissim ben Abraham, de 'Profeet van Avila', Samuel Abulafia, Moses Motarel, Joseph Karo, de 'Messias van Beyhen', Asher Lemlein, David Reuveni, Shlomo Molkho, Ludovico Diaz, Messiah van Setubal, SHabbatai Zevi, Syleiman Jamal, Jacob Filosoft Querido, Abraham Miguel Cardozo, Mordechai ben CHayyim van Eisenstadt, Yehuda Leib Prossnitz, Yehoshuah Heshel Tzoref, Chayim ben SHlomo, Nechamiah Chaya Chayyun, Baruchya Russo, Berechiya Filosoff, Jacob Frank, Eva Frank (de vrouw van Jacob Frank – de eerste vrouwelijke 'messias'), Israel van Ruzhin, Itzak Eizik van Komarno, Shukr ben Salim Huhayl, en Yusuf Abdullah …..ook beweert.
Nogmaals wil ik benadrukken dat dit niet betekent dat Jezus van Nazareth geen bijzonder en bewonderenswaardig voorbeeld is in zeer veel opzichten.
Vrede!
Moshe
Suighnap schreef:Er staat nergens geschreven dat God "de Messias" beloofde. De komst van een gezalfde leider kan alleen worden herleid uit de Eindtijd-profetieen. Deze gezalfde leider wordt daar telkens in verband gebracht met het definitief beeindigen van de oorlogen, de terugkeer van de Joden naar Israel tijdens zijn leven, het bouwen van de Derde Tempel; het verenigen van het volk Israel, etc.
Dat deze Bouwer van de Derde Tempel, deze Uiteindelijke beiendiger van alle oorlog tussen de volken, deze Terugbrenger van de Joden; deze Vereniger van Israel, deze Gezalfde leider uit de Eindtijd, etc., niet de Jezus uit het begin van de Christelijke jaartelling is, lijkt me evident. Waren de oorlogen voor altijd beindigd? Integendeel: er is nog steeds oorlog. Waren de Joden al naar Israel teruggekeerd? Integendeel ze werden verspreid en zijn nog steeds niet teruggekeerd. Waar staat de Derde Tempel met z’n kamers, deuren, plaveisel en afmetingen? De Tweede Tempel stond toen nog overeind en de Derde Tempel staat er nog steeds niet.
Suighnap schreef:Hoi Yael,
Hoe kun jij bewijzen dat R. Schneerson niet de Messias is?
De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd dat de Joden zijn teruggekeerd naar Israel. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach. Maar hetzelfde geldt ook voor Jezus. Echter, aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.
De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd dat de Derde Tempel (fysieke Tempel - geen "spirituele" Tempel) zal zijn gebouwd. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach. Echter (nogmaals), aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.
De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd waarna er nooit meer oorlog zal zijn. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach.
Echter, aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.
Iedereen kan beweren in een tweede leven terug te komen en alle profetieen te vervullen - dat is dus geen argument (oftewel: het is voor iedereen een argument).
Laat eens zien: hoe bewijs je dat R. Schneerson niet de Messias is?
(a.u.b. in dat andere topic).
Vrede!
Moshe
salty schreef:Ik denk nu wel dat jij, Moshe , mensen door grammaticale pietluttigheden probeert aan het twijfelen te brengen
Hannie schreef:Maar daarom geloven wij ook dat Jezus weer zal komen en alle profetieën die uit jouw post naar voren komen zal vervullen
Stance schreef:Hannie schreef:Maar daarom geloven wij ook dat Jezus weer zal komen en alle profetieën die uit jouw post naar voren komen zal vervullen
Hallo Hannie,
zoals je zegt is het iets dat jij geloofd en daar heb ik alle respect voor. Ik geloof er zelf niet in omdat er nergens staat dat er een messias is die nog een terugkeerd om de rest van de profetieen te volbrengen. Vindt u dat zelf ook niet vreemd of is dat puur omdat u dat geloofd?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten