Waarom is Jezus de Messias en wat zijn jullie argumenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stance

Berichtdoor Stance » 14 nov 2005 23:52

Shalom Zuignap :wink:

tis dat ik over 7 uur op m,n werk moet zijn maar ga morgen zeker de gehele topic lezen want dit was nou exact wat ik zocht toen ik me een paar uur geleden op deze site meldde :mrgreen:

Toda we layla tov!
Laatst gewijzigd door Stance op 17 nov 2005 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Stance

Berichtdoor Stance » 14 nov 2005 23:57

d:)b \:D/ :D

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 nov 2005 21:46

Stance schreef:Shalom Zuignap :wink:

tis dat ik over 7 uur op m,n werk moet zijn maar ga morgen zeker de gehele topic lezen want dit was nou exact wat ik zocht toen ik me een paar uur geleden op deze site melde :mrgreen:

Toda we layla tov!

ben erg benieuwd naar je verdere inbreng in dit topic :P

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 nov 2005 11:49

Suighnap schreef:Ten eerste moet worden uitgezocht of het relaas over de "prins" (נשיא) uit het Boek Ezechiel een Messiaanse Profetie betreft.

Wie bepaald eigelijk of iets een Messiaanse profetie is?

Het concept "de komst van de Moshiach"
De wieg van het concept "de komende Moshiach" staat in het Judaisme - niet in het Christendom of in de Islam. En de reden waarom het Judaisme van oudsher in de "komende Moshiach" gelooft, valt volledig te herleiden naar de Tanach. Het is allesbehalve een kwestie van specifieke citaten uit de Tanach plukken die aansluiten op gebeurtenissen en uitspraken uit het leven van Jezus of een ander.

wij verwachten ook de Messias, maar dan wel terug. Het is dus niet specifiek iets Judaistisch meer. Al is er natuurlijk wel een verschil.
God beloofde de Messias in de Tenach en wij geloven omdat dat zo in het Nieuwe Testament staat dat Jezus de profetieen vervuld heeft zoals God dat wilde. Dr zijn toen dus niet citaten uit de Tenach geplukt om op Jezus toe te passen, nee Hij vervulde ze. Daarom worden die citaten uit de Tenach geciteerd. Omdat te bewijzen.
Wat jij hierna citeerde wat ik niet gequote heb zie ik vooral als wat sommige noemen het herstel van Israel - Jezus terugkomst in heerlijkheid- 1000 jarig vrederijk.

1 Maar in het laatste der dagen zal het geschieden, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen; en hij zal verheven zijn boven de heuvelen, en de volken zullen tot hem toevloeien.
2 En vele heidenen zullen henengaan, en zeggen: Komt en laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, en ten huize van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en wij in Zijn paden wandelen; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem

Mi. is dit wat Jezus oa. teweeg gebracht heeft voor de niet-Joden. Om niet te zeggen dit is een vervulde profetie.

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 17 nov 2005 17:10

Beste PeterL,

Geloof is gebaseerd op a-priori aannames. Echter, de geloofwaardigheid van de claim die het Nieuwe Testament doet op de Tanach, is veelal geen kwestie van geloof maar van grammatica m.b.t. essentieele prooftexts - dat is wat anders dan een axioma. Voorbeelden te over in dit topic (zie
klik ;), of klik ;), of klik ;), etc., etc., etc., etc,…).

Al zie ik in Jezus van Nazareth niet de Moshiach, neemt dit niet weg dat hij voor mij een zeer inspirerende, betekenisvolle persoon is, waar ik veel van heb geleerd en zondermeer nog veel van zal kunnen leren.

Vrede!

Moshe
Jood

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 17 nov 2005 17:22

Hallo Yael,

Je vroeg:

Yael schreef: Wie bepaald eigelijk of iets een Messiaanse profetie is?

Leg simpel alle Eindtijd-profetieen naast elkaar, dan lezen we dat in de Eindtijd o.a. het offeren weer wordt hersteld en dat de Joden terug zijn gekeerd naar Israel, de Derde Tempel is herbouwd (een echte Tempel – geen "spiritueel bouwwerk", zie: klik) ; de volken nooit meer oorlog tegen elkaar zullen voeren (zie: klik); etc. Daarbij wordt vermeld dat een belangrijke rol wordt gespeeld door een aantal tijdgenoten, waaronder een gezalfde militair actieve leider (Moshiach) die afkomstig is van de stam van Judah, een nakomeling van David (ben David) via Salomo.
Omdat we lezen dat in die tijd één van de voorname functies is weggelegd voor deze gezalfde leider (Moshiach/Messias), noemen we het voor het gemak Messiaanse profetieen. Dat is alles.

(Lees deze post nog eens na: klik ;) en deze: klik ;)).

Yael schreef:
1 Maar in het laatste der dagen zal het geschieden, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen; en hij zal verheven zijn boven de heuvelen, en de volken zullen tot hem toevloeien.
2 En vele heidenen zullen henengaan, en zeggen: Komt en laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, en ten huize van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en wij in Zijn paden wandelen; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem

Mi. is dit wat Jezus oa. teweeg gebracht heeft voor de niet-Joden. Om niet te zeggen dit is een vervulde profetie.

Yael, je haalt de tekst uit z’n verband :| . Dit is iets dat in de Eindtijd plaats zal vinden – in het laatste der dagen -, als de oorlogen worden beëindigd (de Derde Tempel zal zijn gebouwd en de Joden zijn teruggekeerd naar Israël). Lees slechts één zin verder:

Micha 4:3-4 schreef:3 En Hij zal onder grote volken richten, en machtige heidenen straffen, tot verre toe; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het [ene] volk zal tegen het [andere] volk geen zwaard opheffen, en zij zullen den krijg niet meer leren.

En zie wat Jesaja vertelt over dezelfde gebeurtenissen in het laatste der dagen:

Jesaja 2:2-4 schreef:En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen 4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het [ene] volk zal tegen het [andere] volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.

Dat is niet de tijd waarin Jezus van Nazareth leefde. Deze profetie moet nog in vervulling gaan als haMashiach komt.

En waarom haMashiach? In Jesaja 11 zien we dezelfde thema’s uit de eindtijd terug, zoals het berechten, het eind van oorlog en de mensen die zich verzamelen. Maar het wordt uitgebreid:

Jesaja 11:5-12 schreef: 5 Want gerechtigheid zal de gordel Zijner lendenen zijn; ook zal de waarheid de gordel Zijner lendenen zijn.
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen [te] [zamen] nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven
op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren [den] [bodem] der zee bedekken.
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isai, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrie, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israel verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier eilanden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraim zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraim zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraim niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, [en] zij zullen te zamen die van het oosten beroven; [aan] Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.

We hebben te maken met de Eindtijd – het laatste der dagen – waarin de oorlog tussen de volken definitief zal eindigen, waarin de Joden terugkeren naar Israel, waarin de Aarde vol van kennis van God is, waarin Efraim (het Noordelijke Koninkrijk van Israel) en Judah (het Zuidelijke Koninkrijk van Israël) niet langer met elkaar zullen wedijveren.
In het Boek Ezechiel worden deze thema’s eveneens aangehaald:

Ezechiel 37 schreef: 16 Gij nu, mensenkind! neem u een hout, en schrijf daarop: Voor Juda, en voor de kinderen Israels, zijn metgezellen; en neem een ander hout, en schrijf daarop: Voor Jozef, het hout van Efraim, en van het ganse huis Israels, zijn metgezellen.
17 Doe gij ze dan naderen, het een tot het ander tot een enig hout; en zij zullen tot een worden in uw hand.
18 En wanneer de kinderen uws volks tot u zullen spreken, zeggende: Zult gij ons niet te kennen geven, wat u deze dingen zijn?
19 Zo spreek tot hen: Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraims hand geweest is, en van de stammen Israels, zijn metgezellen, nemen, en Ik zal dezelve met hem voegen tot het hout van Juda, en zal ze maken tot een enig hout; en zij zullen een worden in Mijn hand. ... Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;... en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, ... 24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn;... [/u], en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
28 En de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, Die Israel heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid.

Ook hier valt te lezen over de terugkeer van de Joden naar Israel en over het samengaan van Judah en Efraim en over de Derde Tempel – het Heiligdom van de Heere (Onder andere in Ezechiel 40-48 lezen we uitgebreid over de Tempel en zien we dat het een echte Tempel is en geen "spirituele tempel"). Maar als toevoeging op de bovenstaande thema’s wordt verteld dat de leider van Judah (nakomeling van David) een koning is. Uit deze passage blijkt impliciet dat Efraim en Judah beiden hun leider(s) hebben. Echter Judah heeft de leiding over heel Israel. Vandaar Moshiach ben David (gezalfde leider, nakomeling van David).

Yael schreef:God beloofde de Messias in de Tenach

Er staat nergens geschreven dat God "de Messias" beloofde. De komst van een gezalfde leider kan alleen worden herleid uit de Eindtijd-profetieen. Deze gezalfde leider wordt daar telkens in verband gebracht met het definitief beeindigen van de oorlogen, de terugkeer van de Joden naar Israel tijdens zijn leven, het bouwen van de Derde Tempel; het verenigen van het volk Israel, etc.
Dat deze Bouwer van de Derde Tempel, deze Uiteindelijke beiendiger van alle oorlog tussen de volken, deze Terugbrenger van de Joden; deze Vereniger van Israel, deze Gezalfde leider uit de Eindtijd, etc., niet de Jezus uit het begin van de Christelijke jaartelling is, lijkt me evident. Waren de oorlogen voor altijd beindigd? Integendeel: er is nog steeds oorlog. Waren de Joden al naar Israel teruggekeerd? Integendeel ze werden verspreid en zijn nog steeds niet teruggekeerd. Waar staat de Derde Tempel met z’n kamers, deuren, plaveisel en afmetingen? De Tweede Tempel stond toen nog overeind en de Derde Tempel staat er nog steeds niet.

Yael schreef:wij verwachten ook de Messias, maar dan wel terug.

Ook de terugkeer van deze gezalfde leider is een Christelijke claim die nergens wordt ondersteund door de Tanach. Iedereen kan beweren dat hij/zij bij z’n terugkeer de rest van de profetieen gaat vervullen. Dat hebben: ….. Yehuda HaTzaddik, Judas ben Hezekiah, Simon van Peraea, Athronges 'de herder', Theudas, Johannus van Gischala, Simon bar Giora, Jonathan 'de wever', Lukuas, Shimon bar Kochba, Moses van Kreta, De 'Syrische Messias', Serenus, Abu Isa, Yudghan van Hamadan, Lyons' Messias, Ibn Ayre, Moshe al-Dar'l, David Alroy, de 'Jemenitische Messias', Abraham Abulafia, Nissim ben Abraham, de 'Profeet van Avila', Samuel Abulafia, Moses Motarel, Joseph Karo, de 'Messias van Beyhen', Asher Lemlein, David Reuveni, Shlomo Molkho, Ludovico Diaz, Messiah van Setubal, SHabbatai Zevi, Syleiman Jamal, Jacob Filosoft Querido, Abraham Miguel Cardozo, Mordechai ben CHayyim van Eisenstadt, Yehuda Leib Prossnitz, Yehoshuah Heshel Tzoref, Chayim ben SHlomo, Nechamiah Chaya Chayyun, Baruchya Russo, Berechiya Filosoff, Jacob Frank, Eva Frank (de vrouw van Jacob Frank – de eerste vrouwelijke 'messias'), Israel van Ruzhin, Itzak Eizik van Komarno, Shukr ben Salim Huhayl, en Yusuf Abdullah …..ook beweerd ;) .

Nogmaals wil ik benadrukken dat dit niet betekent dat Jezus van Nazareth geen bijzonder en bewonderenswaardig voorbeeld is in zeer veel opzichten.

Vrede!

Moshe
Jood

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2005 17:42

Suighnap schreef:
Yael schreef:wij verwachten ook de Messias, maar dan wel terug.

Ook de terugkeer van deze gezalfde leider is een Christelijke claim die nergens wordt ondersteund door de Tanach. Iedereen kan beweren dat hij/zij bij z’n terugkeer de rest van de profetieen gaat vervullen. Dat hebben: ….. Yehuda HaTzaddik, Judas ben Hezekiah, Simon van Peraea, Athronges 'de herder', Theudas, Johannus van Gischala, Simon bar Giora, Jonathan 'de wever', Lukuas, Shimon bar Kochba, Moses van Kreta, De 'Syrische Messias', Serenus, Abu Isa, Yudghan van Hamadan, Lyons' Messias, Ibn Ayre, Moshe al-Dar'l, David Alroy, de 'Jemenitische Messias', Abraham Abulafia, Nissim ben Abraham, de 'Profeet van Avila', Samuel Abulafia, Moses Motarel, Joseph Karo, de 'Messias van Beyhen', Asher Lemlein, David Reuveni, Shlomo Molkho, Ludovico Diaz, Messiah van Setubal, SHabbatai Zevi, Syleiman Jamal, Jacob Filosoft Querido, Abraham Miguel Cardozo, Mordechai ben CHayyim van Eisenstadt, Yehuda Leib Prossnitz, Yehoshuah Heshel Tzoref, Chayim ben SHlomo, Nechamiah Chaya Chayyun, Baruchya Russo, Berechiya Filosoff, Jacob Frank, Eva Frank (de vrouw van Jacob Frank – de eerste vrouwelijke 'messias'), Israel van Ruzhin, Itzak Eizik van Komarno, Shukr ben Salim Huhayl, en Yusuf Abdullah …..ook beweert ;) .

Nogmaals wil ik benadrukken dat dit niet betekent dat Jezus van Nazareth geen bijzonder en bewonderenswaardig voorbeeld is in zeer veel opzichten.

Vrede!

Moshe

Maar er is wel een gigantisch groot verschil tussen hen die jij nu noemt en tussen Jezus. Zelf heb ik alleen van Shimon Bar Kochba gehoord, de rest zijn mij onbekend. Ik denk dat er nooit op aarde iemand is geweest die zoveel invloed op mensen heeft gehad in Zijn tijd en daarna dan Jezus. Dit maakt Hem niet tot Messias dat weet ik.
Ik zal het topic eerst weer eens helemaal doorlezen als je het niet erg vind.

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 17 nov 2005 17:46

Stance schreef:Shalom Zuignap :wink:

tis dat ik over 7 uur op m,n werk moet zijn maar ga morgen zeker de gehele topic lezen want dit was nou exact wat ik zocht toen ik me een paar uur geleden op deze site melde :mrgreen:

Toda we layla tov!

Shalom Ztance ;)

Veel leesplezier!

Erev tov!
Jood

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 nov 2005 20:13

Het verschil tussen Yeshua en alle andere kandidaten voor het messiasschap die dooor Moshe werden opgenoemd is wel dat Hij de enige was die werkelijk wonderen heeft gedaan. Van modder maakte HIj een nieuw oog voor een blindgeboren man. doet ons aan de schepping denken ? Hij stond boven de materie en de wetten van de natuur. Hij heeft Elazar - Lazarus opgewekt uit de dood in het dorp dat nu dan nog steeds elazaryah (vroeger Beit Ania )heet. Hij heeft zichzelf weer doen opstaan uit het graf en belooft aan iedereen die deel uit wil maken van Zijn Nieuwe verbond hetzelfde- Eeuwig spiritueel leven en deelname aan het Koningkrijk van de Eeuwige die Hij Zijn Vader noemt. Daarvoor heeft Hij vrijwillig de straf op zich genomen die een ieder heeft verdiend, de dood aan het vloekhout Vervloekt was immers een ieder die zich niet aan alle wetten dan de Torah kon houden. (en het hele volk zei Amen!)

Zijn ware volgelingen geven het zelfs nu niet op in Hem te geloven en zijn zelfs bereid te sterven al kidush ha Shem - als martelaar, maar dan passief in tegenstelling tot het martelaarschap in de islam. Zijn boodschap was dat Het Koningkrijk van God van de Eeuwige het ENIGE is dat werkelijk waarde heeft voor een mens, om daar te kunnen komen moet je je aan Zijn Torah houden : dwz de Eeuwige liefhebben met al je hele hart en ziel op ieder moment vande dag , en je naaste als jezelf.
Dat is de Wet en de profeten .
Het klinkt makkelijk maar het is zo moeilijk en we gaan steeds opnieuw weer de mist in !.
Shaul, Paulus de leerling van Rabi Gamliel werd op wonderbaarlijke wijze geroepen om de boodschap van Yeshua verder te verspreiden. ook hij is een marteldood gestorven even als duizenden andere gelovigen uit de eerste gemeenten. Shaul was een echte kenner van de Geschriften,
Hij zag de puzzel wel en voelde zich geroepen ? waarom ?? niet om er zelf beter van te worden , maar om de Naam van de Almachtige groot te maken onder de joden en onder de goyim , door een getuige te zijn Yehua de Messias. Dat hebben de andere nep- messiasen niet voor elkaar gekregen, omdat ze nu eenmaal nep waren.
Yeshua was of een geestezieke of Hij was wat Hij claimde te zijn. Ik geloof Hem wel !
Je kunt of voor Hem zijn - of tegen Hem :Er is geen tussenweg, Want Zijn Woord is scherp als een tweesnijdend zwaard. Aan ieder zijn beslissing.
maar
Ik denk nu wel dat jij, Moshe , mensen door grammaticale pietluttigheden probeert aan het twijfelen te brengen, maar mijn beste - het gaat hier om iets hogers dan gramaticaal gekissebis. Je ziet het plaatje wel- of je ziet het niet. Dat hangt van de genade van de Almachtige ....of dat je je hart verhard en je verzet of dat je in gebed vraagt om uitleg van deze hogere dingen >
Ha Raz de shelusha > en dan vraag je het alleen aan Hem !
vrede shalom
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Hannie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannie » 19 nov 2005 20:38

Suighnap schreef:Er staat nergens geschreven dat God "de Messias" beloofde. De komst van een gezalfde leider kan alleen worden herleid uit de Eindtijd-profetieen. Deze gezalfde leider wordt daar telkens in verband gebracht met het definitief beeindigen van de oorlogen, de terugkeer van de Joden naar Israel tijdens zijn leven, het bouwen van de Derde Tempel; het verenigen van het volk Israel, etc.
Dat deze Bouwer van de Derde Tempel, deze Uiteindelijke beiendiger van alle oorlog tussen de volken, deze Terugbrenger van de Joden; deze Vereniger van Israel, deze Gezalfde leider uit de Eindtijd, etc., niet de Jezus uit het begin van de Christelijke jaartelling is, lijkt me evident. Waren de oorlogen voor altijd beindigd? Integendeel: er is nog steeds oorlog. Waren de Joden al naar Israel teruggekeerd? Integendeel ze werden verspreid en zijn nog steeds niet teruggekeerd. Waar staat de Derde Tempel met z’n kamers, deuren, plaveisel en afmetingen? De Tweede Tempel stond toen nog overeind en de Derde Tempel staat er nog steeds niet.

Hoi Moshe,

Je hebt gelijk dat er nergens in het Oude Testament staat dat God letterlijk 'de Messias' belooft. En je hebt inderdaad overtuigend duidelijk gemaakt dat Jezus de Messiaanse profetieën niet heeft vervuld. Maar daarom geloven wij ook dat Jezus weer zal komen en alle profetieën die uit jouw post naar voren komen zal vervullen.

Ik weet het, we hebben geen argumenten om jouw post te weerleggen, en ook al lijkt dat misschien zwak, maar we vertrouwen erop dat de Heilige Geest ons de juiste weg wijst.

Weet je Moshe, ik hoop en bid dat je ook tot geloof komt! Jouw kennis en hersens, gemengd met geloof in de boodschap van het Nieuwe Testament lijkt me een interessante combinatie! :D Ik zal voor je bidden.
Je zegt dat je Jezus een bewonderenswaardig voorbeeld is in zeer veel opzichten vindt. Als je een paar hoofdstukken verderleest dan Maleachi, dan kom je in het Nieuwe Testament, bij het Evangelie van Matthëus. Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt.

Jij ook vrede toegewenst
Helemaal verkocht!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 nov 2005 16:41

Suighnap schreef:Hoi Yael,

Hoe kun jij bewijzen dat R. Schneerson niet de Messias is?

Ik heb erover nagedacht zal proberen je vragen te beantwoorden.
Eerste vraag die bij mij boven kwam waar is hij geboren in Israel, in Bethlehem?
Micha 5 : 1
(Vervuld door Jezus zie:
Mattheus 2 vrs 2 tot 6 )

Waar werd Schneerson geboren?:
Menachem Mendel Schneerson was born on April 18, 1902 (the eleventh day of Nissan, 5662), in Nikolayev, a town in the southern Ukraine. bron
Niet in Israel, noch in Behtlehem.

De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd dat de Joden zijn teruggekeerd naar Israel. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach. Maar hetzelfde geldt ook voor Jezus. Echter, aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.

Ja maar wie zegt dat Jezus niet terugkomt om die profetie te vervullen?
Ik geloof dat Hij leeft! Ik heb nog nergens kunnen vinden dat Schneerson uit de dood is opgestaan zoals Jezus.

De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd dat de Derde Tempel (fysieke Tempel - geen "spirituele" Tempel) zal zijn gebouwd. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach. Echter (nogmaals), aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.

Jezus is opgestaan en leeft in tegen stelling tot Schneerson. Hij heeft nog alle mogelijkheid deze profetie te vervullen. (Paulus zegt ook ergens als Jezus niet is opgestaan dan is ook uw geloof voor niks (ijdel).) nu snap ik wat hij daar mee bedoelde, ook in die zin dus van vervulling van de profetieen.

De Tanach zegt dat de gezalfde leider zal leven in de tijd waarna er nooit meer oorlog zal zijn. Dus R. Schneerson is definitief niet haMashiach.
Echter, aangezien jij beweert dat niet kan worden weerlegd dat Jezus de Moshiach is (waar ik het allerminst mee eens ben!), kun je evenmin dit argument tegen R. Schneerson in stelling brengen.

Die tijd moet nog komen dus wie zegt dat Jezus dat niet vervuld?

Iedereen kan beweren in een tweede leven terug te komen en alle profetieen te vervullen - dat is dus geen argument (oftewel: het is voor iedereen een argument).

Jawel maar er is een groot verschil met 2e leven, of dat je al leeft zoals Jezus, zoals ik al eerder aangaf. Kijk als je dat niet gelooft dan houdt heel het verhaaltje inderdaad op. :wink: Als Jezus niet is opgestaan dan is Hij niet haMasjiach.

Laat eens zien: hoe bewijs je dat R. Schneerson niet de Messias is?
(a.u.b. in dat andere topic).

Vrede!

Moshe

*kuch* nou ik heb het geprobeerd.

wat vind je hiervan?
Laatst gewijzigd door Yael op 23 nov 2005 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Stance

Berichtdoor Stance » 21 nov 2005 22:14

salty schreef:Ik denk nu wel dat jij, Moshe , mensen door grammaticale pietluttigheden probeert aan het twijfelen te brengen

Hallo Salty,

best wel jammer dat jij het pietluttigheden noemt terwijl het voor mij juist precies de antwoorden zijn op mijn twijfels die ik jaren had. Is dat niet grappig?!

Blijft boeien dit topic alhoewel ik wel steeds meer ga twijfelen of ik op deze site wel op m,n plek ben.

Stance

Berichtdoor Stance » 21 nov 2005 22:24

Hannie schreef:Maar daarom geloven wij ook dat Jezus weer zal komen en alle profetieën die uit jouw post naar voren komen zal vervullen

Hallo Hannie,

zoals je zegt is het iets dat jij geloofd en daar heb ik alle respect voor. Ik geloof er zelf niet in omdat er nergens staat dat er een messias is die nog een terugkeerd om de rest van de profetieen te volbrengen. Vindt u dat zelf ook niet vreemd of is dat puur omdat u dat geloofd?

Hannie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannie » 21 nov 2005 22:52

Stance schreef:
Hannie schreef:Maar daarom geloven wij ook dat Jezus weer zal komen en alle profetieën die uit jouw post naar voren komen zal vervullen

Hallo Hannie,

zoals je zegt is het iets dat jij geloofd en daar heb ik alle respect voor. Ik geloof er zelf niet in omdat er nergens staat dat er een messias is die nog een terugkeerd om de rest van de profetieen te volbrengen. Vindt u dat zelf ook niet vreemd of is dat puur omdat u dat geloofd?

Stance,
Net als Yael en anderen ben ik ook gaan nadenken door dit topic. Ik ben zelfs even gaan twijfelen. Maar op de een of andere manier weet ik zeker dat Jezus de Messias is. Niet omdat ik Moshe's argumenten kan weerleggen. Ik kan er zelfs geen speld tussen krijgen :| . Maar religie is niet alleen een zaak van het verstand. Waarschijnlijk geloof ik nog steeds omdat de liefde van Jezus me zo diep raakt.

Ik denk dat je dat moet voelen om te worden overtuigd. Gevoelens zijn iets anders dan rationele argumenten.
Helemaal verkocht!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 22 nov 2005 00:20

@Stance : > wat fantastisch voor je dat je er nu uit bent , rationeel gezien!! Ben je gelijk van al je twijfels af. !! Heeft dit forum je geholpen ?
Suighnap is echt een kei he !
Nu moet je alleen nog gaan beslissen wat voor stream voor jou het beste is. Siddur kopen en een prayerbook om op de juiste manier te kunnen bidden , Talmoed en de commentaren leren, en misschien ook Kabalah daar raak je nooit uitgeleerd hoor! en es kijken welke rebbe jou het meest zal inspireren. R.Nachman - me Uman doet het hier nogal goed ! Daar voelen heel veel jongeren zich helemaal aan verkocht !Chabad heeft ook nog wel aftrek, maar die zijn ook weer onderverdeeld in diegenen die hem als messias willen zien en anderen die alleen waarde hechten aan zijn uitspraken. Je kunt er zelfs een soort oracle boeken van kopen , waarin je je probleem voorlegt en hup hoe wonderlijk , het boek valt open op de juiste bladzijde waar je je antwoord in cryptische vorm kunt vinden. trouwens rabbijnen genoeg hier ! Hardstikke tof hoor !
veel succes!
en als de Messias straks eens komt en je bent nog around.... hoef je je niet druk te maken , want je bent toch joods en houdt je ws aan de wet ! kun je dan nog vragen of Hij al eens eerder is geweest en hoe ie nu precies heet ! 8)
shalom - vrede achi !
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”