Boekenlezer schreef:Klaas schreef:Boekenlezer schreef:Ik vind dat dat best wel verschil maakt. In onze bekeringsverhalen kunnen maar zo onschriftuurlijke elementen en verkeerde interpretaties zitten.
Dat kan. Maar is dat zo erg? Het gaat toch juist om dat wat men ervaren heeft van God? Het gaat toch niet om de theologische juistheid? Van een preek verwacht ik dat wel, maar van een persoonlijk getuigenis? Neem dat 16-jarige meisje; moeten we haar verhaal beoordelen op theologische kwaliteit of dienen we ons te verblijden met de blijden?
Ach joh, als jij zo dolgraag die dingen in de dienst wil ongeacht de argumenten die er tegenin worden gebracht, als het je niet zo uitmaakt hoe bijbels dat is, dan ga je toch lekker naar een clubje waar ze dat wel doen? Wie weet krijg je er ook nog een lekkere schriftkritische preek bij. Kun jij dubbel genieten.
Boekenlezer, jammer dat je zo reageert. Lijkt me niet helemaal de christelijke manier om iemand die op basis van de bijbel aangeeft dat getuigenissen NAAST de schriftverkondiging in de eredienst goed zouden zijn, op basis daarvan ook vertelt dat hij vast geniet van een schriftkritische preek.
Hebben we aan die Bijbel dan niet genoeg, met alles wat daar in staat? De psalmisten schreven door God geïnspireerd, en dat kun je toch moeilijk zeggen van iemand die zijn bekeringsverhaal staat te vertellen. Die is geen bijbelschrijver.
Ik vind dat dat best wel verschil maakt. In onze bekeringsverhalen kunnen maar zo onschriftuurlijke elementen en verkeerde interpretaties zitten.
We hebben aan de bijbel genoeg. Maar God is niet alleen een God van vroeger maar ook een God van nu. Hij deed niet alleen toen grote wonderen maar nu ook. Toen was het gewoon om, als God wonderen deed, dat vervolgens aan elkaar te vertellen. Dat komt meerdere keren terug in de bijbel. Als je getuigt van dat God nog steeds werkt, als je mernsen vertelt wat Hij in je leven heeft gedaan... wil dat toch niet zeggen dat je aan te bijbel niet genoeg zou hebben?
Wil iemand hier ook nog even reageren op wat er staat in 1 corinthiers 14? Dat lijkt me namelijk duidelijk genoeg hierover. Ik vind het vreemd dat mensen zeggen: Getuigen, prima... profeteren: Prima... maar doe het maar lekker buiten de kerkdienst om. Dan gaat de essenti evan het samen gemeente zijn langs je heen. Gemeente zijn betekent dat je elkaar tot hand en voet bent.... dingen samen deelt en zo. Maar mensen maken er van: Samen naast elkaar zitten en luisteren... en niet met elkaar communiceren... dat doe je maar in je vrije tijd... jammer hoor. Zo heeft God het niet bedoeld.