Marnix schreef:Maar als God goed is kan het ook zijn dat hij je dingen verbiedt die je graag wil maar die uiteindelijk toch niet goed voor je blijken te zijn, ook al heb je dat zelf misschien nog niet door (is dan een logische en veelgehoorde reactie)
Tja, daar krijg ik toch heel nare gevoelens bij. Het voelt aan de ene kant als het uitbesteden van je eigen morele besef, je verschuilen achter definities en in het extreme geval een "Befehl ist Befehl"-mentaliteit (hoewel ik absoluut niet geloof dat jij die mentaliteit hebt). Maar het uitbesteden van je morele besef, dat is heel eng. Gods morele besef kan toch niet
kleiner zijn dan dat van ons mensen? En die redenering zal ongetwijfeld destijds ook gebruikt zijn om slavernij te rechtvaardigen. Dat alleen God weet hoe Afrikaanse mensen als slaaf te houden goed voor hen is, ook al begrijpen wij dat niet.
Overigens zijn de voorbeelden van heksenvervolging, slavernij goedkeuren enz typische voorbeelden van geloof misbruiken als rechtvaardiging voor het kwaad dat ze anders toch wel zouden aanrichten.
Wellicht, dat zul je misschien nooit zeker weten, maar ik weet niet of het wat uitmaakt.
Er zijn tegenwoordig nauwelijks christenen die vinden dat slavernij of het verbranden / verdrinken Bijbels gezien prima is, wat al duidelijk maakt dat die toestanden geen christelijke opdrachten zijn maar dat mensen de Bijbel hebben gemanipuleerd.
Tja, ik weet toch niet zo zeker of je dat op het conto van het christendom kunt schrijven en niet aan, bijvoorbeeld, de Verlichting of het Modernisme. Het is ondertussen zeer duidelijk dat die standpunten totaal sociaal onacceptabel zijn. Als ze dat nog wel waren, zouden er absoluut christenen zijn die ze zouden vertolken, daar ben ik van overtuigd.
Op het gebied van homoseksualiteit is de Bijbel dat wel iets minder helder, daarom is er discussie over en een verschil in visie. En ook in beleving. Zelfs van mensen die geloven dat God niet wil dat ze als homo een relatie met anderen aangaan en single blijven en dan alsnog zeggen: Maar er is geen beter leven dan dat met God. Net als dat er mensen zijn wel zo'n relatie aangaan en dat zeggen. En ja, er zijn ook mensen die zeggen: Als ik van God / de Kerk zo'n relatie niet aan mag geloof ik niet meer. Het is een complexe situatie en het makkelijkste is om te zeggen: Alles mag gewoon... maar het is ook een utopie om te denken dat als alles mag, iedereen wel gelukkig wordt.
Maar dat laatste is een valse tegenstelling. Er zit nogal wat tussen die twee extremen. En het gaat er mij om dat iedereen dit voor zichzelf mag bepalen; het zit mij dwars als ik zie dat bepaalde gelovigen in naam van God anderen onnodig leed toebrengen. In dat geval zou het voor die anderen een stuk beter zijn als die gelovigen zonder God leefden. Dat was mijn hele punt.
Het feit dat ik door allerlei nodeloze en kostbare hoepels moet springen om mijn naam en geslacht op mijn geboorteakte te laten wijzigen, doet mij kwaad. Ik zou eerst naar Nederland moeten vliegen voor een afspraak met een psychiater omdat ik niet te vertrouwen zou zijn over hoe ik mij voel; terug naar Canada vliegen en wachten totdat ik de deskundigenverklaring per post ontvang; daarna wéér naar Nederland vliegen (binnen 6 maanden, anders is de verklaring niet meer geldig) om dat papiertje persoonlijk bij het gemeenteloket af te geven (en daarna weer terug naar Canada, uiteraard). Omdat de SGP het schrappen van die vereiste torpedeerde.
Ik vond net een artikel in
Trouw over deze kwestie destijds. Uit cijfers blijkt dat er zo'n 650 gevallen per jaar zijn waarin mensen hun gender officieel aanpassen. In de periode die in het artikel wordt genoemd (2014-2017) dus zo'n 2000 personen. Van die gevallen waren er in heel Nederland 2(!) personen wie die verklaring geweigerd is,
oftewel 0,1% van de gevallen. Het idee dat de verklaring nodig zou zijn om uitwassen te voorkomen of om mensen tegen zichzelf te beschermen, is dus gewoon belachelijk! Het is een oplossing zonder probleem.