Tonny schreef:Bidden voor Israel sluit bidden voor de rest van de wereld niet uit.
Het draait niet om Israël maar om Jezus: mee eens. Maar omdat Israël zo'n grote rol speelt naar de eindtijd, kunnen we Israël wel zien als 'wereldwijde klok'. Niet om de dag te voorspellen (want niemand weet dat), wel dat we kunnen weten dat de dag heel nabij is. Ik geloof namelijk dat tegen het einde het steeds duidelijker zal worden.
Je hoeft de tekst uit Romeinen niet te isoleren om de belofte te laten staan. Ik kan er enorm naar uitkijken om de sluier weggenomen te zien worden en wat voor effect dat heeft op de rest van de wereld. En ja, ik weet wat er heel wat ellende komt voordat die sluier weggenomen zal worden, en dat specifiek Israël het heel zwaar zal gaan krijgen (ik interpreteer openbaring, maar ook de andere profetische boeken vrij letterlijk, tenzij de tekst zelf aanleiding geeft dat niet te doen). Maar juist die 'voorkennis' maakt me bewogen.
Ik zie de Bijbel niet als een boek dat altijd letterlijk gelezen moet worden, en ik zie Israël niet als een wereldwijde klok.
Ik lees de Bijbel ook niet met de krant ernaast, ik probeer (voor zover in mijn vermogen ligt) de Bijbel te interpreteren zoals de oorspronkelijke schrijvers hem bedoeld hebben, binnen de historische, culturele en taalkundige context waarin de teksten zijn ontstaan.
Vervolgens onderzoek ik welke betekenis die boodschap heeft in onze tijd, cultuur en omstandigheden.
Is dat 1 op 1 is over te brengen op de moderne wereld waarin wij leven, of is toch beter om de onderliggende pricipes te herkennen en te vertalen/toepassen naar onze eigen tijd en onze eigen 'bubbel.'
Voor mij ligt de kern van het christelijk geloof in de morele boodschap van Jezus: liefde voor God en de naaste, barmhartigheid, rechtvaardigheid, vergeving en zorg voor anderen.
Die boodschap is tijdloos en je kunt gewoon realistisch blijven zonder je druk te maken over verschillende interpretaties van een letterlijke lezing.
Ik ga mijn tijd niet verspillen door te proberen op Gods (denkbeeldige) Israël-tijdklok te kijken.
Ik ben opgegroeid met een letterlijke lezing, ik heb er weinig goeds van zien komen.
Een christen is iemand die in het gedachtengoed van Jezus gelooft en hem daarin volgt, dat is niet moeilijk te begrijpen.
Een biblicist heeft het veel moeilijker: andere tijden, gewoontes en culturen en daarnaast vele interpretaties en theologieën.
En letterlijke biblicisme vertaal ik voor mezelf tegenwoordig met Bijbels autisme. (sorry, niet om te kwetsen)
Het leidt allemaal zo af, brengt veel schadelijke neven-effecten voort (kerkscheuringen, ruzie ... of erger).
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)