Huisje_op_de_hei schreef:Waarom ik zo anti ben geworden tegen een vleselijk Israël heeft wel een verhaal. Een oorsprong.
Vroeger ben ik met een hoop dingen meegegaan zonder ze echt te begrijpen. Zaken die wel lekker klinken en die ik al te klakkeloos heb overgenomen.
Ik geloofde echt dat de Joden een bijzonder uitverkoren ras waren die heel speciaal zijn in Gods ogen. Specialer dan ik en jij en wij want het zijn Joden. Het uitverkoren volk vanaf Abraham tot nu toe.
Met dat je zo denkt ga je de Joden op een voetstuk zetten. Ik heb dus een 'aparte' vriend die flink kan doordrammen en overdrijven in zaken. Bepaalde beloften en profetieën in de Bijbel legt hij anders uit waardoor ze allemaal uitkomen op iets bijzonders voor de Joden.
En dat alleen voor de Joden want wij heidenen bungelen er maar wat aan. Dat staat me tegen.
Ik wil er niet bij aan bungelen ik wil i.i.g. voor volwaardig aangezien worden en gehoord. Hallo ik ben er ook nog!!!
Sommige forumgenoten doen hier aan mee. De Joden hebben een speciale positie in Gods ogen (alleen omdat ze Joods zijn) en wij zijn gewoon minder in tel.
In Deuteronomium 7 staat: Het is niet omdat u talrijker was dan de andere volken dat Hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! Maar omdat Hij u liefhad en de eed hield die Hij uw voorouders had gezworen.
En in hoofdstuk 9 Onthoud goed dat de HEER u dit goede land niet in bezit geeft omdat u het verdiend hebt, want u bent een onhandelbaar volk.
Hij gaf hen het land omdat hij zich wil houden aan de eed die hij aan hun voorouders Abraham, Isaak en Jakob gezworen heeft.
Dat lijkt me nou niet iets om iemand op een voetstuk te zetten.
Je kunt niet kiezen waar je geboren wordt maar ik ben wel blij dat ik in Nederland geboren ben en niet in Israël of als een Jood in de verstrooiing.
Niemand op de hele wereld bungelt er als een soort van aanhangsel maar een beetje bij, want in de eed die God gezworen had zijn alle volken van de aardbodem inbegrepen: In u zullen alle geslachten van de aarddbodem gezegend worden.
En Jezus zet dat in gang met de opdracht om het evangelie aan alle volken aan te bieden zodat ieder die wil/gelooft lid wordt van Gods huisgezin.
Of je nou in Israël Pakistan Nederland woont (of vul maar in) iedere gelovige is een volwaardig lid van Gods huisgezin,.
Hij wil de God zijn van alle mensen, hij wil dat iedereen zalig wordt, hij is een verzoening voor de zonden van de hele wereld.
Huisje_op_de_hei schreef:Goed, even voor de orde.
Volgens mij denkt het gros hier op het forum dat de Joden een bijzonder soort vleselijk volk zijn. Ik ben inmiddels zover dat ik daar niet meer in geloof. Er zullen best bepaalde bevolkingsgroepen zijn die bepaalde normen en waarden aanhangen maar dat maakt hen niet meer uitverkoren dan de rest. Bovendien ik herhaal maar weer dat het Evangelie is gekomen voor ALLE mensen en niet alleen maar voor een speciaal groepje.
Israël was in zichzelf helemaal niet bijzonder (zie Deut. 7 en 9) en ik ben het met je eens dat God evengoed een ander volk had kunnen kiezen, maar dan zou je dezelfde bezwaren hebben gehad neem ik aan.
De taak waarvoor Israël uitverkoren was bestond uit het bewaren en doorgeven van de kennis over God, het gehoorzamen van de Tora, en het dienen als een licht voor andere volken om zo Gods zegen naar de wereld te brengen.
Huisje_op_de_hei schreef:@Naamloos jij schrijft: "Op zich geloof ik ook niet in wat jij 'een vleselijk Israël' noemt waar God nog plannen mee heeft, maar het staat wel in de Bijbel."
Welke plaatsen in de Bijbel bedoel je dan?
De nationale bekering van Israël: Ezechiël 36:24–28, Ezechiël 37:1–14, Zacharia 12:10, Zacharia 13:1, Romeinen 11:25–27.
De volledige terugkeer naar het land: Jesaja 11:11–12, Ezechiël 36:24, Amos 9:14–15, Jeremia 31:8–10.
Jezus regeert vanuit Jeruzalem: Jesaja 2:1–4, Jesaja 9:6–7, Jeremia 23:5–6, Zacharia 14, Micha 4:1–8.
Herbouw van de tempel: Ezechiël 40–48, Daniël 9:27, Daniël 12:11, 2 Thessalonicenzen 2:4.
De grote verdrukking van Israël: Jeremia 30:7, Daniël 12:1, Mattheüs 24, Zacharia 13:8–9.
Oorlog rond Jeruzalem: Zacharia 12, Zacharia 14, Ezechiël 38–39.
Herstel van de 12 stammen: Ezechiël 37:15–28, Jesaja 11:12–13.
Grofweg kom je dan uit op Amillennialisme, Premillennialisme of Postmillennialisme.
Voor het Amillennialisme voor moet er flink vergeestelijkt worden, maar al naar gelang het onderwerp en de gewenste uitkomst zal dat voor een bepaalde stroming niet zo'n probleem zijn., zeker niet als er af en toe ook een oogje wordt dichtgenepen voor bepaalde teksten.
Om verschillende redenen geloof ik geen van drieën, en een samenhangend verhaal waar theorie en praktijk niet botsen, waar letterlijk en geestelijk niet door elkaar heen gebruikt worden ken ik niet. Het boeit me ook al lang niet meer.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)