Tonny schreef:Als je spreekt over 'het herstel van Israël' erken je dus dat Israël herstelt zal worden, en die belofte dus nog open ligt? Dat is een belofte aan Israël, niet aan 'de kerk' zoals in de vervangingstheologie.
Zoals ik al tegen @Huisje_op_de_hei heb gezegd: het staat in de Bijbel dat God nog openstaande plannen/beloften met Israël heeft. Dat betrek ik nergens op "de kerk."
(Of ik dat zelf letterlijk erken en geloof is een ander verhaal)
Tonny schreef:Bidden voor Israël is dan ook bidden voor die berouw en bekering. Zegenen is niet perse vragen om de overwinning of een goede oogst, of voorspoed oid. Zegenen is een geestelijk gebaar, dat je Gods nabijheid toewenst, dat Zijn waarheid over Israël zal gaan heersen. Als we vanuit de bijbel weten dat er zoveel zegen over alle volken wordt verwacht wanneer Israël tot geloof komt (rom.11:12), is het toch van meerwaarde voor de hele wereld om juist Israel te zegenen?
Ik vind het christelijker om voor alle mensen wereldwijd te bidden - maar vooral te
doen wat mogelijk is - voor vrede, verzoening, rechtvaardigheid en bescherming van alle burgers, ongeacht hun afkomst of geloof.
Als dat werkelijkheid wordt impliceert dat een ommekeer/bekering van de aggressors.
Ik geloof niet dat de wereldvrede en/of meerwaarde voor de wereld afhangt van Israëls bekering. Het draait niet om Israël maar om Jezus.
En er wordt nog heel wat ellende voorspelt rondom Jezus wederkomst, dus is het zaak dat gedeelte uit Romeinen niet te isoleren (dat isoleren is nooit een goed idee trouwens).
Tonny schreef:En als jij Israël als de agressor ziet, en Hamas als het slachtoffer geldt de oproep van Jezus uit Lukas 6:28 toch, ook al vraagt het zelfverloochening?
Ik zeg nergens dat ik Hamas als slachtoffer zie, ik had het over de Palestijnse burgers!!
En de context van Lucas 6 is persoonlijk onderwijs aan gelovigen in persoonlijke situaties, dat gaat niet over oorlogen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)