Cathedralen (RK) bezoeken

Moderator: Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Cathedralen (RK) bezoeken

Berichtdoor Tonny » 20 aug 2025 19:53

Tijdens vakanties bezoek ik graag oude kathedralen. Vanwege de architectuur, cultuur, geschiedenis etc. Mijn man heeft hier moeite mee, hij noemt het 'jezelf vergapen aan afgoderij'.
Nu ik me de laatste tijd verdiept hebt in de koningen Hizkia en Josia ga ik zijn standpunten toch wat beter begrijpen. Ik wil niet direct oproepen tot een beeldenstorm 2 (handelingen 19 laten een ander, NT-ische lijn zien) maar de genoemde koningen zouden het niet hebben laten staan in hun tijd. Mijn laatste bezoek meerdere mensen zien knielen voor beelden van heiligen. De bijbel zegt 'houd je verre van afgoderij', hoort een cathedraal bezoeken uit culturele interesse daar dan bij?
Paulus bezocht in handelingen 19 tenslotte ook de tempel van Diana niet.

Overigens pas geleden ook een mooi gesprek gehad met een lid van een kathedraal die ik bezocht. Deze man ervaarde zo weinig van God dus heb hem geadviseerd om dan eens rechtstreeks tot God te gaan bidden. Zo kan het ook nog lopen en dat verzacht voor mijn man het leed dat ik hem de afgoderij in sleur :) .

Ik ben wel benieuwd hoe jullie daarin staan. Betekent 'houdt je verre van afgoderij' ook dat je geen beeldenverering in RK bezoekt? Past het een christen om 'voor de leuk' een plek te bezoeken waar mensen worden vereerd/ aanbeden ipv God?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Cathedralen (RK) bezoeken

Berichtdoor Jess » 20 aug 2025 20:36

Wij, mijn man en ik, vinden het ook altijd prachtig om oude kerken en gebouwen te bezoeken. Om de prachtige glas in lood ramen, de architectuur, de gedachte dat alles met de hand is gebouwd, zonder computer tekeningen en het huidige bouwmatrieel.

Bij een van de bezoeken trof mij juist zo de stenen afbeelding van een bijbelverhaal, de uitdrukking uit de ogen van die persoon, dat ik juist extra geraakt was.

Heb eerlijk gezegd nooit met de gedachte van afgoderij zoiets bezichtigd. Wel bekruipt me die gedachte als ik een parkeerterrein of een mode show zie bij een bepaald soort kerkgenootschap

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Kathedralen (RK) bezoeken

Berichtdoor Pcrtje » 20 aug 2025 21:07

Tonny schreef:Tijdens vakanties bezoek ik graag oude kathedralen. Vanwege de architectuur, cultuur, geschiedenis etc. Mijn man heeft hier moeite mee, hij noemt het 'jezelf vergapen aan afgoderij'.
Nu ik me de laatste tijd verdiept hebt in de koningen Hizkia en Josia ga ik zijn standpunten toch wat beter begrijpen. (...)
een plek te bezoeken waar mensen worden vereerd/ aanbeden ipv God?

Je man vergist zich. Pak je Bijbel er nog eens bij: er staat dat je van andere goden geen (gesneden) beeld mag maken en daarvoor neerknielen. Maria is geen god. En andere heiligen ook niet. Dus het knielen voor een beeld van bijvoorbeeld Maria valt dus niet onder dit verbod.

De RKK leert dat er verschillende maten van eerbetoon zijn. Alleen God mag worden aanbeden. Personen die het goede voorbeeld hebben gegeven mogen worden vereerd. Vereren is 'lager' of 'minder' dan aanbidden. Heiligen verwijzen altijd door naar Christus.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 20 aug 2025 21:50

Maria is geen god. En andere heiligen ook niet.

Is iets niet een god, wanneer je er zelf een god van maakt? Baal, Asjera etc is net zo min god als Maria. Als de bijbel het knielen voor baal verbiedt, dan ook voor Maria e.a. lijkt mij?

Ik vind je gedachtegang een interessante. Ik vraag me alleen af of er wel zo'n wezenlijk verschil zit in aanbidden of vereren. Zeker wanneer we onze gebeden niet tot God richten, maar tot (het beeld van) een heilige. Johannes wordt niet voor niets terechtgewezen als hij voor een engel knielt (openb 22:8-9). Hier staat specifiek bij dat Johannes knielde om de engel te aanbidden (dus niet om te vereren :D ) maar ik denk dat knielen bij aanbidden hoort, zoals vasten en bidden ook 1 geheel is.

Knielen als uiting van respect zie je bijv wel bij koningen terug, maar die worden niet dood en wel nog eens gevraagd om iets voor ze te regelen. Dat maakt het knielen voor een heilige wel van een ander orde dan een knieling/ buiging voor een regerende koning.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 21 aug 2025 07:01

Pcrtje schreef:Maria is geen god. En andere heiligen ook niet

De voorbije vakantie heb ik 6 weken door Spanje gelopen en onderweg heel wat kathedralen en kerken bezocht, al dan niet voor een pelgrimsmis. Hier in Nederland doe ik regelmatig vrijwilligerswerk in een abdij.
Ook in het ‘wees gegroet Maria’ wordt haar gevraagd voor ons zondaars te bidden. Heiligen en zaligen worden ons tot voorbeeld gesteld. Zoiets als de oudvaders en sommige predikanten op het refo- erf.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2025 09:26

Pcrtje schreef:Je man vergist zich. Pak je Bijbel er nog eens bij: er staat dat je van andere goden geen (gesneden) beeld mag maken en daarvoor neerknielen. Maria is geen god. En andere heiligen ook niet. Dus het knielen voor een beeld van bijvoorbeeld Maria valt dus niet onder dit verbod.

De RKK leert dat er verschillende maten van eerbetoon zijn. Alleen God mag worden aanbeden. Personen die het goede voorbeeld hebben gegeven mogen worden vereerd. Vereren is 'lager' of 'minder' dan aanbidden. Heiligen verwijzen altijd door naar Christus.

Correctie, er staat niet dat je van goden geen afgodsbeeld mag maken om je daarvoor te buigen en die te dienen of als God te vereren, maar van . Maria is inderdaad geen god maar theoretisch zou je haar natuurlijk wel als god kunnen vereren en dan plaats je een andere god naast God. Overigens doen we hetzelfde als we onze knieën buigen voor afgoden zoals geld, macht enzovoorts. Maar ik ben het helemaal met je eens verder, Maria is geen god en katholieken zien haar niet zo. Ze is een heilige en dat is een volop Bijbelse term. Dan valt er wel te discussiëren over de vraag of je via die heilige tot God moet bidden, volgens mij is Bijbels gezien Maria of een andere heilige niet onze toegang tot God.

Tonny schreef:Tijdens vakanties bezoek ik graag oude kathedralen. Vanwege de architectuur, cultuur, geschiedenis etc. Mijn man heeft hier moeite mee, hij noemt het 'jezelf vergapen aan afgoderij'.
Nu ik me de laatste tijd verdiept hebt in de koningen Hizkia en Josia ga ik zijn standpunten toch wat beter begrijpen. Ik wil niet direct oproepen tot een beeldenstorm 2 (handelingen 19 laten een ander, NT-ische lijn zien) maar de genoemde koningen zouden het niet hebben laten staan in hun tijd. Mijn laatste bezoek meerdere mensen zien knielen voor beelden van heiligen. De bijbel zegt 'houd je verre van afgoderij', hoort een cathedraal bezoeken uit culturele interesse daar dan bij?
Paulus bezocht in handelingen 19 tenslotte ook de tempel van Diana niet.

Overigens pas geleden ook een mooi gesprek gehad met een lid van een kathedraal die ik bezocht. Deze man ervaarde zo weinig van God dus heb hem geadviseerd om dan eens rechtstreeks tot God te gaan bidden. Zo kan het ook nog lopen en dat verzacht voor mijn man het leed dat ik hem de afgoderij in sleur :) .

Ik ben wel benieuwd hoe jullie daarin staan. Betekent 'houdt je verre van afgoderij' ook dat je geen beeldenverering in RK bezoekt? Past het een christen om 'voor de leuk' een plek te bezoeken waar mensen worden vereerd/ aanbeden ipv God?

Vraagje: Hoe vaak heb je tijdens dit soort kerkbezoeken gezien dat er beelden vereerd werden? En hoe ging dat dan? Je kan discussieren over beelden en bidden, maar katholieken zien de beelden niet als god en verereren ze ook niet als god. Het zijn heiligen (de heiligen ons voorgegaan) en in die zin ook geloofsvoorbeelden die ons aanmoedigen in onze wedloop, om het maar in christelijk jargon te zeggen. Dan kan je sommige dingen niet gewend zijn of Bijbels gezien niet goed vinden maar dat is wel heel wat anders dan dat het afgoderij zou zijn. Dat zou het zijn als men tegen Maria of een ander beeld zou zeggen: Dit is onze god, hier verwacht ik het van. Maar katholieken zeggen dan bijvoorbeeld: "Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen. "

Volgens mij is dat geen afgoderij, ook al kan het soms natuurlijk gebeuren dat iemand doorschiet in het dingen van Maria te verwachten. Maar ben jij daar schuldig aan als jij een kerk bekijkt? Lijkt me niet. Overigens wijs je op Paulus die een bepaalde tempel niet bezocht, maar als hij in Athene is bekijkt hij een heleboel tempels en ziet zelf dat er een tempel aan een onbekende God is en grijpt dat aan om over Jezus te vertellen. Hij zegt ook dat je gerust vlees kan kopen dat aan afgoden is geofferd als jij daar geen gewetensbezwaren bij hebt en je je naaste geen aanstoot geeft (1 kor 8, Rom 14)

Overigens vind ik je advies naar je katholieke broeder nogal vreemd, tenzij hij echt nooit tot God zou bidden. Maar katholieken bidden ook gewoon tot God, niet alleen maar tot heiligen. Ze aanbidden God met hun liederen, ze bidden allerlei gebeden rechtstreeks tot God. Dat ze soms Maria vragen om voorspraak te zijn wil niet zeggen dat ze niet rechtstreeks tot God bidden, integendeel.

En als laatste heb je inderdaad ook gewoon culturele interesse. Ik heb in Istanbul ook moskeeën bezocht en als ik in de buurt zou zijn zou ik ook de Borobudur of Angkor Wat bezoeken, omdat het mooie gebouwen zijn, vanwege de geschiedenis, cultuur, architectuur maar daarmee zou ik nog geen boeddhist of hindoe zijn? Daarnaast zijn er tegenwoordig modernere afgoden dus de vraag is of je dan nog wel een bank, autoshowroom of modewinkel moet binnenlopen.

Als ik google op "Knielen voor Heiligen" krijg ik terug:

]Katholieken knielen voor heiligen als teken van eerbied en respect, niet als aanbidding. Ze erkennen de heiligen als voorbeelden van geloof en vragen hen om voor hen te bidden bij God. Dit is een vorm van 'heiligenverering', waarbij gelovigen de heiligen eren als bemiddelaars tussen hen en God.

Eerbied en respect:
Knielen is een universele gebaar van diepe eerbied en nederigheid, en wordt ook gebruikt om respect te tonen voor heiligen.

Bemiddeling:
Katholieken geloven dat heiligen in de hemel voor hen bij God kunnen bidden, net zoals vrienden en familieleden op aarde voor elkaar kunnen bidden.

Niet als aanbidding:
Het is belangrijk om te benadrukken dat katholieken heiligen niet aanbidden. Aanbidding is voorbehouden aan God alleen. Ze vereren de heiligen om hun voorbeeld van een heilig leven en hun rol als voorsprekers bij God.

Heiligenverering:
Heiligenverering is een belangrijk onderdeel van het katholieke geloof en helpt gelovigen om zich verbonden te voelen met de kerk, zowel de "strijdende kerk" (gelovigen op aarde) als de "triomferende kerk" (heiligen in de hemel).
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 21 aug 2025 13:35

Ik zit in een appgroepje waarin iemand regelmatig vraagt of wij voor haar willen bidden.
Zij vraagt het aan mensen om zich heen, katholieken vragen het misschien eerder aan mensen in de hemel.
Het komt bij mij niet op om aan Maria te vragen of ze voor me wil bidden maar om dat nu heel fout te noemen? Mag mijn vriendin dan ook niet aan mij vragen om voor haar te bidden?
Het betekent ook niet dat ze zelf niet tot God bidt. Ik denk dat veel mensen troost, steun ervaren door de gedachte dat anderen óók voor je bidden, dat je het niet helemaal alleen hoeft te doen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 21 aug 2025 17:11

Vraagje: Hoe vaak heb je tijdens dit soort kerkbezoeken gezien dat er beelden vereerd werden? En hoe ging dat dan?

Ik denk dat dit een keer of 5 per bezoek gebeurt... ik tel het niet perse. De laatste keer heb ik er wat meer op gelet omdat mijn man er wat over zei.

Ze knielen voor het betreffende beeld en slaan een kruisje. Ik weet verder niet wat ze bidden want dan doen ze in zichzelf. Of misschien zachtjes, ik ga er niet naast zitten om af te luisteren.

Overigens vind ik je advies naar je katholieke broeder nogal vreemd, tenzij hij echt nooit tot God zou bidden.

Deze man zei inderdaad dat hij nooit tot God bad (alleen tot de heiligen) omdat God 'toch niet antwoord'. Anders zou ik inderdaad niet zeggen dat hij het eens zou moeten proberen :wink:

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 21 aug 2025 17:41

Tonny schreef:Ik denk dat dit een keer of 5 per bezoek gebeurt... ik tel het niet perse. De laatste keer heb ik er wat meer op gelet omdat mijn man er wat over zei.

Ze knielen voor het betreffende beeld en slaan een kruisje. Ik weet verder niet wat ze bidden want dan doen ze in zichzelf. Of misschien zachtjes, ik ga er niet naast zitten om af te luisteren.

Ik denk dat je verschil moet ‘zien’ tussen vereren en eerbied. In de RK-traditie loop je niet zomaar een kerk binnen. Je buigt of knielt altijd even voor/naar het altaar. En als je het helemaal ‘goed’ wilt doen, doe je dat ook wanneer je de kerk weer verlaat. Het slaan van een kruisje past in de RK-traditie waarin alle zintuigen aangesproken worden. Maar goed, wij kijken daar natuurlijk als nuchtere (ahum) Nederlanders naar. Zo stond ik ook wel even te kijken van de intensiteit waarmee mensen in Loreto (It) reageerden wanneer ze in de kathedraal aldaar het geboortehuis van Maria aanschouwen. Zelf denk ik dan dat het ook wel een heel mooi verhaal is dat de engelen dat geboortehuis in veiligheid hebben gebracht. En dat toevallig de vissersfamilie die het huis vond De Angeli heette.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”