Pcrtje schreef:Je man vergist zich. Pak je Bijbel er nog eens bij: er staat dat je van andere goden geen (gesneden) beeld mag maken en daarvoor neerknielen. Maria is geen god. En andere heiligen ook niet. Dus het knielen voor een beeld van bijvoorbeeld Maria valt dus niet onder dit verbod.
De RKK leert dat er verschillende maten van eerbetoon zijn. Alleen God mag worden aanbeden. Personen die het goede voorbeeld hebben gegeven mogen worden vereerd. Vereren is 'lager' of 'minder' dan aanbidden. Heiligen verwijzen altijd door naar Christus.
Correctie, er staat niet dat je van goden geen afgodsbeeld mag maken om je daarvoor te buigen en die te dienen of als God te vereren, maar van . Maria is inderdaad geen god maar theoretisch zou je haar natuurlijk wel als god kunnen vereren en dan plaats je een andere god naast God. Overigens doen we hetzelfde als we onze knieën buigen voor afgoden zoals geld, macht enzovoorts. Maar ik ben het helemaal met je eens verder, Maria is geen god en katholieken zien haar niet zo. Ze is een heilige en dat is een volop Bijbelse term. Dan valt er wel te discussiëren over de vraag of je via die heilige tot God moet bidden, volgens mij is Bijbels gezien Maria of een andere heilige niet onze toegang tot God.
Tonny schreef:Tijdens vakanties bezoek ik graag oude kathedralen. Vanwege de architectuur, cultuur, geschiedenis etc. Mijn man heeft hier moeite mee, hij noemt het 'jezelf vergapen aan afgoderij'.
Nu ik me de laatste tijd verdiept hebt in de koningen Hizkia en Josia ga ik zijn standpunten toch wat beter begrijpen. Ik wil niet direct oproepen tot een beeldenstorm 2 (handelingen 19 laten een ander, NT-ische lijn zien) maar de genoemde koningen zouden het niet hebben laten staan in hun tijd. Mijn laatste bezoek meerdere mensen zien knielen voor beelden van heiligen. De bijbel zegt 'houd je verre van afgoderij', hoort een cathedraal bezoeken uit culturele interesse daar dan bij?
Paulus bezocht in handelingen 19 tenslotte ook de tempel van Diana niet.
Overigens pas geleden ook een mooi gesprek gehad met een lid van een kathedraal die ik bezocht. Deze man ervaarde zo weinig van God dus heb hem geadviseerd om dan eens rechtstreeks tot God te gaan bidden. Zo kan het ook nog lopen en dat verzacht voor mijn man het leed dat ik hem de afgoderij in sleur

.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie daarin staan. Betekent 'houdt je verre van afgoderij' ook dat je geen beeldenverering in RK bezoekt? Past het een christen om 'voor de leuk' een plek te bezoeken waar mensen worden vereerd/ aanbeden ipv God?
Vraagje: Hoe vaak heb je tijdens dit soort kerkbezoeken gezien dat er beelden vereerd werden? En hoe ging dat dan? Je kan discussieren over beelden en bidden, maar katholieken zien de beelden niet als god en verereren ze ook niet als god. Het zijn heiligen (de heiligen ons voorgegaan) en in die zin ook geloofsvoorbeelden die ons aanmoedigen in onze wedloop, om het maar in christelijk jargon te zeggen. Dan kan je sommige dingen niet gewend zijn of Bijbels gezien niet goed vinden maar dat is wel heel wat anders dan dat het afgoderij zou zijn. Dat zou het zijn als men tegen Maria of een ander beeld zou zeggen: Dit is onze god, hier verwacht ik het van. Maar katholieken zeggen dan bijvoorbeeld: "Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen. "
Volgens mij is dat geen afgoderij, ook al kan het soms natuurlijk gebeuren dat iemand doorschiet in het dingen van Maria te verwachten. Maar ben jij daar schuldig aan als jij een kerk bekijkt? Lijkt me niet. Overigens wijs je op Paulus die een bepaalde tempel niet bezocht, maar als hij in Athene is bekijkt hij een heleboel tempels en ziet zelf dat er een tempel aan een onbekende God is en grijpt dat aan om over Jezus te vertellen. Hij zegt ook dat je gerust vlees kan kopen dat aan afgoden is geofferd als jij daar geen gewetensbezwaren bij hebt en je je naaste geen aanstoot geeft (1 kor 8, Rom 14)
Overigens vind ik je advies naar je katholieke broeder nogal vreemd, tenzij hij echt nooit tot God zou bidden. Maar katholieken bidden ook gewoon tot God, niet alleen maar tot heiligen. Ze aanbidden God met hun liederen, ze bidden allerlei gebeden rechtstreeks tot God. Dat ze soms Maria vragen om voorspraak te zijn wil niet zeggen dat ze niet rechtstreeks tot God bidden, integendeel.
En als laatste heb je inderdaad ook gewoon culturele interesse. Ik heb in Istanbul ook moskeeën bezocht en als ik in de buurt zou zijn zou ik ook de Borobudur of Angkor Wat bezoeken, omdat het mooie gebouwen zijn, vanwege de geschiedenis, cultuur, architectuur maar daarmee zou ik nog geen boeddhist of hindoe zijn? Daarnaast zijn er tegenwoordig modernere afgoden dus de vraag is of je dan nog wel een bank, autoshowroom of modewinkel moet binnenlopen.
Als ik google op "Knielen voor Heiligen" krijg ik terug:
]Katholieken knielen voor heiligen als teken van eerbied en respect, niet als aanbidding. Ze erkennen de heiligen als voorbeelden van geloof en vragen hen om voor hen te bidden bij God. Dit is een vorm van 'heiligenverering', waarbij gelovigen de heiligen eren als bemiddelaars tussen hen en God.
Eerbied en respect:
Knielen is een universele gebaar van diepe eerbied en nederigheid, en wordt ook gebruikt om respect te tonen voor heiligen.
Bemiddeling:
Katholieken geloven dat heiligen in de hemel voor hen bij God kunnen bidden, net zoals vrienden en familieleden op aarde voor elkaar kunnen bidden.
Niet als aanbidding:
Het is belangrijk om te benadrukken dat katholieken heiligen niet aanbidden. Aanbidding is voorbehouden aan God alleen. Ze vereren de heiligen om hun voorbeeld van een heilig leven en hun rol als voorsprekers bij God.
Heiligenverering:
Heiligenverering is een belangrijk onderdeel van het katholieke geloof en helpt gelovigen om zich verbonden te voelen met de kerk, zowel de "strijdende kerk" (gelovigen op aarde) als de "triomferende kerk" (heiligen in de hemel).