"Ik neem de cathechismus niet klakkeloos aan"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mar 2004 19:32

Ik neem de catechismus ook niet klakkeloos aan, omdat deze niet geinspireerd is en de Bijbel wel.
Er staan zeer zeker goede dingen in, maar soms vind ik hem een beetje uit de tijd. Denk bijvoorbeeld aan al die steken naar de roomse kerk (vervloekte afgoderij enz.). We moeten niet blijven steken in een vroegere strijd tussen protestanten en katholieken. Ook behandelt de catechismus problemen van DIE tijd en zijn er tegenwoordig nieuwe problemen blij en oude problemen minder van toepassing.
Ik denk dat er in de catechismus ook heus wel eens een foutje staan. Natuurlijk zijn die reformatoren geen domme mannen, maar John Wesley was ook slim en kwam tot andere conclusies dan de reformatoren.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2004 21:41

@mic schreef:*realiseert zich dat het niet helemaal waar is om te zeggen dat kinderdoop refo traditie is, kinderdoop, er waren ook oudvaderen die er niet aan deden*

En er waren niet-refo-vaderen die er wèl aan deden, in de tijd van de vroege kerk. Tertullianus bijvoorbeeld. :wink:
Maar goed, dat valt buiten dit onderwerp.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 22:54

Boekenlezer schreef:
@mic schreef:*realiseert zich dat het niet helemaal waar is om te zeggen dat kinderdoop refo traditie is, kinderdoop, er waren ook oudvaderen die er niet aan deden*

En er waren niet-refo-vaderen die er wèl aan deden, in de tijd van de vroege kerk. Tertullianus bijvoorbeeld. :wink:
Maar goed, dat valt buiten dit onderwerp.
interessant :P (valt net beetje buiten het onderwerp)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 11:38

Tabitha schreef:Ik neem de catechismus ook niet klakkeloos aan, omdat deze niet geinspireerd is en de Bijbel wel.
Er staan zeer zeker goede dingen in, maar soms vind ik hem een beetje uit de tijd. Denk bijvoorbeeld aan al die steken naar de roomse kerk (vervloekte afgoderij enz.). We moeten niet blijven steken in een vroegere strijd tussen protestanten en katholieken. Ook behandelt de catechismus problemen van DIE tijd en zijn er tegenwoordig nieuwe problemen blij en oude problemen minder van toepassing.
Ik denk dat er in de catechismus ook heus wel eens een foutje staan. Natuurlijk zijn die reformatoren geen domme mannen, maar John Wesley was ook slim en kwam tot andere conclusies dan de reformatoren.

Ik kan me heel goed vinden in de chatechismus en weet geen dingen te noemen waarmee ik het niet mee eens ben. Als je ergens niet helemaal mee eens bent, kun je het toch ook eigenlijk dan niet handhaven om dat te behouden achterin je psalmboekje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:10

Hm in dat geval moet ik maar eens wat stukjes uit de Dordse Leerregels en de NGB gaan scheuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:26

Nou ja, misschien moet jij dan idd zelf een belijdenisgeschrift opstellen voor jezelf. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:36

Vind ik niet zo nodig... Ik heb de bijbel en ik heb de apostolische geloofsbelijdenis. :) En de belijdenisgeschriften zijn op veel punten wel heel leerzaam... en op een paar puntjes vind ik ze niet kloppen. Omdaar nou een nieuwe belijdenis voor dte schrijven... neuj,zo belangrijk zijn die geschriften niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:38

Dus, jij bent het niet helemaal eens met de belijdenisgeschriften? En je houdt ze wel? Niet echt consequent, dunkt me.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 mar 2004 13:44

ik houd ze alleen op de punten waar ik het mee een ben :wink: dat ze in m'n bijbel staan is iets anders dan houden. Anders wordt het inderdaad scheur kleur en plak werk....
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 14:01

Het Weermannetje schreef:Dus, jij bent het niet helemaal eens met de belijdenisgeschriften? En je houdt ze wel? Niet echt consequent, dunkt me.

Ze staan in mijn bijbel.... Dus ik ga ze er niet uit scheuren. Ik heb thuis ook wel boekjes in staan waar ik het niet 100% mee eens ben. Toch heb ik er een hoop van geleerd, dat wat ik er van kan leren leer ik... en die paar dingen waar ik het niet mee eens ben neem ik niet over.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 30 mar 2004 14:10

Het Weermannetje schreef:
Tabitha schreef:Ik neem de catechismus ook niet klakkeloos aan, omdat deze niet geinspireerd is en de Bijbel wel.

Ik kan me heel goed vinden in de chatechismus en weet geen dingen te noemen waarmee ik het niet mee eens ben. Als je ergens niet helemaal mee eens bent, kun je het toch ook eigenlijk dan niet handhaven om dat te behouden achterin je psalmboekje?

Nee dat klopt, ik ben het er eigenlijk ook niet helemaal mee eens dat deze achter de Bijbel/psalmboekje staan. Ik kan me bijvoorbeeld niet vinden in artikel 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis, hoe goed die mannen het ook bedoeld hebben, ik kan dat niet in de Bijbel terugvinden.
Ook de houding naar de Rooms-katholieke kerk waardeer ik niet zo.

Als een of andere dominee een prachtig boekje schrijft over de Bijbel, waar je het helemaal mee eens kan zijn, voeg je dat toch ook niet achterin de Bijbel ertussen?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Het grote nadeel van de Drie Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2004 23:39

... is dat deze gebaseerd zijn op ruzie. Ruzie met de Rooms-Katholieken, ruzie met de Remonstranten en zelfs interne ruzies binnen toenmalige publieke (Gereformeerde, thans Hervormde, straks Protestantse) Kerk in Nederland.

Vooral tegen de Katholieken worden allerlei argumenten in stelling gebracht die na het concilie van Trent (1570) misschien nog van toepassing waren, maar na Vaticanum I (1870) en Vaticanum II (1963 en 1964, geloof ik), niet meer.

Inmiddels is het verschil tussen de progressieve vleugels van de PKN in wording en de Remonstranten nul komma nul (zie ook de uitvaart van H.K.H. Juliana).

Ik ben van mening dat zeker de Dordse leerregels en de Heidelbergse Cathegismus aan een grondige revisie toe zijn.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Het grote nadeel van de Drie Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2004 07:15

Optimatus schreef:Inmiddels is het verschil tussen de progressieve vleugels van de PKN in wording en de Remonstranten nul komma nul (zie ook de uitvaart van H.K.H. Juliana).

Daar ben ik het niet mee eens. In de SoW-kerk waar mijn ouders lid van zijn (en ik op papier ook nog) zitten een heleboel echte christenen, ik ken ook mensen daar die geloven dat de aarde in zes dagen geschapen is. In de remonstrantse kerk geloven alle mensen zo ongeveer dat God een of andere energiebron is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 09:35

God als energiebron is op zich geen slechte gedachte. De vraag alleen is, wat er exact mee bedoeld wordt.

De remonstranten geloven echter wel degelijk in Vader, Zoon en Heilige Geest en behoren tot het protestantisme. Ze zijn alleen van mening dat de mens een grote mate van eigen verantwoordelijkheid draagt. En dat kan ik niet afwijzen.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Re: Het grote nadeel van de Drie Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:37

Optimatus schreef:... is dat deze gebaseerd zijn op ruzie. Ruzie met de Rooms-Katholieken, ruzie met de Remonstranten en zelfs interne ruzies binnen toenmalige publieke (Gereformeerde, thans Hervormde, straks Protestantse) Kerk in Nederland.

Vooral tegen de Katholieken worden allerlei argumenten in stelling gebracht die na het concilie van Trent (1570) misschien nog van toepassing waren, maar na Vaticanum I (1870) en Vaticanum II (1963 en 1964, geloof ik), niet meer.

Inmiddels is het verschil tussen de progressieve vleugels van de PKN in wording en de Remonstranten nul komma nul (zie ook de uitvaart van H.K.H. Juliana).

Ik ben van mening dat zeker de Dordse leerregels en de Heidelbergse Cathegismus aan een grondige revisie toe zijn.

Erik

Ik denk dat ze ook tegenwoordig nog zeer juist zijn. En als je het met de belijdenisgeschriften niet eens bent, is wat anders dan een boekje van een of andere dominee!

Terug naar “Archief”