Het Weermannetje schreef:Tabitha schreef:Ik neem de catechismus ook niet klakkeloos aan, omdat deze niet geinspireerd is en de Bijbel wel.
Er staan zeer zeker goede dingen in, maar soms vind ik hem een beetje uit de tijd. Denk bijvoorbeeld aan al die steken naar de roomse kerk (vervloekte afgoderij enz.). We moeten niet blijven steken in een vroegere strijd tussen protestanten en katholieken. Ook behandelt de catechismus problemen van DIE tijd en zijn er tegenwoordig nieuwe problemen blij en oude problemen minder van toepassing.
Ik denk dat er in de catechismus ook heus wel eens een foutje staan. Natuurlijk zijn die reformatoren geen domme mannen, maar John Wesley was ook slim en kwam tot andere conclusies dan de reformatoren.
Ik kan me heel goed vinden in de chatechismus en weet geen dingen te noemen waarmee ik het niet mee eens ben. Als je ergens niet helemaal mee eens bent, kun je het toch ook eigenlijk dan niet handhaven om dat te behouden achterin je psalmboekje?
Nee dat klopt, ik ben het er eigenlijk ook niet helemaal mee eens dat deze achter de Bijbel/psalmboekje staan. Ik kan me bijvoorbeeld niet vinden in artikel 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis, hoe goed die mannen het ook bedoeld hebben, ik kan dat niet in de Bijbel terugvinden.
Ook de houding naar de Rooms-katholieke kerk waardeer ik niet zo.
Als een of andere dominee een prachtig boekje schrijft over de Bijbel, waar je het helemaal mee eens kan zijn, voeg je dat toch ook niet achterin de Bijbel ertussen?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.