nou, dat beloofde natuurlijk al lekker stof voor discussie.
Eigenlijk vind ik de reactie van de heer Mortlach best pover, door net zo weinig nuance als mijn posting.
Vergun mij terloops ook op te mogen merken dat het lijstje eigenschappen van fundamentalisten van vreemdeling op mij zeer on-intellectueel over komt, weshalve dat ook totaal niet uitnodigt tot nadere beschouwing. Domme oorlogsretoriek, vind ik zelfs.
Wat ik natuurlijk wil prediken, is dat we m.i. niet bang moeten worden onder de postmoderne druk, om christelijk principieel te blijven.
En hier op dit topic mag dat dan aan beoordeling door ons aller meningen onderworpen worden.
Ja, dat idee dat vrouwen mogen stemmen en studeren, zo verschrikkelijk modern.
Ja, ik bedenk dat alle vijf mijn kleindochters VWOers zijn of waren. O, dan hebben we natuurlijk nog ons buurmeisje van amper 3: 'opa hoort mij weer, hij begint het te snappen', vertrouwde ze mijn vrouw gisteren toe. (achtergrond: opa is doof en zij is ook nog veel te snel voor hem)
M.i. heeft oma haar nu reeds boven haar eigen kleuterklasjes van weleer uitgetild in ontwikkeling. Een dagelijks genoegen.
Ja, zouden ze straks nog zo dom zijn om te gaan stemmen? Dat heeft nu toch al niet de minste waarde meer? Zelfs ons kerkdorp raken we binnenkort politiek kwijt in de grote gemakkelijk onder de duim te houden massa van gemeente HW. En Nederland is een soort provincie van dictatoriaal geregeerd (niet gekozen) Europa geworden en Europa hooguit een dominion of zo van Amerika, toch?
Wel eens een rug gezien waar de roede overheen is gegaan?
Vreselijk, walgelijk dat mensen elkaar dat aan kunnen doen.
Maar ik gaf mijn kinderen uiteraard vroeger (de oudste is nu 54 en zeer groot, >2 m. en sterk) wel de benodigde corrigerende tik hoor. Wel op de bips met de blote hand. (au) En als mijn eigen vader boos werd omdat ik weer hoorbaar slaags in bed met mijn grote broer was geraakt, nou dan kropen we stijf onder de dekens hoor. Mijn goeiige zorgzame vader had wel vierkante polsen en zo.
Trouwens, wist je dat in Amerika een doodstraf uitvoeren veel duurder is dan iemand levenslang opsluiten omdat de rechtszaken en het beroep zo lang duren. Het geld-argument is dus onjuist.
Nee dat wist ik echt niet. Wel wist ik dat een gevangene per dag meer kost dan een ziekenhuispatiënt. Daar heb ik meer mee.
Maar doodstraf past bij mij wel in een zorgvuldig christelijk afgewogen oordeel en aantoonbare onbekeerlijkheid. Dat rechtvaardigheidsniveau neem ik uiteraard niet bij onze D66-rechters waar. Desalniettemin ... de overheid draagt het zwaard .....
a) Flauwekul, en b) Je ziet echt niet dat bepaalde groepen hun geloofsvrijheid afpakken problematisch is?
ad a: de tijd en de Bijbel, Op.6 (m.i. reeds actueel geworden) zal het leren.
ad b: ik zie dat zelfs als absoluut onmogelijk en onwenselijk. Wel pleit ik voor in bedwang houden; bijv. als dominee Arie v.d. Veer van de EO voor zou willen stellen om vóór de moslims Jeruzalem weer veroveren, daar zelf weer een kruistocht heen te ondernemen, dan zou ik hem en hun met zachte dwang toch tegen willen houden

Zo ook als domlinks met de moslims hier de sharia verder door willen laten komen met 4 bruiden van 12 jaar en onze dood (nog even jizya?), dan zou ik ................................................. ach doe maar niks meer, is al te laat ............