Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
antoon schreef:Dat is allemaal vooroordeel, trouwens wat is weerlegd zo goed als niets van wat je noemt, integendeel de moderne wetenschap bevestigd de schrift, ik vroeg om een definitie van fundamentalisme, je begon goed, verder is het voor je eigen rekening.
ben db bd schreef:volgens mijn niet zo dure woordenboek is er wel een verschil tussen fundamentalistisch en fundamenteel hoor.
fundamenteel: de eerste gronden aangaande; wezenlijk; voornaamst.
fundamentalisme: extreem rechtzinnig in godsdienstig opzicht, met afwijzing van moderne inzichten, o.a. in protestantse kringen en in de islam.
Nou vind ik 'extreem' al een beetje klinken als overdreven, hoewel het dat nog niet bedoelt te zijn. Wel uiterst. Mankeert daar al wat aan?
Nou vind ik 'moderne inzichten' doorgaans nogal aan mode onderhevig; trendy; met je tijd meegaan. Dat kan in een tijd van verloedering voor mij inhouden: de 'glijbaan af' gaan. Daar behoeven we m.i. niet blij van te worden.
Als fundamentalisme voor ons christenen ook zou leiden naar Oud Testamentisch strijdgedrag, dan zou ik een fronsrimpeltje trekken, net als bij de islam.
Als wij echter belijden dat Gods heilig Woord voor alle tijden is, acht ik dat een goede Bijbelgetrouwe zaak.
Moeten wij dan linnen onderbroeken gaan dragen om het vlees des schaamtes te bedekken en zo? Nee dat was immers voor de priesteren bestemd. Wij zijn ook 'het nieuwe Israël' niet.
Moderne inzichten wat betreft de 1 relatie/gelijkheid van man en vrouw, over 2 het tuchtigen van kinderen, 3 de doodstraf, 4 geloofsvrijheid voor iedereen en niet alleen het eigen clubje, de rechten van minderheden 5 inclusief seksuele minderheden, allemaal relatief modern. Wat een verloedering allemaal.
ben db bd schreef:Mijnheer, ik erken volledig; zet mij maar gewoon vet bij de fundamentalisten! Want ik zou dit allemaal graag zelf zo gezegd willen hebben![]()
ik zal mijn tijd zeker wel al gehad hebben, maar val ik hier ook al uit de toon op REFOWEB![]()
ter explicatie: ad 1: wel gelijkwaardig doch zichtbaar ongelijk.
ad 2: onthoudt de jongeling de roede niet.
ad 3: a.u.b. voor de persisterende goud kostende aanhouders.
ad 4: het kalifaat is nu reeds in sneltreinvaart onderweg, zien wij.
ad 5: ga maar als vriend en broeder terug in de kast.
Ja, dat idee dat vrouwen mogen stemmen en studeren, zo verschrikkelijk modern.
Wel eens een rug gezien waar de roede overheen is gegaan?
Trouwens, wist je dat in Amerika een doodstraf uitvoeren veel duurder is dan iemand levenslang opsluiten omdat de rechtszaken en het beroep zo lang duren. Het geld-argument is dus onjuist.
a) Flauwekul, en b) Je ziet echt niet dat bepaalde groepen hun geloofsvrijheid afpakken problematisch is?
ben db bd schreef:oorlogsretoriek, vind ik zelfs.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 361 gasten