Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Harmonica2 schreef:Je geeft geen argumenten je herhaalt gewoon wat je hebt gezegd. En mijn argument is dus dat als het waar is wat jij zegt, we jouw opmerking dus niet serieus hoeven te nemen. Dan kan je wel zeggen, ja maar dat zeg jij niet uit vrije wil, maar dat is niet het punt.
Mortlach schreef:Stel dus: als ik zeg dat we onze hersenen zijn (dat buiten wat hormonale reacties alle processen die we tot onze persoonlijkheid rekenen voortkomen uit en beperkt blijven tot de hersenen. Dan zeg jij als ik het goed begrijp dat die uitspraak een gevolg is van hersenactiviteit en dus niet betrouwbaar is. Die koppeling, die 'dus' begrijp ik niet. De stelling van pythagoras is ook een product van onze hersenen. Maakt dat die stelling dan onbetrouwbaar of mogelijk onwaar?
Of ik begrijp je bezwaar verkeerd, of ik begrijp het bezwaar inhoudelijk niet. Help je me leren?
Cicero schreef:Volgens mij zit het zo, dat het probleem vooral in de vrije wil zit. Dus zoals heintje zegt, dat wat jij hier opschrijft voortkomt uit chemische processen en dat je geen vrije wil hebt. De conclusie van h2 is dan dat als dit zou kloppen geen daadwerkelijk gesprek mogelijk is, slechts het uitwisselen van de resultaten van wat hersengeknetter.
Als ik het goed begrijp ontkent h2 die hersenprocessen niet, maar hij houdt rekening met vrije wil als een ander niveau die op z'n minst interacteert met de hersenprocessen.
Mortlach schreef:@Harmonica: ik heb je bezwaar vaker zien langskomen, maar ik begrijp het werkelijk waar niet. Zou je me kunnen uitleggen waar het bezwaar precies uit bestaat? Hopelijk leer ik er dan wat van. Het filmpje was behoorlijk karig of nam een paar grote stappen waardoor ik de draad miste, denk ik.
Stel dus: als ik zeg dat we onze hersenen zijn (dat buiten wat hormonale reacties alle processen die we tot onze persoonlijkheid rekenen voortkomen uit en beperkt blijven tot de hersenen. Dan zeg jij als ik het goed begrijp dat die uitspraak een gevolg is van hersenactiviteit en dus niet betrouwbaar is. Die koppeling, die 'dus' begrijp ik niet. De stelling van pythagoras is ook een product van onze hersenen. Maakt dat die stelling dan onbetrouwbaar of mogelijk onwaar?
Of ik begrijp je bezwaar verkeerd, of ik begrijp het bezwaar inhoudelijk niet. Help je me leren?
heintje schreef:Dat nihilisme de revue nog niet gepasseerd is...
Want als we dan geen vrije wil hebben, dan kunnen we misschien net zo goed stoppen met iets te doen.
Maar dat blijkt onmogelijk, want ons gevoel van persoonlijke keuzevrijheid (de illusie van vrije wil) is zo overweldigend aanwezig dat we geen andere keus hebben dan te doen alsof we kiezen, en verdergaan met ons leven.
En dat op een refoweb....Pakt die atheïst de door God gegeven vrije wil ook nog eens af. Het moet niet gekker worden.
Mortlach schreef:
Misschien ligt het eraan dat ik het niet hebben van vrije wil niet zo'n bijzonder groot probleem vind. Het 'hersengeknetter' (leuk gevonden) is voor mij complex genoeg dat de resultaten het idee van vrije wil voldoende benaderen dat er geen functioneel verschil is tussen daadwerkelijk vrije wil en deze bijna-vrije wil/de illusie van vrije wil.
Harmonica2 schreef:Nou, wat CIcero ook al aangaf, het gaat me er dus niet om dat er hersenactiviteit aan te pas komt. Dat is zelfs empirisch te bewijzen. Maar Heintje gaat verder en beweert dus dat alle acties volledig te reduceren zijn tot hersenoorzaken en niet tot redenen (zoals Phillipse ook al aangaf). Waarom zou een boek van Victor Lamme dan betrouwbaarder zijn dan een andere?
En als jij niet uit vrije wil maar puur door omstandigheden een voorkeur geeft aan de theorie van Lamme, waarom zouden we dat in vredesnaam dan serieus nemen? Onder andere omstandigheden maak je andere keuzes, dus waarom zouden we jouw omstandigheden heilig verklaren? Ratio is gewoon afhankelijk van (een bepaalde mate) van vrije wil.
Harmonica2 schreef:En wederom lever je dus weer scepticisme waarvan je niet door hebt dat het je eigen visie ook kapot maakt. Jij bent hier dan immers niet als koning van de ratio, jij bent atheïst door de omstandigheden en jij bent ook alleen maar hier op dit forum door de omstandigheden. Je bent dus geen atheïst geworden uit vrije wil! En wat was je kritiekpunt op religie nog maar? Dat het afhankelijk was van de omstandigheden toch?
Tja daar zeg je wat. Maar natuurlijk moeten we de maatschappij beschermen tegen mensen die een gevaar vormen. Want ook in deze mensen zijn nog hersenverbindingen te maken en zijn ze misschien her op te voeden. De doodstraf ben ik derhalve dan ook faliekant tegen.Harmonica2 schreef:Toch heeft het verstrekkende gevolgen. Hoe kan je iemand veroordelen als hij geen vrije wil heeft? Ons hele rechtssysteem gaat uit van de vrije wil.
Mortlach schreef:Geen idee. Dat vraag ik net aan jou. Waarom zou het dan onbetrouwbaar(der) zijn?
Het ontdekken van de stelling van pythagoras is ook volledig te reduceren tot hersenoorzaken.
En toch twijfelt niemand daar aan. Misschien begrijp ik het verschil tussen oorzaken en redenen niet, maar daarom vraag ik dus net om wat meer uitleg.
Maar hoe werkt dat dan met de stelling van Pythagoras? Wat is precies het probleem als de omstandigheden complex genoeg zijn dat het het idee van vrije wil benadert, maar niet waarlijk vrije wil is?
heintje schreef:Maar wat wil je daarmee zeggen Spreeuw?
Wij kunnen plannen wat we willen. Als er morgen een atoombom valt overleven de kevers dit. Wij niet. Conclusie: Kevers zijn superieur.
Als een vliegtuig uit de lucht valt, zijn we morsdood. Een vogel die van grote hoogte wordt losgelaten overleeft: Conclusie:...
Hetgeen voor de ET pleit is dat die organismen die nu vandaag de dag leven 1 of ander voordeel hebben gehad t.o.v. de soortgenoten die reeds overleden zijn en geen nakomelingen hebben kunnen geven. Jij bent een winnaar, maar de kever die nu onder je huis kruipt ook.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten