Harmonica2 schreef:En wederom lever je dus weer scepticisme waarvan je niet door hebt dat het je eigen visie ook kapot maakt. Jij bent hier dan immers niet als koning van de ratio, jij bent atheïst door de omstandigheden en jij bent ook alleen maar hier op dit forum door de omstandigheden. Je bent dus geen atheïst geworden uit vrije wil! En wat was je kritiekpunt op religie nog maar? Dat het afhankelijk was van de omstandigheden toch?
Tja...misschien ben ik wel determinist. Naturalist en determinist. Maar ik leef dan zoals iedereen in de illusie (ontstaan door evolutie) dat ik vrije wil heb. Wie zal het zeggen? Maar dit beeld wil niet zeggen dat ik niet op mijn 5 zintuigen kan vertrouwen en dat hetgeen de wetenschap ons verteld, ik serieus neem. Natuurlijk heeft mijn opvoeding en jeugd te maken met mijn atheïstische instelling, maar als ik dit van religie zeg (dat het plaatsgebonden is) krijg ik de halve religieuze wereld over me heen. Maar ik ben nog wel in staat informatie tot me te nemen (en jij ook) en die informatie kan er dan voor zorgen dat je een mening herziet. Maar uiteindelijk heb je niet de vrije keus te gaan zeggen: NU ga ik (niet meer) in God geloven". Dat is een proces dat zich geleidelijk in je hersenen afspeelt.
En de opvoeding is hier een uitermate geschikt proces voor. Een kindje hoort niet anders als gebeden, bijbelse teksten, amen, God dit-en-dat en dat worden de verbindingen in het brein gelegd.
Maar dit wil niet zeggen dat er andere verbindingen gelegd
kunnen gaan worden. Dit hangt af van de informatie die er binnen komt. Vandaar dat de secularisatie in deze wereld (waar we vrij toegang tot internet en alle informatie hebben) toe. In arme landen, waar dit niet het geval is en evangelisatie zich hierop richt, zie je juist een toename van geloof.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan