Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Arco schreef:Ik hoop niet dat je geïrriteerd raakt, Mortlach, van mijn 'tegensputteren'. Maar mijn vertrouwen in de wetenschap, met name de conclusies die verbonden wordt aan uitkomsten, is minimaal te noemen. Het valt mij steeds meer op dat de wetenschap, even gegeneraliseerd, als het gaat over meer dan 6000 jaar geleden, dingen lijkt goed te praten.
Arco schreef:De overeenkomsten in genetisch materiaal kan je herleiden tot een gemeenschappelijke voorouder, maar dan zijn er wel gaten.
Arco schreef:Maar dat is één mogelijke verklaring. Het lijkt wel of de wetenschap (algemeen) geen alternatieve verklaring voor mogelijk houdt.
Arco schreef:Ik behoud mij het recht voor om mijn verklaring te vinden in de Bijbel.
Arco schreef:Die sluit een gemeenschappelijke voorouder uit
Arco schreef:Wat mij betreft mag je op een 'big bang' uitkomen, alleen de vraag die ik erbij heb is: hoe kan je ervan uitgaan dat de snelheid waarmee sterren van ons vandaan bewegen constant is?
Arco schreef:Volgens mij heb ik, vrij kort, gedefinieerd over welke vorm van wetenschap ik het heb. Een beetje flauw is het dan om alle wetenschap dan maar op één hoop te gooien. En als je goed leest, dan gaat het mij voornamelijk over de methode om iets te meten, dit te controleren en de interpretatie van uitkomsten. Iets wat ik in mijn vak ook heel goed moet onderbouwen.
Arco schreef:Wat mij wel tegen de borst stuit en dat wordt ook pijnlijk duidelijk in de reacties, is dat men blijkbaar elke kritiek hevig bestrijdt, blijkbaar zich eenduidig verzoent met het idee dat de wetenschap gelijk heeft en dat God en wetenschap niet te verenigen valt. Zegt de Spreukenschrijver niet: alle wijsheid komt van God?
Arco schreef:Als de snelheid van de sterren niet constant is, is het dan wel mogelijk om op een nulpunt te komen?
Arco schreef:Waarbij je uitgaat dat olie blijkbaar er heel lang over doet om van plant tot olie te worden. Ergens heb ik weleens gelezen dat de vorming van olie uit plantenresten niet zo lang hoeft te duren. Hoewel dit een laboratoriumtest betrof, kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de situatie in de natuur.
Arco schreef:Gelukkig is God niet te meten, alleen ik vind het te simpel om elk kritiekpunt als niet steekhoudend te zien. Natuurlijk kunnen er flauwe of grondloze punten zijn, maar ik vind de benadering erg abstract. Alsof de mensen die geloven in God als Schepper en daaraan de conclusie verbinden dat de Bijbel waar is (dus ook met zes scheppingsdagen en ca. 6000 jaar menselijke geschiedenis), een onmogelijke houding hebben tegenover de wetenschap.
Arco schreef:Heb je ergens een website over die snelheid van sterren, enzo?
Arco schreef:Ik hoop niet dat je geïrriteerd raakt, Mortlach, van mijn 'tegensputteren'. Maar mijn vertrouwen in de wetenschap, met name de conclusies die verbonden wordt aan uitkomsten, is minimaal te noemen. Het valt mij steeds meer op dat de wetenschap, even gegeneraliseerd, als het gaat over meer dan 6000 jaar geleden, dingen lijkt goed te praten.
De overeenkomsten in genetisch materiaal kan je herleiden tot een gemeenschappelijke voorouder, maar dan zijn er wel gaten.
Maar dat is één mogelijke verklaring. Het lijkt wel of de wetenschap (algemeen) geen alternatieve verklaring voor mogelijk houdt.
Ik behoud mij het recht voor om mijn verklaring te vinden in de Bijbel. Die sluit een gemeenschappelijke voorouder uit, maar spreekt over een gemeenschappelijke Schepper.
Nu zul je kunnen zeggen dat ik mij beroep ook op één verklaring, dat klopt, maar de wetenschap heeft in haar uitgangspunten een stelling dat men niet vooringenomen op de uitslag afgaat.
Voor wat betreft het zeezout, sta ik open voor tegenargumenten. Want ik besef in het sommetje dat deze lineair is, terwijl de natuur alles behalve lineair is.
Wat mij betreft mag je op een 'big bang' uitkomen, alleen de vraag die ik erbij heb is: hoe kan je ervan uitgaan dat de snelheid waarmee sterren van ons vandaan bewegen constant is?
Arco schreef:. Alsof de mensen die geloven in God als Schepper en daaraan de conclusie verbinden dat de Bijbel waar is (dus ook met zes scheppingsdagen en ca. 6000 jaar menselijke geschiedenis), een onmogelijke houding hebben tegenover de wetenschap.
Arco schreef:Waarbij je uitgaat dat olie blijkbaar er heel lang over doet om van plant tot olie te worden. Ergens heb ik weleens gelezen dat de vorming van olie uit plantenresten niet zo lang hoeft te duren. Hoewel dit een laboratoriumtest betrof, kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de situatie in de natuur.
Gelukkig is God niet te meten, alleen ik vind het te simpel om elk kritiekpunt als niet steekhoudend te zien. Natuurlijk kunnen er flauwe of grondloze punten zijn, maar ik vind de benadering erg abstract. Alsof de mensen die geloven in God als Schepper en daaraan de conclusie verbinden dat de Bijbel waar is (dus ook met zes scheppingsdagen en ca. 6000 jaar menselijke geschiedenis), een onmogelijke houding hebben tegenover de wetenschap.
Heb je ergens een website over die snelheid van sterren, enzo?
Gelukkig is God niet te meten, alleen ik vind het te simpel om elk kritiekpunt als niet steekhoudend te zien. Natuurlijk kunnen er flauwe of grondloze punten zijn, maar ik vind de benadering erg abstract. Alsof de mensen die geloven in God als Schepper en daaraan de conclusie verbinden dat de Bijbel waar is (dus ook met zes scheppingsdagen en ca. 6000 jaar menselijke geschiedenis), een onmogelijke houding hebben tegenover de wetenschap.
Heb je ergens een website over die snelheid van sterren, enzo?
Mortlach schreef:Het is ook vaak: Wauw, in een lab kan men binnen een paar dagen olie maken uit planten! Zie je wel dat het dus snel kan!
Ja, met een druk en temperatuur die 1000 maal hoger ligt dan wat je op aarde zult aantreffen, maar dat zeggen ze er maar niet bij...
Lock&Stock schreef:Hoe pas je zoiets in een universum wat pas 6000 jaar oud is? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele miljarden andere sterrenstelsels met elk weer miljarden sterren en planeten. Waarvan 99% overigens op meer dan 6000 lichtjaar afstand staat.
Of is het alleen de Aarde die 6000 jaar geleden geschapen is?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten