Arco schreef:Ik hoop niet dat je geïrriteerd raakt, Mortlach, van mijn 'tegensputteren'. Maar mijn vertrouwen in de wetenschap, met name de conclusies die verbonden wordt aan uitkomsten, is minimaal te noemen. Het valt mij steeds meer op dat de wetenschap, even gegeneraliseerd, als het gaat over meer dan 6000 jaar geleden, dingen lijkt goed te praten.
Het enige dat me irriteert zijn slechte argumenten. Ik vind het prima dat je van je geloof tegensputtert, maar zeg dan gewoon 'ik geloof dit omdat dit in de Bijbel staat en er is niets dat me van gedachten kan doen veranderen'. Dan zijn we in een keer klaar. Pas als je dingen gaat zeggen "ik heb gelijk want [ongeldig argument a, ongeldig argument b]", ga ik tegensputteren.
De overeenkomsten in genetisch materiaal kan je herleiden tot een gemeenschappelijke voorouder, maar dan zijn er wel gaten.
Joh, vertel eens dan.
Maar dat is één mogelijke verklaring. Het lijkt wel of de wetenschap (algemeen) geen alternatieve verklaring voor mogelijk houdt.
Dat komt omdat alle alternatieve verklaringen ondertussen zijn gewogen en te licht bevonden.
Ik behoud mij het recht voor om mijn verklaring te vinden in de Bijbel. Die sluit een gemeenschappelijke voorouder uit, maar spreekt over een gemeenschappelijke Schepper.
Zoals gezegd, dat is helemaal prima.
Nu zul je kunnen zeggen dat ik mij beroep ook op één verklaring, dat klopt, maar de wetenschap heeft in haar uitgangspunten een stelling dat men niet vooringenomen op de uitslag afgaat.
Dat doen ze dan ook niet. 150 jaar lang wordt elke mogelijkheid getest en gewogen. Daar is niets vooringenomens aan. Ik kan er ook niets aan doen dat alle data richting hetzelfde punt wijst.
Voor wat betreft het zeezout, sta ik open voor tegenargumenten. Want ik besef in het sommetje dat deze lineair is, terwijl de natuur alles behalve lineair is.
Nou, je zegt het zelf al, je uitgangspunt van lineairiteit klopt al niet. Je houdt geen rekening met het verdwijnen van mineralen uit zee; je gaat -vermoed ik- uit van een beginsituatie waarin alle oceanen 100% zoet waren (ongetwijfeld vanwege het idee dat zoet water beter is dan zout water en God zag dat het goed was).
Heb je je argument nou uit dat boek van Hobrink of niet? Want in zijn boekje bewijst Hobrink dat de Aarde maximaal 200 jaar oud kan zijn. (instroom aluminium in zee)
Wat mij betreft mag je op een 'big bang' uitkomen, alleen de vraag die ik erbij heb is: hoe kan je ervan uitgaan dat de snelheid waarmee sterren van ons vandaan bewegen constant is?
Zodra je een mechanisme ontdekt wat sterrenstelsels afremt of versnelt in de ruimte, is je vraag interessant. We weten gewoon dat in een wrijvingsloze omgeving een beweging constant is zolang er geen andere krachten worden uitgeoefend. (en met zwaartekracht houdt de kosmologie echt wel rekening).
We weten nu inderdaad dat dat expansiesnelheid
toeneemt, maar nog niet waarom. De werkelijkheid is wederom interessanter dan we nu al denken.
Daarbij, als je je zoute-zee-argument wilt gebruiken op basis van lineairiteit, dan mag ik mijn Big Bang argument gebruiken op basis van diezelfde lineairteit.