Aurelius Augustinus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Aurelius Augustinus

Berichtdoor Spreeuw » 03 sep 2014 15:13

Het valt mij op dat Aurelius Augustinus door meerdere stromingen in het christendom gewaardeerd wordt. Augustinus leefde van 354 tot 430 en was bisschop van Hippo. Hij was een belangrijke theoloog, zeg maar gerust de belangrijkste theoloog in de patristische periode.

De geschiedenis van de bekering van Augustinus is vrij bekend. Zijn moeder Monica maakte zich grote zorgen om haar zoon, omdat hij goddeloos leefde. In 386 werd hij christen. Hij was beïnvloed door diverse filosofische stromingen: o.a. het (neo)platonisme, het manicheïsme en het stoïcisme. Na zijn bekering tot het christendom zette hij zich sterk af tegen de meeste van deze stromingen. Van 396 tot 430 was hij bisschop van de kerk in Hippo Regius.

De prediking van Augustinus is mijns inziens van groot belang. Niet zozeer vanwege zijn grote welsprekendheid, maar vanwege zijn trouw als dienaar van het Evangelie. Welsprekendheid is in zijn prediking geen doel op zich. Voor Augustinus is het doel van de prediking de aanbidding van God en de opbouw van het volk van God. Wat hem fascineert is het Woord van God. De prediking van Augustinus heeft een grote invloed uitgeoefend op de kerk, en deze invloed gaat door tot op de dag van vandaag. Wat betreft de invulling van het christelijk onderwijs heeft Augustinus ons een voorbeeld gegeven.

Een belangrijk boek dat Augustinus schreef is zijn "Confessiones" (Belijdenissen). Deze gaan over zijn onchristelijke jeugd en zijn bekering tot het christendom. Andere bekende boeken van Augustinus zijn "De civitate Dei" en "De Trinitate".

Zoals ik al schreef, wordt Augustinus door meerdere stromingen in het christendom gewaardeerd. Volgens mij is dat best bijzonder. Augustinus wordt als heilige vereerd door de Rooms-Katholieke Kerk en door de Oosters-Orthodoxe Kerk. Beide kerken hebben elk jaar een feestdag ter ere van Augustinus (28 augustus respectievelijk 15 juni). Ook in de protestantse kerken wordt Augustinus gewaardeerd. Vaak wordt gezegd dat Augustinus de erfzonde heeft "uitgevonden". Maar dan denk ik, dit sluit goed aan op de gereformeerde theologie, maar niet op de rooms-katholieke theologie. Hoe komt het dat Augustinus ook zo erg gewaardeerd wordt in de RK-Kerk? Hoe waarderen jullie Augustinus? En ik vraag me ook af of er ook kritische punten te maken zijn in Augustinus' theologie, aangezien ik nog nooit van kritiek op Augustinus gehoord heb. Ik vraag dit omdat hij door zovele christelijke stromingen gewaardeerd wordt.

Faramir

Re: Aurelius Augustinus

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 15:26

Spreeuw schreef:Vaak wordt gezegd dat Augustinus de erfzonde heeft "uitgevonden". Maar dan denk ik, dit sluit goed aan op de gereformeerde theologie, maar niet op de rooms-katholieke theologie.

Zou je dit iets meer kunnen toelichten. De erfzonde heeft namelijk ook binnen de katholieke theologie een plaats.

Het heeft de Kerk gediend als bisschop en is bovendien een kerkvader gebleken. Lijkt mij reden genoeg om hem te waarderen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 sep 2014 15:40

Faramir schreef:Zou je dit iets meer kunnen toelichten. De erfzonde heeft namelijk ook binnen de katholieke theologie een plaats.

Het heeft de Kerk gediend als bisschop en is bovendien een kerkvader gebleken. Lijkt mij reden genoeg om hem te waarderen.

Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende. Volgens mij was Augustinus hierdoor ook van mening dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om goede werken te doen, terwijl het katholicisme het hier niet mee eens is en volgens mij is dit door het Concilie van Trente bevestigd (weet ik niet zeker, klopt dit?).

Hij was inderdaad bisschop, maar toen waren er nog niet zoveel misstanden in de kerk als ten tijde van de Reformatie in de 16e eeuw.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 sep 2014 17:10

Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende.

Welk ''handschrift dat tegen ons was'', heeft Jezus nu eigenlijk uitgewist?
Waarom komt het woord erfzonde niet voor in de Bijbel?

Waarom besteden we zoveel aandacht aan allerlei wind van leer van al lang overleden en feilbare mensen, terwijl we onze handen vol zouden moeten hebben aan wat Jezus middels Paulus ons leerde?
Zou Jezus een Augustinus sturen of een paus of een predikant, of Zijn heilige Geest, om ons te leiden, leren en troosten?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 17:19

Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende.

Mooi.
Volgens mij was Augustinus hierdoor ook van mening dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om goede werken te doen, terwijl het katholicisme het hier niet mee eens is en volgens mij is dit door het Concilie van Trente bevestigd (weet ik niet zeker, klopt dit?).

Erg nuttig om te lezen is de gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer.

http://www.oecumene.nl/files/Documenten ... gsleer.pdf
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338

Wederzijds zijn veel vooroordelen weggenomen.
Hij was inderdaad bisschop, maar toen waren er nog niet zoveel misstanden in de kerk als ten tijde van de Reformatie in de 16e eeuw.

Dat maakt voor het bisschopsambt ook niet zo veel uit, de Kerk is vol met zondaren, overigens waren er ook toen wel misstanden. Anders waren er geen concilies bijeen geroepen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 sep 2014 18:13

mealybug schreef:Zou Jezus een Augustinus sturen of een paus of een predikant, of Zijn heilige Geest, om ons te leiden, leren en troosten?

Dat is een valse tegenstelling, want Hij beloofde allebei. Jezus zegt: "Bid tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt.", en eveneens: "Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader (...)". In bijv. Hand. 13:4 of 1 Petrus 3:18 kun je lezen hoe dat zich onderling verhoud.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 sep 2014 20:29

Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende. Volgens mij was Augustinus hierdoor ook van mening dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om goede werken te doen, terwijl het katholicisme het hier niet mee eens is.
De Rooms-Katholieke Kerk heeft het Pelagianismeen het semi-Pelagianisme officieel verworpen.
"Een libelle zweeft over het water..."

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 sep 2014 21:24

Bedankt voor de link Faramir, die kon ik nog niet.
Staat nuttige informatie in.

Het mag en moet trouwens gezegd worden dat de RKK anno nu vol respect over mede-christenen spreekt!
(Bedoeld worden protestanten en Oosters-orthodoxen.)
Meerdere malen rkk-voorgangers horen zeggen "Mede-broeders en zusters in Christus"!
Misschien je eens even beseffen dat andere kerken en gelovigen opgedragen worden in gebed in de rkk!

Sensor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sensor » 03 sep 2014 21:46

moderngelovige schreef:Meerdere malen rkk-voorgangers horen zeggen "Mede-broeders en zusters in Christus"!

Dat is volledig in lijn met de Catechismus van de Katholieke Kerk:

163. Hoe moet men de niet-katholieke christenen beschouwen?
In de kerken en kerkelijke gemeenschappen die zich van de volle gemeenschap van de Katholieke Kerk hebben afgescheiden, vindt men veel elementen van heiliging en waarheid. Al deze goede elementen komen van Christus en tenderen naar de katholieke eenheid. De leden van deze kerken en gemeenschappen zijn door het doopsel in Christus ingelijfd: wij erkennen hen daarom als broeders en zusters.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 15:42

Sensor schreef:Dat is volledig in lijn met de Catechismus van de Katholieke Kerk:

In de kerken en kerkelijke gemeenschappen die zich van de volle gemeenschap van de Katholieke Kerk hebben afgescheiden, vindt men veel elementen van heiliging en waarheid. Al deze goede elementen komen van Christus en tenderen naar de katholieke eenheid. De leden van deze kerken en gemeenschappen zijn door het doopsel in Christus ingelijfd: wij erkennen hen daarom als broeders en zusters.

Fijn dat de RK-Kerk zo vriendelijk is jegens christenen uit andere kerken! Daar kunnen verschillende kerken wel wat van leren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 14:04

Pcrtje schreef:De Rooms-Katholieke Kerk heeft het Pelagianismeen het semi-Pelagianisme officieel verworpen.

Dat is mooi.
Alleen de erfzonde leert de RK-Kerk niet op de manier zoals Augustinus dat leerde, want volgens Rome is de mens van nature in staat om ook goede werken te doen. Dat leerde Augustinus duidelijk niet, denk bijvoorbeeld aan "non posse non peccare". Maar op een RK-website, t.w. http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclop ... gustinisme, komt dat niet zo goed uit de verf. Ik denk dan ook dat Augustinus niet veel opheeft met de huidige roomse kerk (als hij nu nog zou leven).
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 25 sep 2014 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 sep 2014 14:22

Sensor schreef:Dat is volledig in lijn met de Catechismus van de Katholieke Kerk:

Wat een leugen.
Door geloof zijt gij behouden.

Niet door een ritueel, sacrament of een symbool.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 25 sep 2014 14:37

mealybug schreef:Wat een leugen.

Dat valt wel mee, denk ik. Het is gewoon nazeggen wat er in 1 Korinthe 12:13 staat.

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt
Vooruit met de geit!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 sep 2014 14:52

GDK schreef:Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt
Die wij zijn gelovigen. Dat valt dus niet mee :-k :-k :-k

Ik ben niet zo'n fan van Augustinus, hij was een belangrijke schakel van de zeer schadelijke vervangingsleer.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 14:58

mealybug schreef: Wat een leugen.
Door geloof zijt gij behouden.

Niet door een ritueel, sacrament of een symbool.

Ik ben het ook niet eens met wat daar staat in de Katholieke Catechismus.
Het heeft vermoedelijk met de erfzonde te maken. De RKK leert dat de doop de erfzonde afwast. Waar overigens nergens grond voor te vinden is in de Schrift. Alleen door het geloof ben je behouden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”