Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Vaak wordt gezegd dat Augustinus de erfzonde heeft "uitgevonden". Maar dan denk ik, dit sluit goed aan op de gereformeerde theologie, maar niet op de rooms-katholieke theologie.
Faramir schreef:Zou je dit iets meer kunnen toelichten. De erfzonde heeft namelijk ook binnen de katholieke theologie een plaats.
Het heeft de Kerk gediend als bisschop en is bovendien een kerkvader gebleken. Lijkt mij reden genoeg om hem te waarderen.
Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende.
Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende.
Volgens mij was Augustinus hierdoor ook van mening dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om goede werken te doen, terwijl het katholicisme het hier niet mee eens is en volgens mij is dit door het Concilie van Trente bevestigd (weet ik niet zeker, klopt dit?).
Hij was inderdaad bisschop, maar toen waren er nog niet zoveel misstanden in de kerk als ten tijde van de Reformatie in de 16e eeuw.
mealybug schreef:Zou Jezus een Augustinus sturen of een paus of een predikant, of Zijn heilige Geest, om ons te leiden, leren en troosten?
De Rooms-Katholieke Kerk heeft het Pelagianismeen het semi-Pelagianisme officieel verworpen.Spreeuw schreef:Augustinus leerde nadrukkelijk de erfzonde, en keerde zich hiermee tegen Pelagius, die de erfzonde ontkende. Volgens mij was Augustinus hierdoor ook van mening dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om goede werken te doen, terwijl het katholicisme het hier niet mee eens is.
moderngelovige schreef:Meerdere malen rkk-voorgangers horen zeggen "Mede-broeders en zusters in Christus"!
Sensor schreef:Dat is volledig in lijn met de Catechismus van de Katholieke Kerk:
163. Hoe moet men de niet-katholieke christenen beschouwen?
In de kerken en kerkelijke gemeenschappen die zich van de volle gemeenschap van de Katholieke Kerk hebben afgescheiden, vindt men veel elementen van heiliging en waarheid. Al deze goede elementen komen van Christus en tenderen naar de katholieke eenheid. De leden van deze kerken en gemeenschappen zijn door het doopsel in Christus ingelijfd: wij erkennen hen daarom als broeders en zusters.
Pcrtje schreef:De Rooms-Katholieke Kerk heeft het Pelagianismeen het semi-Pelagianisme officieel verworpen.
Sensor schreef:Dat is volledig in lijn met de Catechismus van de Katholieke Kerk:
163. Hoe moet men de niet-katholieke christenen beschouwen?
In de kerken en kerkelijke gemeenschappen die zich van de volle gemeenschap van de Katholieke Kerk hebben afgescheiden, vindt men veel elementen van heiliging en waarheid. Al deze goede elementen komen van Christus en tenderen naar de katholieke eenheid. De leden van deze kerken en gemeenschappen zijn door het doopsel in Christus ingelijfd: wij erkennen hen daarom als broeders en zusters.
mealybug schreef:Wat een leugen.
Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt
Die wij zijn gelovigen. Dat valt dus niet meeGDK schreef:Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt
mealybug schreef: Wat een leugen.
Door geloof zijt gij behouden.
Niet door een ritueel, sacrament of een symbool.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten