Het valt mij op dat Aurelius Augustinus door meerdere stromingen in het christendom gewaardeerd wordt. Augustinus leefde van 354 tot 430 en was bisschop van Hippo. Hij was een belangrijke theoloog, zeg maar gerust de belangrijkste theoloog in de patristische periode.
De geschiedenis van de bekering van Augustinus is vrij bekend. Zijn moeder Monica maakte zich grote zorgen om haar zoon, omdat hij goddeloos leefde. In 386 werd hij christen. Hij was beïnvloed door diverse filosofische stromingen: o.a. het (neo)platonisme, het manicheïsme en het stoïcisme. Na zijn bekering tot het christendom zette hij zich sterk af tegen de meeste van deze stromingen. Van 396 tot 430 was hij bisschop van de kerk in Hippo Regius.
De prediking van Augustinus is mijns inziens van groot belang. Niet zozeer vanwege zijn grote welsprekendheid, maar vanwege zijn trouw als dienaar van het Evangelie. Welsprekendheid is in zijn prediking geen doel op zich. Voor Augustinus is het doel van de prediking de aanbidding van God en de opbouw van het volk van God. Wat hem fascineert is het Woord van God. De prediking van Augustinus heeft een grote invloed uitgeoefend op de kerk, en deze invloed gaat door tot op de dag van vandaag. Wat betreft de invulling van het christelijk onderwijs heeft Augustinus ons een voorbeeld gegeven.
Een belangrijk boek dat Augustinus schreef is zijn "Confessiones" (Belijdenissen). Deze gaan over zijn onchristelijke jeugd en zijn bekering tot het christendom. Andere bekende boeken van Augustinus zijn "De civitate Dei" en "De Trinitate".
Zoals ik al schreef, wordt Augustinus door meerdere stromingen in het christendom gewaardeerd. Volgens mij is dat best bijzonder. Augustinus wordt als heilige vereerd door de Rooms-Katholieke Kerk en door de Oosters-Orthodoxe Kerk. Beide kerken hebben elk jaar een feestdag ter ere van Augustinus (28 augustus respectievelijk 15 juni). Ook in de protestantse kerken wordt Augustinus gewaardeerd. Vaak wordt gezegd dat Augustinus de erfzonde heeft "uitgevonden". Maar dan denk ik, dit sluit goed aan op de gereformeerde theologie, maar niet op de rooms-katholieke theologie. Hoe komt het dat Augustinus ook zo erg gewaardeerd wordt in de RK-Kerk? Hoe waarderen jullie Augustinus? En ik vraag me ook af of er ook kritische punten te maken zijn in Augustinus' theologie, aangezien ik nog nooit van kritiek op Augustinus gehoord heb. Ik vraag dit omdat hij door zovele christelijke stromingen gewaardeerd wordt.