Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Praten mensen echt zo?

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2014 20:37

Ik mag de vragenrubriek van Refoweb altijd graag lezen en probeer soms ook een steentje bij te dragen. Soms, echter, staan er vragen die zodanig zijn geformuleerd dat ik bij mezelf denk: "praten er mensen echt zo?"

Komt dat door de Statenvertaling anno 1600? Is dat cultuur? Hoe ondoordringbaarder de taal, hoe vromer de geest? Kan iemand mij dat uitleggen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor ineke-kitty » 13 aug 2014 20:42

Wat heeft de Statenvertaling te maken met een "vrome geest" ?

Ik lees al bijna 40 jaar de Statenvertaling, en ja, "men" noemt deze vertaling wel eens "de tale Kanaäns " omdat het moeilijk te begrijpen zou zijn voor degenen die er niet mee zijn opgegroeid.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 aug 2014 20:46

@Mortlach

Ik merk ook soms dat mensen oudere woorden gebruiken. Ik denk, die mensen moeten ook zichzelf kunnen zijn toch?

Als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt..

En hoe het wordt neergeschreven. laat waarschijnlijk zien , of dat is gedaan om vroom te lijken. Of dat het gewoon , oprecht gedaan is, omdat men zo gewend is om te spreken, en te schrijven.

Vind je dit antwoord wat? ;)

Groet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2014 20:52

Mortlach schreef:Ik mag de vragenrubriek van Refoweb altijd graag lezen en probeer soms ook een steentje bij te dragen. Soms, echter, staan er vragen die zodanig zijn geformuleerd dat ik bij mezelf denk: "praten er mensen echt zo?"

Komt dat door de Statenvertaling anno 1600? Is dat cultuur? Hoe ondoordringbaarder de taal, hoe vromer de geest?

Hoe ondoordringbaarder de taal, hoe moeilijker te begrijpen, en hoe vatbaarder voor andere interpretaties.
Maar nu met de Herziene Staten Vertaling begrijpen gelukkig steeds meer mensen het Woord, want ook weer mag leiden tot het veel nabijer voelen.
Iets niet begrijpen kweekt afstand.
Bij belangrijke teksten neem ik de griekse tekst met engelse vertaling erbij.
www.scripture4all.org

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 aug 2014 20:57

Kun je misschien voorbeelden geven van wat voor taalgebruik?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 aug 2014 22:53

Je vraagt het niet aan mij, maar ik antwoord toch. 8)

Nou, deze vraag bijvoorbeeld.

Ik vraag me dan af of er niet iemand heel hard lol zit te hebben omdat er nog serieus op ingegaan wordt ook..
Zelf vind ik het ook vooral vermakelijk, maar als dit serieus is dan heb ik toch wel een beetje medelijden met de persoon achter de vraag.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2014 22:58

Tante Pollewop schreef:Je vraagt het niet aan mij, maar ik antwoord toch. 8)

Ik vraag me dan af of er niet iemand heel hard lol zit te hebben omdat er nog serieus op ingegaan wordt ook..
Zelf vind ik het ook vooral vermakelijk, maar als dit serieus is dan heb ik toch wel een beetje medelijden met de persoon achter de vraag.

Op de een of andere manier krijg ik het idee dat deze vraag in scene is gezet.
het taalgebruik is een vreemde mix, alsof 2 verschillende personen het in elkaar hebben geflanst

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 aug 2014 23:00

mealybug schreef:Op de een of andere manier krijg ik het idee dat deze vraag in scene is gezet.
het taalgebruik is een vreemde mix, alsof 2 verschillende personen het in elkaar hebben geflanst

Ja ik denk dan automatisch aan Johnny en Quid of Geen en Stijl.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 aug 2014 23:00

LOL, ik word Zijn zoete lieve stem niet gewaar.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 14 aug 2014 08:19

Ik zie het meer als het jargon wat bij deze sociale omgeving hoort.
Bij allerlei kringen in de maatschappij hoort een bepaalde taal en bij deze kring hoort deze taal.
Je leert als kind om je gevoelens op deze manier te verwoorden en te duiden en later herken je elkaar daar aan.
Ik vind dat wel grappig aan bijvoorbeeld het jeugdjournaal, als ze op een school kinderen interviewen. Kinderen op een 'wijk C school' hebben een heel ander jargon dan kinderen op een grachtengordelschool en die weer dan kinderen op een reformatorische school. Overal wordt in zekere zin een andere taal gesproken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2014 08:59

Dat was inderdaad de vraag die tot dit topic leidde, maar het is zeker niet de 'wolligste' vraag die ik deze maand heb gezien. Zodra ik woorden als 'iegelijk' en 'om 't niet' zie, krijg ik dus echt het idee dat de vraagstellers in de tijd van Vondel zijn blijven steken. Of dat het parodie is, inderdaad, maar dan is het veelzeggend dat ik het verschil tussen de parodie en de serieuze tekst niet altijd zie.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 aug 2014 09:09

Tja het is op internet sowieso lastig te zien wat ironie is en wat niet.

Ik denk dat je dit taalgebruik tegenkomt bij vier groepen:

a. Grappenmakers die de draak steken met de tale Kanaäns;
b. Dominees die dit soort taal in hun preken en gebeden hanteren;
c. Wat oudere mensen die nog echt in deze taal zijn ondergedompeld;
d. Wat jongere mensen die denken dat dit het kenmerk van het ware is en het een beetje stuntelig na proberen te doen, geeft vaak een farizeïsche indruk.

Verder zijn er ook een heleboel refo's die zelf deze taal nauwelijks hanteren om zich uit te drukken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2014 09:13

Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 aug 2014 09:22

Jargon dat alleen bij het spreken over deze 'tere zaken' wordt gebruikt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 09:25

Mortlach schreef:. Zodra ik woorden als 'iegelijk' en 'om 't niet' zie, krijg ik dus echt het idee dat de vraagstellers in de tijd van Vondel zijn blijven steken.

De tijd van de StatenVertaling is dat.
En aangezien die vertaling de meest gebruikte was/is in bepaalde kringen en daar iedere dag uit gelezen en gepreekt wordt, ga je die eeuwenoude taal ook praten. Dat er veel voor kinderen onbegrijpelijks in staat, nemen velen maar op de koop toe.
Ook tijdens de kerkdienst gaat het er meer om dat je in de kerk bent, dan dat je het Woord verstaat.
Toen ik aan familie vroeg of dat ze niet vonden dat de HSV veel beter begrijpbaar was voor kinderen, kwam er een giftig: ''Dan leren ze het maar'' terug.

Typerend weer, maar wellicht de reden dat sommigen nog steeds het archaisch, verheven taalgebruik hanteren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”