U zult geen overspel plegen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

U zult geen overspel plegen

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 10:00

27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. (Ex 20:14; Deut 5:18)
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.

Laten we eerlijk zijn jongens en meisjes: niemand kan aan dit gebod voldoen dan de Zoon van God. Als ik een mooie vrouw zie pleeg ik overspel met mijn hart, want ik weet niet of zij getrouwd is. Dat er hier mannen aanwezig zijn die naar een mooie vrouw kunnen kijken zonder dat het hen wat doet, wil niet zeggen dat zij geen overspel met het hart plegen. Of zou Jezus soms bedoeld hebben dat we alleen begerig naar ongetrouwde vrouwen en naar mannen mogen kijken)?

In de HSV wordt verwezen naar Job 31,1:

Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen;
hoe kan ik dan begerig naar een jonge vrouw kijken?

Zou het antwoord kunnen zijn omdat ze maagd en ongetrouwd is? Ook wordt verwezen naar Psalmen 119:37.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: U zult geen overspel plegen

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 10:04

mohamed schreef:27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. (Ex 20:14; Deut 5:18)
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.
Of zou Jezus soms bedoeld hebben dat we alleen begerig naar ongetrouwde vrouwen en naar mannen mogen kijken)?

Dat staat er niet!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 dec 2013 10:48

mohamed schreef:Laten we eerlijk zijn jongens en meisjes: niemand kan aan dit gebod voldoen dan de Zoon van God.

Daarin heb je denk ik wel gelijk. De lat is wat hoog gelegd en ik ben een arme zondaar. Gelukkig is vergeving mogelijk, ook voor mijn gedachten die ik bewust of onbewust heb.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 10:49

Waarom wil je kijken naar, en begeren, wensen te hebben, iets wat niet van jou is?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 dec 2013 10:53

mealybug schreef:Waarom wil je kijken naar, en begeren, wensen te hebben, iets wat niet van jou is?

Rom. 7 vanaf vers 15, Romeinen 8:5, Galaten 5:17, enz.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 30 dec 2013 11:24

Als je naar haar kijkt om haar te begeren, of om haar te bezitten, dan is dat inderdaad overspel. Gewoon naar een vrouw kijken is nog geen overspel. Christus keek ook allerlei vrouwen aan, maar Hij begeerde ze niet. Hij had ze lief, maar niet op zo'n vervuilde manier waarop mensen tegenwoordig naar vrouwen kijken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2013 11:31

schelpje3 schreef:Dat staat er niet!!

Nee, sowieso gelden alle regels in de Bijbel alleen maar voor mannen, want er staat niet expliciet dat ze ook voor vrouwen gelden, toch? :-oo

Nu hangt het er maar van af of je je aan het gebod kunt houden. En dan met name wat je precies verstaat onder 'begeren'. De literatuur door de eeuwen heen is bij lange na zo expliciet niet als we de laatste tijd gewend zijn. Ik heb een keer in zijn geheel over een verkrachtingsscene heengelezen in Pride & Prejudice (uit die periode in ieder geval, het kan een andere titel zijn geweest).

Er is nogal een verschilletje tussen naar een vrouw kijken en denken "Poe, die is best aantrekkelijk," en "Nou, daar zou ik hem wel eens in willen hangen." Als je onder begeren het eerste verstaat, dan wordt dat gebod houden wel lastig ja.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 12:20

Mortlach schreef:Er is nogal een verschilletje tussen naar een vrouw kijken en denken "Poe, die is best aantrekkelijk," en "Nou, daar zou ik hem wel eens in willen hangen."

Charming.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 12:42

Mortlach schreef:Er is nogal een verschilletje tussen naar een vrouw kijken en denken "Poe, die is best aantrekkelijk," en "Nou, daar zou ik hem wel eens in willen hangen."

Tjonge, wat een opgeblazen machopraat.
Is ook erg respectvol naar vrouwen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 dec 2013 12:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:36, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 12:50

Ja ja :-k

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2013 13:26

schelpje3 schreef:Tjonge, wat een opgeblazen machopraat.
Is ook erg respectvol naar vrouwen.

Maar dat is toch ook precies wat ik bedoel. Je kunt best naar een vrouw kijken, haar aantrekkelijk vinden en toch respectvol zijn. Dat is de eerste versie. Die tweede versie is dat uiteraard niet, daarom zet ik het ook zo neer. Tegen die gedachte waarschuwt de Bijbel mijns inziens dan ook, niet zozeer tegen die eerste.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 13:31

Mortlach schreef:
Maar dat is toch ook precies wat ik bedoel. Je kunt best naar een vrouw kijken, haar aantrekkelijk vinden en toch respectvol zijn. Dat is de eerste versie. Die tweede versie is dat uiteraard niet, daarom zet ik het ook zo neer. Tegen die gedachte waarschuwt de Bijbel mijns inziens dan ook, niet zozeer tegen die eerste.

Het gaat niet zozeer om respect, maar om het begeren.
Je kunt er ergens even naar kijken en K I J K E N.
En dan zie je: wie staat, zie tot dat hij niet valle. Dat de verleiding elk ogenblik op de loer ligt.
Er was eens een dominee een dag te gast bij een oude man. Tussen de middag hadden ze gegeten en zaten daarna even buiten in het zonnetje. Er fietsten een paar jonge meisjes voorbij en dominee en man keken er zo terloops naar. Toen zag dominee opeens een paar tranen op de wang van de oude man.
Waarom huil je nou? vroeg dominee.
Ach dominee, zei de oude baas, Salomo kon zijn vrouwen nog tellen.... ik niet.
Kijk Mortlach, DAT is nou de praktijk in het leven van Gods kinderen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 30 dec 2013 13:37

Nou ja, als we het woord "aantrekkelijk" wat gaan uitspitten dan denk ik dat het toch wel naar begeerte neigt.

Een "mooie vrouw" is neutraler, maar misschien ook niet helemaal. Misschien kunnen we vrouwen aanduiden op basis van de proporties (j/k) :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 13:38

schelpje3 schreef:Waarom huil je nou? vroeg dominee.
Ach dominee, zei de oude baas, Salomo kon zijn vrouwen nog tellen.... ik niet.
Kijk Mortlach, DAT is nou de praktijk in het leven van Gods kinderen.

De oude man was dus nooit gehoorzaam geweest aan het doden van het vlees en de begeerten, alle vermaningen daartoe ten spijt.
Maar ja, dat is natuurlijk Nieuw Testament, versus het Oude verbond.
triest.

Terug naar “[Religie] - Open forum”