Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor Boerin » 28 dec 2013 19:11

Ik zal u een andere Trooster zenden betekent volgens mij gewoon dat ze in plaats dat Jezus als mens hun Trooster was nu de Heilige Geest in hun hart kregen en Hij zei ook: Ik kom tot u en Wij (de Vader en Ik) zullen bij hem wonen. Toen Jezus op aarde liep woonde Hij niet in hun harten, dat kon nog niet. De Heilige Geest, Geest des Heren is eeuwig, die staat ook al in het O.T.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Spirit_(Judaism)
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 19:38

Boerin schreef:De Heilige Geest, Geest des Heren is eeuwig, die staat ook al in het O.T.

Precies, zo is het!
Alleen is het aparte, dat als ik daar voor opkom, ik tegenwerking krijg van Wilsophie. (Zie vanaf hier.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 dec 2013 20:59

En zo is dit topic weer, zoals zo vaak, volledig uit de rails gelopen en via een wonderbaarlijke wissel op een ander spoor verder gegaan. Maar de toonzetting is zodanig, dat ik het hier verder wel geloof. Nog even dit: Ook Boekenlezer behoort tot diegenen, die geïrriteerd raken, als je door zijn posting niet onmiddellijk van mening verandert. Dat wisten we al van enkelen hier, maar van hem had ik het niet verwacht. Tot schrijfs ergens anders maar weer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 21:22

jaapo schreef:Ook Boekenlezer behoort tot diegenen, die geïrriteerd raken, als je door zijn posting niet onmiddellijk van mening verandert.

O? Dat wist ik niet.
Als ik terugkijk naar mijn laatste reactie op jou, herinner ik mij niet zozeer irritatie. Jouw reactie op mij kwam wat onwillig over. Vervolgens heb ik het voor mijzelf eenvoudig gehouden, door te blijven verwijzen naar de gegeven bron. Want om dat allemaal zelf te moeten uitleggen, dat leek me nogal ondoenlijk. Bovendien, om het uitgebreid en moeizaam te moeten gaan uitleggen, terwijl het op een forum vaak zo gaat, dat je, nadat je wat uitgezocht hebt, allerlei tegenwerpingen krijgt, zodat het gevoel van ploegen op rotsen kan ontstaan, daar had ik niet zo'n trek in. Als ik iets bestudeer doe ik dat graag in rust, zonder de stress van allerlei tegenwerpingen.
Ja, ik weet het, de ware Übermensch is stressbestendig, zeker in onze maatschappij. En dat ben ik inderdaad niet zo. Ach, het zij zo...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 dec 2013 21:48

O.K., sans rancune verder. Ik vind trouwens ook, dat je hier al snel het gevoel krijgt, in de collegebanken te zijn beland. En daar heb ik geen zin in en en wil er ook mijn tijd niet aan spanderen. Want inderdaad, je maakt ergens grondig studie van en dan word je in een paar korte reacties vaak tot de grond afgebrand.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2013 07:48

Wilsophie schreef:
Exact en Mattheus 28 spreekt over alle macht van Christus in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval.

Het dopen in de naam van Jezus Christus gebeurt in opdracht vanuit de Bijbel. Zoek het maar op.

Ik heb gezocht maar niets gevonden.

De opdracht luidt ; Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 08:57

Ik zal het straks na de kerkdienst opzoeken. Ik denk in de brieven van Paulus want deze opdracht gaat over volkeren en wij prediken niet aan volkeren maar aan individuele mensen.
Mattheus spreekt over de wereldbekering van de 144.000.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 29 dec 2013 11:07

Lucas spreekt ook over de heilige Geest naast Jezus
Lucas 2:
25 En zie, er was een man in Jeruzalem, van wie de naam Simeon was, en die man was rechtvaardig en godvrezend. Hij verwachtte de vertroosting van Israël en de Heilige Geest was op hem.26 En hem was een Goddelijke openbaring gegeven door de Heilige Geest dat hij de dood niet zien zou voordat hij de Gezalfde van de Heere zou zien.27 En hij kwam door de Geest in de tempel. En toen de ouders het Kind Jezus binnenbrachten om met Hem te doen volgens de gewoonte van de wet,28 nam hij Het in zijn armen, loofde God en zei:29 Nu  laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw woord,30 want mijn ogen hebben Uw  zaligheid gezien,31   die U bereid hebt voor de ogen van alle volken,32   een licht om de heidenen te verlichten en om Uw volk Israël te verheerlijken.33 En Jozef en Zijn moeder verwonderden zich over wat er over Hem gezegd werd.

En naar alle waarschijnlijkheid bedoelt wilsophie dit stukje.

Hand 22,16 
En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere
Dit is echter beoorlijk summier als dit de basis is maar misschien heb je nog meer stukjes WL ?

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 12:56

@ rottterdam, vanochtend in de dienst kwam de tekst langs, het is Handelingen 2 waar het gaat over het begin van de Gemeente en dan staat er in vers 38 :"Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van de Heere Jezus Christus, tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen".
Een kenmerk voor de gelovigen van nà de opstanding.
Het is de oogst van 3000 zielen al aangehaald in het boekje Ruth waar al het oude testament spreekt over de gerstenoogst.
Het is precies dat wat in het 'broodhuis" gebeurde. Het avondmaal wordt ook genoemd. Doop en avondmaal horen nu eenmaal bij het nieuwe verbond.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 dec 2013 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 12:57

Dank je wel Byte, ik lees het nu pas. Misschien heb ik het zo aangevuld.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2013 13:19

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2013 13:26

Wilsophie schreef:@ rottterdam, vanochtend in de dienst kwam de tekst langs, het is Handelingen 3 waar het gaat over het begin van de Gemeente en dan staat er in vers 38 :"Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van de Heere Jezus Christus, tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen".
Het is de oogst van 3000 zielen al aangehaald in het boekje Ruth waar al het oude testament spreekt over de gerstenoogst.
Het is precies dat wat in het 'broodhuis" gebeurde. Het avondmaal wordt ook genoemd. Doop en avondmaal horen nu eenmaal bij het nieuwe verbond.

Het is de opgestane Here Jezus Christus, die Zijn kerk opdraagt de nieuwe leden te dopen in de naam van de Vader, in de naam van de Zoon en in de naam van de heilige Geest. Er zijn geen motieven aan te dragen om van Zijn instructie af te wijken.
Waarom de discipelen en zelfs de apostel Paulus hiervan afwijken, kunnen wij slechts gissen. We zien wel in alle doopverhalen, waarin gedoopt wordt in de naam van Jezus, dat de andere twee Goddelijke Personen actief genoemd worden of actief aanwezig zijn. Ook in de uitleg van Paulus over de diepere betekenis van de doop, zijn de Vader, de Zoon en de heilige Geest als zodanig aanwezig.
Er is weinig of geen tekstkritiek geweest op Mat.28:19. De vroege kerk hield zich meer bezig met de Goddelijkheid van de Persoon van Jezus. In Nicea heeft men definitief besloten tot de leerstelling, dat Jezus God was en dat de heilige Geest God was. Dit besluit werd genomen op grond van de Geschriften, die al een lange tijd in de kerken als normatief beschouwd werden en die het Nieuwe Testament vormden.
De algemene christelijke kerk, waarvan wij deel uitmaken, heeft door de eeuwen heen de doopwoorden van Mat.28:19 zonder aarzelen gebruikt. De gedachte dat ik mij daarbij zou laten leiden door een rooms-katholiek leerstelling is onjuist. Luther, die toch niet als pro rooms-katholiek bekend staat, noemde het concilie van Nicea: “het meest heilige van alle concilies”. Ook hij had er geen problemen mee om deze doopwoorden te gebruiken. Hetzelfde geldt voor Calvijn.
In mijn ogen is er geen reden om van deze doopwoorden af te wijken. Het gebruik van tweemaal de naam van Jezus is ook niet gestoeld is op de Bijbel en kan verwarring veroorzaken. Het gebruik van alleen de naam van Jezus komt niet overeen met de instructie van Jezus in Mat.28:19.
Tenslotte ; de apostel Paulus groet de gemeente “De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.”
Waarom zou de groet afwijkend zijn aan de doopwoorden ?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 dec 2013 13:26

Wilsophie schreef:@ rottterdam, vanochtend in de dienst kwam de tekst langs, het is Handelingen 3 waar het gaat over het begin van de Gemeente en dan staat er in vers 38 :"Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van de Heere Jezus Christus, tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen".
Bambi schreef:Het staat in Handelingen 2 Wilsophie.
Dit is alweer het 2e bewijs dat Petrus niet goed luisterde naar de opdracht die de Here Jezus gaf, net voor Zijn Hemelvaart.
Die opdracht was:

Mattheüs 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Het 1e waar hij niet naar luisterde was: onderwijst alle volken.
Daar moest hij later via een visioen op gewezen worden, dat hij ook de heidenen moest onderwijzen.
Dat staat in Handelingen 10.

Een ander argument is dat Petrus en de andere apostelen de bekeerde Saulus/Paulus niet herkenden toen laatstgenoemde naar Jeruzalem was gekomen na zijn bekering, en eerstgenoemden hem niet wilden ontvangen.

De fout die men veelvuldig maakt is het denken dat het ontvangen van de Heilige Geest gepaard gaat met een volledige toeeigening van alle kennis en bedoelingen van God. Maar dat is niet zo. De Geest werkt in de mensen. De Geest zet de schijnwerpers op Christus. De Geest zorgt ervoor dat mensen opwassen in de Genade. In het geval van Petrus dus: de Geest leerde hem wat de wil van God was. Die wil van God was al duidelijk bij de opstanding van Christus (zie de teksten die Bambi quote), en wordt niet bepaald door wat aan Petrus geopenbaard was en al helemaal niet aan wat Petrus daarvan onthouden had.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2013 13:32

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2013 14:26

alexander91 schreef:Een ander argument is dat Petrus en de andere apostelen de bekeerde Saulus/Paulus niet herkenden toen laatstgenoemde naar Jeruzalem was gekomen na zijn bekering, en eerstgenoemden hem niet wilden ontvangen.

De fout die men veelvuldig maakt is het denken dat het ontvangen van de Heilige Geest gepaard gaat met een volledige toeeigening van alle kennis en bedoelingen van God. Maar dat is niet zo. De Geest werkt in de mensen. De Geest zet de schijnwerpers op Christus. De Geest zorgt ervoor dat mensen opwassen in de Genade. In het geval van Petrus dus: de Geest leerde hem wat de wil van God was. Die wil van God was al duidelijk bij de opstanding van Christus (zie de teksten die Bambi quote), en wordt niet bepaald door wat aan Petrus geopenbaard was en al helemaal niet aan wat Petrus daarvan onthouden had.

Bijzonder verstandige opmerking, alexander91.
De bekeerde Paulus werd niet herkend door de kring van de apostelen terwijl Judas jarenlang gewaardeerd werd, zo zeer dat ze hem zelfs de "kas" toevertrouwden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”