Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor ineke-kitty » 28 dec 2013 13:39

" De leer van de drie-eenheid is niet simpel"

Dat kan wel kloppen ja, men heeft het zo moeilijk gemaakt, dat de "simpele" gelovige het allemaal niet meer begrijpt.

Er bestaat niet zoiets als " drie-eenheid" . God is EEN. moeilijker is het niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 13:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 13:52

mealybug schreef:gebazel.... :lol:

Ja, gebazel!
Want ik vind je teksten weinig niveau hebben.
Maar als narcistische anti-katholiek zal je dat een worst wezen. Sterker nog, je hebt het totaal niet door.

mealybug schreef:Zeg eens, Wat zegt God's Woord,

Enorm veel. De Bijbel die ik hier voor me heb liggen, komt tot 1024 bladzijden. Wil je dat ik dat hier allemaal ga citeren? Dan wordt het wel een vréééselijk lange posting, afgezien van de vraag of dat wel toegelaten wordt door het RW-systeem.
Wou jij soms beweren dat je dat allemaal in je hoofd hebt zitten?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 13:53

ineke-kitty schreef:" De leer van de drie-eenheid is niet simpel"

Dat kan wel kloppen ja, men heeft het zo moeilijk gemaakt, dat de "simpele" gelovige het allemaal niet meer begrijpt.

Er bestaat niet zoiets als " drie-eenheid" . God is EEN. moeilijker is het niet.

Zie Mortlachs reactie. Heel toepasselijk.

Al in Genesis 1:1 lezen we over God (Elohim), terwijl we in vers 2 over de Geest van God (ruach Elohim) lezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 dec 2013 13:58

Boekenlezer.

Mortlach is niet eens een gelovige, dus zijn reactie leg ik naast me neer.

Wat de Trooster betreft: dat is gewoon de Heer ZELF die met Zijn Geest in ons woont.
Ook niet zo moeilijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:18

En hoe verklaar je dit dan:

Johannes 14:16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;

Dus God de Zoon, vraagt aan God de Vader, om God de Heilige Geest te sturen?

Als je niet weet Wie die andere Trooster is en je gelooft zoals vSlooten dat de Heilige Geest er was vanaf Adam dan snap je Johannes 14 vers 16 ook niet. En als je het zo goed weet, vraag je volgens Schelpje naar de bekende weg. Dus leg jij zelf maar eens wat uit.
Mollenklemmen uitzetten is geen kunst.

Blijkbaar snap je niet dat de Here Jezus dit bidt vanuit Zijn aardse positie. Hij was daar de Knecht des Heeren en wist precies dat Hij in die hoedanigheid Zijn Vader iets moest vragen omdat de Vader toen nog steeds de MEERDERE was.
God de Zoon staat nergens in de Bijbel als zijnde deze term.
En God de Heilige Geest is ook geen Bijbelse term. Dus wat ik ook verklaar of wie danook, de basis deugt niet. Leer eens begrijpen Wie God is, en Wie de Zoon is en Wie de Heilige Geest is die inwoning kan nemen in een wedergeboren mens, dan zou je zelf het antwoord weten op je vraag.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 14:24

ineke-kitty schreef:Boekenlezer.

Mortlach is niet eens een gelovige, dus zijn reactie leg ik naast me neer.

Ach ja, zo zul je je genoodzaakt voelen om te werk te gaan, als het achtereind van een koe vergeleken bij jou nog een universiteit is. Dan gaat het niet meevallen om het bruikbare van het onbruikbare te onderscheiden, en zul je uitsluitend denken in religieuze hokjes.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:25

ineke-kitty schreef:Wat de Trooster betreft: dat is gewoon de Heer ZELF die met Zijn Geest in ons woont.
Ook niet zo moeilijk.

Paulus legt dat zo mooi uit aan de Gemeente omdat het de Geest van Christus is.
Het is zo mooi dat hierdoor duidelijk wordt dat Zijn aardse bediening en positie op aarde onderscheidt van Zijn positie na de opstanding. Het is toch schitterend dat Hij Zelf opgevaren naar de hemel Zelf Die andere Trooster is.
Wij zouden toch inmiddels kunnen en mogen begrijpen dat OT gelovigen die Heilige Geest niet kunnen bezitten. De Heilige Geest Die uitsluitend en alles te maken heeft met de opstanding van Christus en dus wedergeboorte.
Als je dat gelooft maar misschien niet begrijpt dan is het Die Geest die jou in heel de Waarheid leidt.
Als je gelooft dat God Eén is dan hoef je alle theologie die erom heen geweven is niet te ontrafelen. Christus werd de Zoon bij Zijn opstanding, maar was de Zoon van Adam bij Zijn komst op aarde en daartussen was Hij er niet om Zijn kudde te redden en niet om de kerk als bruid te werven, maar om verzoening tot stand te brengen tussen de Schepper en Zijn schepping.
Hij was Zijn schepping kwijt, Hij had het verloren en heeft er alles gedaan om deze terug te vinden en te redden uit de handen van de tegenstander. En daarom werd Hij de Goël, niet voor een kerk of een kudde, maar voor de gehele mensheid.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 14:27

Wilsophie schreef:...en je gelooft zoals vSlooten dat de Heilige Geest er was vanaf Adam...

Sterker nog, Hij was er al bij de schepping, want ik lees in Genesis 1:2 al over Hem. De Heilige Geest is dus geen nieuwtestamentische uitvinding.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 14:29

Boekenlezer schreef:Enorm veel. De Bijbel die ik hier voor me heb liggen, komt tot 1024 bladzijden. Wil je dat ik dat hier allemaal ga citeren? Dan wordt het wel een vréééselijk lange posting, afgezien van de vraag of dat wel toegelaten wordt door het RW-systeem.
Wou jij soms beweren dat je dat allemaal in je hoofd hebt zitten?

Voor een boekenlezer had ik wel gedsacht dat ik duidelijk genoeg had omschreven om welke teksten uit God's Woord het ging, nl die over toch het willen ontrafelen van zaken die gaan ''boven hetgeen geschreven is''
lees nog maar eens.
En anti katholiek , ja wellicht wel, ja.
maar nog niet zo intens als in de door jou verdedigde HC, waar bepaalde roomse zaken mbt de mis etc vervloekt worden.
:wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 14:37

mealybug schreef:Voor een boekenlezer had ik wel gedsacht dat ik duidelijk genoeg had omschreven om welke teksten uit God's Woord het ging...

O, het ging erom selectief te werk te gaan, door een of meerdere teksten te citeren? Ja, dat vermoedde ik al. De vraag wordt dan echter, hoe je dan nog weet niet met halve waarheden van doen te hebben. Zeker bij jou heb ik dat gevoel constant, als jij gaat citeren.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 dec 2013 14:38

Boekenlezer: " en zul je uitsluitend denken in religieuze hokjes"

Wel, ik heb NIETS met religieuze hokjes te maken, maar uitsluitend met Gods Woord.
Dat Woord bestudeer en onderzoek ik al 40 jaar, en daar blijf ik dan ook maar bij als je het niet erg vindt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 14:43

ineke-kitty schreef:Boekenlezer: " en zul je uitsluitend denken in religieuze hokjes"

Wel, ik heb NIETS met religieuze hokjes te maken, maar uitsluitend met Gods Woord.
Dat Woord bestudeer en onderzoek ik al 40 jaar, en daar blijf ik dan ook maar bij als je het niet erg vindt.

O, nou gooien we het ineens maar over een andere boeg, als dat zo uitkomt?
Als je dan niets met religieuze hokjes te maken hebt, kun je die posting van Mortlach ook best serieus nemen, want wat hij zegt klopt inhoudelijk wel in dit geval. Ik ben het vaak niet met hem eens, maar in dit geval zei hij wel iets waars.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:44

Sterker nog, Hij was er al bij de schepping, want ik lees in Genesis 1:2 al over Hem. De Heilige Geest is dus geen nieuwtestamentische uitvinding.

Dat lees je dan niet goed en het is geen uitvinding, ik zou me wat eerbiediger uitdrukken als ik jou was.
DE Heilige Geest was er niet bij de Schepping als Persoon. De Heilige Geest heeft alles te maken met dood en opstanding en dat was daar totaal niet aan de orde.
Er staat danook dat de "Geest Gods" zweefde over de wateren. Probeer eens in wat meer dimensies te denken.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 14:44

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”