Wilsophie schreef:@ rottterdam, vanochtend in de dienst kwam de tekst langs, het is Handelingen 3 waar het gaat over het begin van de Gemeente en dan staat er in vers 38 :"Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van de Heere Jezus Christus, tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen".
Een kenmerk voor de gelovigen van nà de opstanding.
Het is de oogst van 3000 zielen al aangehaald in het boekje Ruth waar al het oude testament spreekt over de gerstenoogst.
Het is precies dat wat in het 'broodhuis" gebeurde. Het avondmaal wordt ook genoemd. Doop en avondmaal horen nu eenmaal bij het nieuwe verbond.
Het is de opgestane Here Jezus Christus, die Zijn kerk opdraagt de nieuwe leden te dopen in de naam van de Vader, in de naam van de Zoon en in de naam van de heilige Geest. Er zijn geen motieven aan te dragen om van Zijn instructie af te wijken.
Waarom de discipelen en zelfs de apostel Paulus hiervan afwijken, kunnen wij slechts gissen. We zien wel in alle doopverhalen, waarin gedoopt wordt in de naam van Jezus, dat de andere twee Goddelijke Personen actief genoemd worden of actief aanwezig zijn. Ook in de uitleg van Paulus over de diepere betekenis van de doop, zijn de Vader, de Zoon en de heilige Geest als zodanig aanwezig.
Er is weinig of geen tekstkritiek geweest op Mat.28:19. De vroege kerk hield zich meer bezig met de Goddelijkheid van de Persoon van Jezus. In Nicea heeft men definitief besloten tot de leerstelling, dat Jezus God was en dat de heilige Geest God was. Dit besluit werd genomen op grond van de Geschriften, die al een lange tijd in de kerken als normatief beschouwd werden en die het Nieuwe Testament vormden.
De algemene christelijke kerk, waarvan wij deel uitmaken, heeft door de eeuwen heen de doopwoorden van Mat.28:19 zonder aarzelen gebruikt. De gedachte dat ik mij daarbij zou laten leiden door een rooms-katholiek leerstelling is onjuist. Luther, die toch niet als pro rooms-katholiek bekend staat, noemde het concilie van Nicea: “het meest heilige van alle concilies”. Ook hij had er geen problemen mee om deze doopwoorden te gebruiken. Hetzelfde geldt voor Calvijn.
In mijn ogen is er geen reden om van deze doopwoorden af te wijken. Het gebruik van tweemaal de naam van Jezus is ook niet gestoeld is op de Bijbel en kan verwarring veroorzaken. Het gebruik van alleen de naam van Jezus komt niet overeen met de instructie van Jezus in Mat.28:19.
Tenslotte ; de apostel Paulus groet de gemeente “De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.”
Waarom zou de groet afwijkend zijn aan de doopwoorden ?