@boekenlezer,
'bedankt voor jhe antwoord. zoals verwacht geen korte oneliners, om iets echt goed te zeggen heb je vaak meer nodig dan een paragraaf en een kreet.
ik wil graag op een paar zaken ingaan.
Boekenlezer schreef:De praktische betekenis van het verbond? God heeft bepaalde beloften aan je gedaan, en daarom is Hij daarop aanspreekbaar. God heeft in de doop beloofd: 'Ik wil jouw God zijn, je mag van mijn vergeving leven, ik heb je voor het behoud bestemd.' Door dat verbond is God daarop aanspreekbaar. Je kunt tegen God zeggen: "HERE, U hebt toch beloofd dat... Wilt U dat dan ook waarmaken in mijn leven. Laat die beloften tot vervulling komen."
Dit is toch in Christus werkelijkeheid geworden? en de belofte dat God , dankzij Christus, onze zonden wil vergeven is er toch voor de gehele wereld bevolking. een man, een vrouw, die nu moslim, atheist, buddhist of agnost is kunnen toch ook aanspraak maken op b.v Joh 3:16? Wat heeft God meer belooft dan dat?
dit is de kern van mijn vraag. de belofte is er niet alleen voor nakomelingen van gelovigen, dus vanwaar verwijzen naar een verbond dat exclusief voor een volk was?
Boekenlezer schreef:Gaan Gods verbondsbeloften dan automatisch in vervulling? Nee, niet automatisch. Het gaat in de weg van biddend ermee omgaan, God op de beloften aanspreken.
haal je hier niet je voorbeeld mee onderuit? om 'het product' te krijgen helpt het verwijzen naar het verbond of naar de doop niet. pas als er geloof is wordt het product verkregen.
daarmee is de sgn belofte van het verbond eenn verwarrende en loze belofte, mensen beroepen zich op een hol begrip. ze moeten zich op Christus, de vervuller van de belofte, beroepen.
Boekenlezer schreef:zoiets verschaft God ook aan zijn verbondskinderen: vaste verbondsbeloften, die zwart op wit staan, zodat de zaken duidelijk en aantoonbaar zijn.
God zal Abrahams kinderen to God zijn. Christus sloot geen verbond maar bracht een offer. terwijl wij nog vijanden van God waren. God is ook de God van hen die tegen God rebeleren en God niet willen erkennen.
kan je dat "zoiets" toelichten. wat is 'het product' dat door het verbond exclusief aan gedoopte nakomelingen van gelovige ouders aangeboden wordt? de bijbel is helder dat dit niet het koninkrijk van God is, niet de vergeving der zonden, mniet de herstelde relatie met God etc. al deze zaken zijn er immers voor al die tot geloof gekomen zijn ongeacht hun achtergrond (incl evt babiedoop).
in reacties naar bug verwijs je naar de doopformulieren.
dit bevestigd mijn vermoeden dat de verbond-leer vooral bestaat om de babie doop te rechtvaardigen.
wat is een sacrament? in de RKK is het een handeling die genade overdraagt en heilig maakt (moest ik even opzoeken (a.H. strong, systematic theology)) sommige protestantse groepen (o.a. de reformatorische) handhaven het woord maar zonder de RKK betekenis terwijl andere prot. groepen het woord sacrament vervangen hebben.
heidelberg lijkt in de door jouw geciteerde vragen te schipperen tussen de RKK leer dat het redding veroorzaakt en dat het niet meer dan een symbool of bevestiging is.
een lege fles kan je wel verzegelen, maar tenzij dat zegel verbroken wordt kan er geen water opf wijn in de fles. als echter de fles vol is, dan heeft het verzegelen nut, eerder niet.
bug verwijst terecht dat het beeld van het nieuwe verbod de beker is die het bloed van christus symboliseert. terecht mogen alleen gelovigen daarvan drinken bij het avondmaal.
het oude verbond was voor de israeliten, Abraham en zijn nakomelingen (zie hand 7:8 en Rom9:4!)
het nadruk leggen en verwijzen naaroude verbond blijft de bedekking in stand houden, die bedekking verdwijnt met Christus (2 kor 3:14-16) telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt ligt de bedekiking weer op de harten maar telkens als iemand zich bekeert wordt die bedekking weg genomen.
de babiedoop is een 'teken en zegel' dat verwijst en berust op het oude verbond.
de bijbelschrijvers zagen het grotere verband van de verbonds leer niet, ze maakten duidelijk onderscheid tussen het oude en nieuwe vebond. het oude verbond werd het verbond van de besnijdenis genoemd (hand 7:8), of het verbond dat slaven voortbrengt (Gal 4:24)
het nieuwe verbond wordt keer op keer het verbond van het bloed genoemd.
je ziet dat ik het grotere verband van de verbonds leer nog steeds niet zie.
als de bijbelschrijvers gelijk hebben en dat verband er niet is, mag je daar dan uit concluderen dat de besnijdenis als deur teken van het oude verbond niets zegt over het teken van het nieuwe verbond? te meer omdat de bijbel zo helder is wat het teken van het nieuwe verbond wel is?
beste boekenlezer, ik hoop dat je nog een keer in je boeken wilt duiken en concreter kan aangeven wat het grotere verband is. het kan toch niet zo zijn dat er alleen een verband gezien wordt om de babie doop te kunnen rechtvaardigen
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"