Wat ik me afvraag over het Boeddhisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Wat ik me afvraag over het Boeddhisme

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 12:18

Hallo iedereen,

Ik dacht dat dit een open forum is waar over elke religie/levensbeschouwing gepraat mag worden, dus besloot ik deze vraag eens hier te posten.
Ik post deze topic niet om het Boeddhisme aan te vallen ofzo, maar het is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk: in het Boeddhisme wordt altijd benadrukt dat iedereen bang is voor de dood, pijn, etc., en dat je daarom alles en iedereen goed moet behandelen. Maar wat mij opvalt, is dat in veel Boeddhistische landen (Thailand, China, India en Japan toch), het helemaal niet zo goed geregeld is met de mensenrechten. En dat er meestal zelfs de doodstraf wordt toegepast. Nou heb ik op Wikipedia gelezen dat alle Boeddhisten die teksten op een andere manier interpreteren, maar toch snap ik het niet. En dan wil ik het ook even hebben over de manier waarop ze in bijvoorbeeld China dieren behandelen. Ook nu wil ik even verwijzen naar die tekst dat alles en iedereen bang is voor de dood en voor pijn, en dat je ze daarom met rust moet laten. Maar in China worden bijna alle dieren gegeten, en vooral op een gruwelijke manier gedood. Nogmaals, er zijn heel veel kanten in het Boeddhisme die ik heel mooi vind, maar kan iemand mij a.u.b. deze feiten uitleggen, want ik heb nooit begrepen hoe dat zit.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Wat ik me afvraag over het Boeddhisme

Berichtdoor blijblij » 27 feb 2013 12:57

Niet iedereen in China / Azië is Boeddhist.
In de landen die je noemt is het Boeddhisme juist, net als alle religies, onderdrukt door het communistische bewind.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 13:06

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Ik dacht dat dit een open forum is waar over elke religie/levensbeschouwing gepraat mag worden, dus besloot ik deze vraag eens hier te posten.
Ik post deze topic niet om het Boeddhisme aan te vallen ofzo, maar het is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk: in het Boeddhisme wordt altijd benadrukt dat iedereen bang is voor de dood, pijn, etc., en dat je daarom alles en iedereen goed moet behandelen.

Het gaat niet zozeer om angst, het gaat om lijden. Sterker nog, angst veroorzaakt ook leed. Juist door Boeddhisme te beoefenen leer je realiseren dat je niet bang hoeft te zijn voor pijn of de dood.

Maar goed, het leed wat het Boeddhisme behandelt lijkt voor ons rijke, gezonde westerlingen allemaal wat ver weg. Soms is het ergste wat ons overkomt in onze jonge jaren het overlijden van een huisdier. In de tijd en samenleving waarin Boeddhisme opkwam, was het leed aan ziekten, honger en de dood een dagelijkse metgezel.

Maar wat mij opvalt, is dat in veel Boeddhistische landen (Thailand, China, India en Japan toch), het helemaal niet zo goed geregeld is met de mensenrechten. En dat er meestal zelfs de doodstraf wordt toegepast. Nou heb ik op Wikipedia gelezen dat alle Boeddhisten die teksten op een andere manier interpreteren, maar toch snap ik het niet.

Het lijkt me dat je bepaalde zaken los moet koppelen van geloofszaken. Er is niet 1 zaak aan te wijzen waarom ze in bepaalde landen dingen doen zoals ze die doen. Dat mensenrechten slecht zijn geregeld is niet te wijten aan het Boeddhisme, maar heeft tal van economische, juridische en sociale oorzaken. Net zo goed kun je niet alles wat in het westen gebeurt danken/wijten aan het christendom. In tal van christelijke landen wordt de doodstraf ook gewoon toegepast...

Nu zullen mensen wel een Boeddhistische rechtvaardiging hebben verzonnen, maar dat is wat anders. Dat is normaal voor mensen die ook wel merken dat het hun gedrag wat wringt met hun religieuze ideaal. Dat is ook niet slechts voorbehouden aan boeddhisten, je kunt ook zat christenen vinden die de doodstraf op Bijbelse gronden verdedigen; het is immers niet de christen zelf die doodt, maar de overheid en dan mag het ineens wel... of zoiets...

En dan wil ik het ook even hebben over de manier waarop ze in bijvoorbeeld China dieren behandelen. Ook nu wil ik even verwijzen naar die tekst dat alles en iedereen bang is voor de dood en voor pijn, en dat je ze daarom met rust moet laten. Maar in China worden bijna alle dieren gegeten, en vooral op een gruwelijke manier gedood. Nogmaals, er zijn heel veel kanten in het Boeddhisme die ik heel mooi vind, maar kan iemand mij a.u.b. deze feiten uitleggen, want ik heb nooit begrepen hoe dat zit.

Er komt een punt in het leven van iedere boeddhist dat hij of zij besluit vegetariër te worden, juist om de redenen die je beschrijft. Ikzelf heb er ook over gedacht, maar was nog niet klaar die stap te nemen. Verder verwijs ik naar mijn bovenstaand argument. Dingen hebben altijd veel meer facetten dan alleen een religieuze. Bovendien is niet iedereen Boeddhistisch enkel en alleen omdat je in een min of meer Boeddhistisch land woont. Er zijn net zoals er 'naam-christenen' zijn, ook 'naam-boeddhisten'.

Hopelijk kun je hier wat mee, en als je meer vragen hebt of meer diepgang wilt, hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 27 feb 2013 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 13:07

blijblij schreef:Niet iedereen in China / Azië is Boeddhist.
In de landen die je noemt is het Boeddhisme juist, net als alle religies, onderdrukt door het communistische bewind.

Japan is niet communistisch en is dat volgens mij ook nooit geweest.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 14:38

blijblij schreef:Niet iedereen in China / Azië is Boeddhist.

Nee, dat weet ik, natuurlijk is niet iedereen in die landen boeddhist. Net zoals ze bijvoorbeeld in Nederland niet allemaal atheïst zijn, maar het grootste deel van de Nederlanders er wel uit bestaat. Denk ik ten minste.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 14:53

Diamantje schreef:Nee, dat weet ik, natuurlijk is niet iedereen in die landen boeddhist. Net zoals ze bijvoorbeeld in Nederland niet allemaal atheïst zijn, maar het grootste deel van de Nederlanders er wel uit bestaat. Denk ik ten minste.

Maar niemand laat zijn gedrag enkel ingeven door zijn geloofsovertuiging. Daar zijn tal van zaken voor verantwoordelijk (cultuur, geschiedenis, sociale normen, economische redenen).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 14:55

Wat je lijkt te vragen is waarom landen die over het algemeen Boeddistisch zijn of waren, niet automatisch boeddhistische heilstaten zijn. Die vraag stellen is hem beantwoorden. Om dezelfde redenen dat westerse landen geen christelijke heilstaten zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2013 16:20

Diamantje schreef:Nou heb ik op Wikipedia gelezen dat alle Boeddhisten die teksten op een andere manier interpreteren.

Het lijken wel christenen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 feb 2013 16:25

Diamantje schreef:Nou heb ik op Wikipedia gelezen dat alle Boeddhisten die teksten op een andere manier interpreteren.

JeeWee schreef:Het lijken wel christenen...

Het lijken wel mensen... ;)

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 16:51

JeeWee schreef:Het lijken wel christenen...

Het lijken wel mensen... ;)[/quote]
Ja, inderdaad.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 16:52

[quote="Diamantje"][quote="JeeWee"]
Het lijken wel christenen...

Het lijken wel mensen... ;)
Ja, inderdaad.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 feb 2013 17:37

Boeddhisten zijn er ook niet vies van christenen te verstoten, zo mogen christenen in het boeddhistische Himalaya­koninkrijk Bhutan hun doden niet begraven dit zou de grond van de boeddhisten ontheiligen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2013 18:33

Feit is dat hindoes en boeddhisten het Noachietisch verbond volgen i.t.t. christenen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 20:18

JHM schreef:Boeddhisten zijn er ook niet vies van christenen te verstoten, zo mogen christenen in het boeddhistische Himalaya­koninkrijk Bhutan hun doden niet begraven dit zou de grond van de boeddhisten ontheiligen.

Tja, geef de christenen de kans en ze evangeliseren een millenia oud geloof kapot... Boter... hoofd... op...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2013 20:48

Mortlach schreef:Tja, geef de christenen de kans en ze evangeliseren een millenia oud geloof kapot... Boter... hoofd... op...

ja, geef ze een kans zodat ze genade kunnen doorgeven...
En het aardige van het christelijk geloof t.o.v. het Boeddhisme is, daarbij de eerste alles gratis=genade is....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”