Is Jezus alleen mens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 23:32

Met je eens Faramir en bovendien is deze site weer samengesteld ( als ik me beperk tot de leer die ik ken en onderschrijf) uit nog eens 15 bronnen van allerlei richtingen.
Zo kun je wat beweringen verzamelen van allerlei mensen en belanghebbenden.
Het is nog erger dan mijn wc rol.

Wat men uiteenzet over bepaalde dingen is inderdaad samengeraapt uit allerlei stukjes van internet en niets wordt weerlegd vanuit de Schrift.
Dus....doorspoelen maar !!

Ik ben blij dat ik nooit heb geleerd om eerst het kwade te onderzoeken om de waarheid te leren begrijpen, maar dat ik de Waarheid heb gezocht en mij door genade mag afkeren van kwaadheden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 23:48

Yael schreef:
Hoe zit het dan met de Jechonia vloek?

We vinden Jozef vermeld in de koninklijke geslachtslijn van David, door Salomo. Maar Jozef was ook een afstammeling van David door Jechonia, een goddeloze man, waardoor Jozef uitgesloten was van de troon.
Dat bedoel je als "jechonia vloek"?"

Let op dat het woord "zoon" niet gebruikt wordt, want er staat: "Jozef van Heli van Matthat...."
Er is echter geen reden om te twijfelen dat Jozef een natuurlijke zoon van Heli was.
En zoals gezegd het register in Lucas is dat van Jozef. Heli was dus zijn vader en Jacob elders genoemd was zijn schoonvader

Het huwelijk was van groot belang dus voor de rechten op de troon van David.

Het is door het huwelijk van Maria met Jozef, die ook 'een zoon van David' was, dat Jezus het wettelijke recht op de troon van David verkreeg, want Maria was Jozefs vrouw vóór Jezus was geboren, zodat Jozef de wettige vader van Jezus was.
Dus werd ook de profetie betreffende Jechonia vervuld, want Jezus was niet het 'zaad', noch een rechtstreekse afstammeling van Jechonia.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 okt 2012 00:06

Kan me de negatieve reacties van wilsofie en faramir wel voorstellen hun denominatie staat ook op deze site. :lol: :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 okt 2012 00:09

schaapje schreef:Kan me de negatieve reacties van wilsofie en faramir wel voorstellen hun denominatie staat ook op deze site. :lol: :lol:

Ware het dat ik niet negatief gereageerd heb. Dat het katholicisme gelasterd wordt binnen bepaalde kringen is mij ook niet onbekend.
Laatst gewijzigd door Faramir op 31 okt 2012 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 okt 2012 00:12

="marin", Ik vermoed, dat het uitgangspunt van jou gedachten t.a.v. van de Godheid (die wij als Zoon van God hebben leren kennen, de Here Jezus) geheel afwijkt dan dat Gods Woord het beschrijft.

Dat is jouw conclusie dus gaan we naar Gods Woord en checken of dat afwijkt.
En dan gaan we naar een tekst die er over spreekt namelijk:
Want het behaagt al de volheid in Hem te wonen…
Kol.1:19

… Christus, want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk…
Kol.2:9

Jij bedoelt dat de Bijbel leert dat Christus, God zelf is. En dat ik dat ontken?
Welnu ik ken slechts één tekst in de hele bijbel waarin de woorden ‘Godheid’ en ”Christus’ in één zin worden gebruikt en dat is het bovenstaande Kolosse 2:9.

Maar laat uitgerekend dit vers niet leren dat Christus de Godheid is.

De volheid van de Godheid behaagt het in Christus te wonen – hetgeen betekent dat “de Godheid” en “Christus” juist niet identiek zijn.

Jezus stierf.

Mijn vraag is: " Stierf de Godheid?

Jezus was dood, drie dagen lang.
Mijn vraag luidt: "Was de Godheid drie dagen dood?

Christus werd opgewekt “door de heerlijkheid van de Vader” (Rom.6:4).
Zou Hij niet zijn opgewekt door de Vader, dan was Hij nog steeds dood geweest.
Is de Godheid afhankelijk?

De eenvoudige Bijbelse waarheid is dat er “één God” is en Zijn Zoon is “de mens Christus Jezus” (1Tim.2:5). Hij is niet de Godheid maar de volheid van Godheid behaagt het in Hem te wonen. Zó geloof ik in de Godheid van Christus. Want zó staat het geschreven.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 okt 2012 00:23

Ware het dat ik niet negatief gereageerd heb. Dat het katholicisme gelasterd wordt binnen bepaalde kringen is mij ook niet onbekend.---CITAAT.

Je weet het he @Faramir dat de vijanden van de Ware Kerk altijd de Ware Kerk lasteren het staat zelf in de Heilige Schrift dat ze dat doen haat en vijandschap tegen de zuivere waarheid niets nieuws onder de zon;maar de Kerk buiten haar geen zaligheid en zal voor eeuwig overwinnen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 31 okt 2012 01:08

Ten opzichte van andere religies hebben jodendom en christendom gemeen, dat de mens zelf een hoge en unieke positie heeft. Hij is immers naar het beeld van God gemaakt. God en mens lijken op elkaar. Als de afkomst van de mens al een raadsel is, dan wordt dat raadsel binnen deze godsdiensten vooral opgelost door God en mens aan elkaar te relateren. "Gij hebt de mens bijna goddelijk gemaakt". nog zo'n bijbelse uitspraak.
Kennelijk ligt het in Gods wezen besloten dat Hij als Schepper een evenbeeld wil maken. Wat Hij maakt moet met Hem te maken hebben, op Hem lijken. Deze band blijkt in de Bijbel ten diepste een liefdesband te zijn. God is liefde. De relatie tot de mens wordt getekend in beelden van vader en kind, of bruid en bruidegom.
In dit licht is er een doorgaande lijn in de Bijbel te bespeuren, waarin God, nadat de mens zich liefdeloos aan de relatie heeft onttrokken, toch onophoudelijk diezelfde mens, Zijn schepping, weer terug wil krijgen. Een jaloers God, dat wil zeggen: een God die niet kil en afstandelijk blijft, maar een brandend, bloedend hart heeft en Zich door niets of niemand laat tegenhouden om zijn kinderen weer terug in het vaderhuis te brengen.
De ultieme uitloop van deze bijbelse lijn is de komst van Gods Woord in het vlees. God met ons, Christus, de Zoon van God wandelt als een mens tussen de mensen. De Schepper hult Zich in het geschapene.
is Jezus alleen mens? Ja, denk ik. Hij is denk ik niet een halfmens, halfgod, geen tussenschepsel, zoals een engel, geen superschepsel, maar ook geen vaag nevelschepsel. Hij is ons in alles gelijk geworden. Echter deze mens was de mens die Gods ultieme aanwezigheid onder de mensen realiseerde: Gods volheid woonde in Hem. Dat is de titel: Christus, gezalfde. Jezus was de Gezalfde met de Geest (doop bij de Jordaan). Verder niet rationeel verklaarbaar.
Maar 1 ding blijft wel duidelijk: God heeft de mens gewild, wil de mens nog steeds. De mens is ondanks zijn neiging om God en medemens te haten nog steeds de oogappel van God. Zelfs...en dat is het geloofmysterie, wanneer God deze ene mens, de Gezalfde als offer opoffert teneinde Zijn schepping, Zijn mensen te redden. Jezus was zo'n echt mens, zozeer vlees, zo teer, zozeer kortstondig gras, dat Hij stierf aan de wonden die het kruis veroorzaakten. Er was geen redding, geen goddelijkheid, geen verborgen innerlijke bijzonderheid die Deze Mens (ecco homo) van het sterven kon redden. Jezus was ook onderhevig aan de dood.
De ultieme drijfveer van God om dit aan Zijn Gezalfde te laten gebeuren was en bleef echter de liefde tot de mens. Hij koos tegen Zijn eigen Zoon en daarmee voor ons allen.
Dat dit de enige en overtuigende goddelijke weg was, blijkt wel uit de vrucht die dit sterven heeft voortgebracht: de mens lijkt op God, hoort bij God en zal dus weer opstaan, zoals Christus is opgestaan. De band van God met de mens, van de Schepper en Zijn schepping kan de dood, de zonde, de haat, weerstaan. In de mens vind God Zijn liefde. In het bijzonder in Zijn eigen Zoon: daarin vindt Hij al Zijn welbehagen.
Dat is een zeer hoopvolle boodschap voor de toekomst. De mens lijkt op God en zal dus altijd door hem gekoesterd worden, wat er ook gebeurt.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 31 okt 2012 01:16

Ikzelf geloof dat Jezus God is. Nergens in de bijbel staat dat Jezus geschapen is. Wèl dat Hij de eerstgeborene is, en de oorsprong van de schepping.

Een aantal gedeeltes uit de bijbel die mij ervan overtuigen dat Jezus God is:

Filippenzen 2
5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Dat Jezus het gelijk zijn aan God niet als een roof beschouwt, houdt, mijns inziens, in dat Hij die eigenschap zelf bezit. God duldt het namelijk niet dat een ander op Zijn troon gaat zitten. 100% God dus.
Dit vers laat ook duidelijk zien dat Jezus aan de mensen gelijk is geworden. 100% mens dus.
Hoe God dat voor elkaar krijgt weet ik niet, maar ik geloof wel dat Hij almachtig is en dit soort dingen dus kan doen.

In openbaringen verschijnt Jezus aan Johannes. Hij introduceert zich onder andere als volgt:

openbaringen 1:8
8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.

openbaringen 1:17-18
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste,
18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

openbaringen 2:8
8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood is geweest en weer levend is geworden

In spreuken 8 staat er:

22 De HEERE bezat Mij aan het begin van Zijn weg,
al vóór Zijn werken, van oudsher.
23 Van eeuwigheid af ben Ik gezalfd geweest,
vanaf het begin, vanaf de tijden voordat de aarde er was.

Jezus was er al vòòr de schepping.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 okt 2012 09:28

Wilsophie schreef:
De Here Jezus was officieel maar 3 jaar tijdens Zijn bediening operationeel en actief onder het Joodse volk en in Galilea daarvoor weten wij via de Bijbel nauwelijks iets over Zijn verblijf wat w.s. in het buitenland is geweest.

o ja. In Engeland toch? met zijn oom Jozef van Arimathea. Dan Brown, maar dan geen fictie....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 okt 2012 15:03

Wilsophie schreef:
De Here Jezus was officieel maar 3 jaar tijdens Zijn bediening operationeel en actief onder het Joodse volk en in Galilea daarvoor weten wij via de Bijbel nauwelijks iets over Zijn verblijf wat w.s. in het buitenland is geweest.

Is wel eens meer aan de orde geweest hier, in Engeland. Het spijt me zeer, maar ik geloof dat niet.
Die 3 jaar vind ik trouwens ook niet aannemelijk.
De aarde zag er in destijds trouwens heel anders uit, de continenten lagen verdeeld volgens de kaarten en naar mijn weten was Rome (Italië) het verst van Israël verwijderd als reisdoel. Dat kunnen we lezen in de boeken die over Paulus gaan.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 okt 2012 15:58

schelpje3 schreef:Is wel eens meer aan de orde geweest hier, in Engeland. Het spijt me zeer, maar ik geloof dat niet.
Die 3 jaar vind ik trouwens ook niet aannemelijk.
De aarde zag er in destijds trouwens heel anders uit, de continenten lagen verdeeld volgens de kaarten en naar mijn weten was Rome (Italië) het verst van Israël verwijderd als reisdoel. Dat kunnen we lezen in de boeken die over Paulus gaan.

Zelfs de meest kritische wetenschappers gaan er vanuit dat Jezus ongeveer een drietal jaar heeft opgetreden. Is dus wel aannemelijk.

Zo anders zag de aarde er niet uit hoor, de continenten lagen alleen een paar meter/cm?? dichter bij elkaar.

Paulus wilde nog wel naar Spanje gaan, maar dat is er niet van gekomen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 okt 2012 22:03

Ikzelf geloof dat Jezus God is. Nergens in de bijbel staat dat Jezus geschapen is. Wèl dat Hij de eerstgeborene is, en de oorsprong van de schepping.-----CITAAT.

Juist en niet anders dan dat ---------hen die anders leren misleiden mensen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 nov 2012 11:19

Lichtzwaard schreef:Ikzelf geloof dat Jezus God is. Nergens in de bijbel staat dat Jezus geschapen is. Wèl dat Hij de eerstgeborene is, en de oorsprong van de schepping.-----CITAAT.

Juist en niet anders dan dat ---------hen die anders leren misleiden mensen.

Wat een onzin-argument! Alleen Adam en Eva zijn geschapen. De rest is geboren. Jezus dus ook.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 nov 2012 20:05

schaapje schreef:Kan me de negatieve reacties van wilsofie en faramir wel voorstellen hun denominatie staat ook op deze site. :lol: :lol:

Ik weet niet of mijn kerkverband erop staat, maar het lijkt me niet een erg positieve site. Een korte blik op die site leert mij dat er feitelijke onjuistheden staan en dat de schrijvers op die site zich niet echt in een bepaalde leer of persoon verdiepen maar alleen maar een paar citaatjes die makkelijk als dwaalleer af te schilderen zijn bijeen rapen. Althans, zo komen die artikelen op me over.

Daarnaast weet ik niet of zo'n site nou de juiste manier is om dwaalleer aan te wijzen......

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 nov 2012 20:10

blijblij schreef:Paulus wilde nog wel naar Spanje gaan, maar dat is er niet van gekomen.

Hoe weet je dat?

Misschien is Paulus wel weer vrijgelaten na de tijd die handelingen beschrijft, naar Spanje toegegaan, en later op de terugweg ofzo weer opgepakt in Rome.

Terug naar “[Religie] - Open forum”