Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Hoofddoek?

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 20:09

5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. (1 Korintiërs 11/5-6)

Waarom dragen de vrouwen dan geen hoofddoek? Zelfs Maria droeg een hoofddoek.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 20:26

Nu ik er over nadenk, waarom wordt er dan een probleem van gemaakt in een Christelijk land als Nederland wanneer de moslim vrouwen wel hun hoofddoek dragen? Wat mij brengt naar punt 2, in de Bijbel staat er ook dat we moeten vasten, waarom doen we dat niet? En de Moslims wel? En de discipelen bidden knielend en wierpen hun hoofd op de grond in gebed. Waarom doen wij dat niet? En waarom de Moslims wel?

Er wordt vaak gepropageerd dat de Islam en de Moslims de AntiChrist zijn, maar het roept wel serieuze vragen op aangezien het feit dat hoe zij hun geloof praktiseren nog veel beter gedaan wordt dan wij. Dat zou betekenen dat wij NOG SLECHTER dan de AntiChrist zouden zijn? Tenzij zij niet het AntiChrist zijn, in dat geval, is de Islam dan echt zo slecht als ons is doen geloven?

Ik heb meerdere gesprekken gehad met Moslims, en hoe ik daarvoor over hun dacht is eigenlijk totaal niet hoe ze zijn en waar de Islam voor staat. Ik zit met veel twijfels en vragen over het Christendom en ik hoop dat iemand ze hier weg kan halen..

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 20:51

Ik begrijp ook niet waarom hier geen antwoord op wordt gegeven maar wel wordt gelezen? Is er dan niemand die dit niet stoort? Ik bedoel, het geloven in de Bijbel wordt mij heel moeilijk gemaakt naar mate ik meer studeer. En de vragen stapelen zich op. Eerlijk gezegd is het geloof in mijn hart zo erg gezakt, dat ik echt waar vraag of er überhaupt een God bestaat, en als dat wel zo zou zijn of het Christendom wel de juiste religie is?

Wij mensen zijn de enige soort die kunnen nadenken, kritisch en onderzoekend en zo tot een conclusie kunnen komen. Maar het Christendom lijkt mij steeds meer een indoctrinatie, waarbij we niet mogen nadenken of vragen stellen. En om de Islam er weer bij te halen, daar is weer absoluut het tegengestelde het geval.

Waarom worden mijn vragen niet beantwoord? En waarom worden de vragen die ik stel niet door al ons Christenen gesteld?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 okt 2012 20:59

Waarom zie ik nu onder in het scherm reclame voor motorhelmen? :lol:

Maar goed, even serieus;
Christenen zien de bijbel oha als een door mensen geschreven boek, zij het dat die mensen daarbij geïnspireerd zijn door de Heilige Geest.
Volgens moslims is de Koran letterlijk gedicteerd door Allah.

Dat maakt dat christenen gemakkelijker zijn in het interpreteren en in de tijd plaatsen van teksten.

Volgens mijn godsdienstleraar vroeger op de middelbare school, is de islam ontstaan als reactie op een beweging binnen het christendom waarbij je God de Vader, Maria de moeder, en Jezus de Zoon had; men vond dit botsen met de leer dat er één God was (zoals het Jodendom dat wel beleed, maar dat was geen optie voor niet-Joden).
Daarom wordt binnen de islam altijd zo sterk benadrukt dat er maar één God (Allah) is.
Die leraar noemde de Islam de onbetaalde rekening van de christelijke kerk.
Er zijn veel bijbelse elementen in de Koran te vinden. Ook wordt Jezus in de Islam gezien als een profeet (maar niet meer dan dat).
Moslims de anti-christ? Dat geloof ik beslist niet. Ik denk dat je het eerder kunt vergelijken met het Jodendom, zij het dat er geen Messias in voorkomt en dat ze helaas nogal een sterke 'evangelisatiedrang' hebben in bepaalde kringen. Maar ik denk dat ze uiteindelijk dezelfde God aanbidden.

Oei, ik zie dat je nog een reactie hebt geplaatst; ga ik zo op in.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 okt 2012 21:08

Reactie 2. De hoofddoek. Wordt denk ik door veel christenen gezien als een cultuur-/tijdgebonden iets. Maar ook lang weer niet overal; in bepaalde kerken wordt nog steeds een hoed gedragen en in bijv. orthodoxe kerken dragen vrouwen wel degelijk iets van een doekje/sluier over hun hoofd.

Vasten neemt bij de christelijke kerken een veel kleinere plaats in. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat je de genade niet hoeft te 'verdienen'.
Toch komt het nog steeds voor; niet alleen in de katholieke kerken (vastentijd) maar ook in protestantse kringen zie je het juist opkomen. maar dan vooral als een periode van versobering zodat je weer gaat focussen op wat ècht belangrijk is.
Eerlijk gezegd vind ik de ramadan behoorlijk extreem; je mag zelfs je eigen speeksel niet doorslikken. Dat is in streken die wat verder van de evenaar afliggen, en waar de dagen erg lang kunnen zijn, bepaald niet gezond en je kunt je afvragen wat dat toevoegt.
(stiekem vraag ik mij weleens af wat moslims boven de poolcirkel doen, als de ramadan in de midzomer valt...)

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:12

beantsje schreef:Waarom zie ik nu onder in het scherm reclame voor motorhelmen? :lol:

Maar goed, even serieus;
Christenen zien de bijbel oha als een door mensen geschreven boek, zij het dat die mensen daarbij geïnspireerd zijn door de Heilige Geest.

Dat maakt dat christenen gemakkelijker zijn in het interpreteren en in de tijd plaatsen van teksten.

Volgens mijn godsdienstleraar vroeger op de middelbare school, is de islam ontstaan als reactie op een beweging binnen het christendom waarbij je God de Vader, Maria de moeder, en Jezus de Zoon had; men vond dit botsen met de leer dat er één God was (zoals het Jodendom dat wel beleed, maar dat was geen optie voor niet-Joden).
Daarom wordt binnen de islam altijd zo sterk benadrukt dat er maar één God (Allah) is.
Die leraar noemde de Islam de onbetaalde rekening van de christelijke kerk.
Er zijn veel bijbelse elementen in de Koran te vinden. Ook wordt Jezus in de Islam gezien als een profeet (maar niet meer dan dat).
Moslims de anti-christ? Dat geloof ik beslist niet. Ik denk dat je het eerder kunt vergelijken met het Jodendom, zij het dat er geen Messias in voorkomt en dat ze helaas nogal een sterke 'evangelisatiedrang' hebben in bepaalde kringen. Maar ik denk dat ze uiteindelijk dezelfde God aanbidden.

Haha ik zie die reclame niet.

Maar even ontopic, om het overzichtelijk te houden zal ik citeren:

Dit begrijp ik wel tot een bepaald punt. Maar aan de andere kant, is het niet corruptie dan? Aangezien tijden veranderen, en mensen veranderen. De wereld wordt er niet beter op. We weten allebei heel goed dat normen en waarden verdwijnen, en dat de vreemdste dingen tegenwoordig als normaal wordt gezien. Het gaat dus achteruit. Je zou het op kunnen vatten als dat de Bijbel wel tijdloos is, maar aan de andere kant zouden we dus keer op keer een nieuw "excuus" om het zo grof te noemen kunnen maken door de Bijbel weer eens anders te interpreteren..

Als de Islam ontstaan zou zijn als reactie op een beweging binnen het Christendom, wat betreft de Heilige Drie-Eenheid, dan zou Mohammed toch een geboren Christen zijn om dat logisch te houden? Maar de achtergrond van Mohammed was niet het Christendom, noch zijn stam, noch zijn stad? Sterker nog Mekka was destijds een stad waarvan het handel in honderden afgoden de economie bepaalde van die stad. Dus eerder zou het een reactie zijn op het aanbidden van de afgoden in de stad Mekka in plaats van het Christendom en de Heilige Drie-Eenheid?

Nou, geloof het of niet, mijn oma heeft het er vaak over gehad en ik heb er heel vaak over gehoord. Maar goed, dat verhaal is dus tweeledig.

Maar dat wat betreft die "evangelisatiedrang", dat kunnen we toch niet als punt aanhalen dat de Islam niet klopt? Ik bedoel, wij hebben ook kruisvaarders gehad.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:17

beantsje schreef:Reactie 2. De hoofddoek. Wordt denk ik door veel christenen gezien als een cultuur-/tijdgebonden iets. Maar ook lang weer niet overal; in bepaalde kerken wordt nog steeds een hoed gedragen en in bijv. orthodoxe kerken dragen vrouwen wel degelijk iets van een doekje/sluier over hun hoofd.

Vasten neemt bij de christelijke kerken een veel kleinere plaats in. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat je de genade niet hoeft te 'verdienen'.
Toch komt het nog steeds voor; niet alleen in de katholieke kerken (vastentijd) maar ook in protestantse kringen zie je het juist opkomen. maar dan vooral als een periode van versobering zodat je weer gaat focussen op wat ècht belangrijk is.
Eerlijk gezegd vind ik de ramadan behoorlijk extreem; je mag zelfs je eigen speeksel niet doorslikken. Dat is in streken die wat verder van de evenaar afliggen, en waar de dagen erg lang kunnen zijn, bepaald niet gezond en je kunt je afvragen wat dat toevoegt.
(stiekem vraag ik mij weleens af wat moslims boven de poolcirkel doen, als de ramadan in de midzomer valt...)

Maar is het dan niet zo dat we orthodox moeten zijn? Ik bedoel, horen we niet de Bijbel te volgen zoals de 12 Discipelen het begrepen hebben?

Dat wat betreft de Ramadan, misschien is het ongezond, misschien ook niet. Tot nu toe zijn er meer mensen overleden aan de vierdaagse loop dan aan de Ramadan haha. En ze zijn dan ook altijd gezelliger en spiritueler. Tenminste, wat ik erover hoor.

Waren er moslims boven de poolcirkel dan? Hahaha

Dat over het genade en verdienen.. dat is eigenlijk ook een punt dat mij heel erg doet twijfelen eerlijk gezegd.. Ik bedoel dat met dat Jezus aan de kruis is gestorven voor de mensheid en heel het verhaal eromheen.. het wordt altijd heel mooi gebracht, maar als ik het objectief bekijk, is er eigenlijk niks rechtvaardigs aan..ook daar scoren de moslims weer een puntje voor op ons?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 okt 2012 21:18

en dan nu reactie 3: het lijkt erop dat je bij christenen die je kent, een stukje 'echtheid' mist, die je bij moslims wel vindt.
Dat begrijp ik. En inderdaad, helaas zijn er nogal wat christenen die niet echt nadenken over hun geloof. De
één is dat meer gegeven dan de ander.
Bij moslims zie je vaak enthousiaste bekeerlingen. Allereerst een groep die, als 2e of 3e generatie medelanders zich een beetje verweesd voelen en in de Islam een antwoord vinden op vragen als: wie ben ik? Waar leef ik voor?
Begrijpelijk. En zeker gaan zijn er ook (autochtone) Nederlanders die daardoor en door de bezielde levenshouding aangestoken worden.

Ik denk dat in de wereld van vandaag je niet om andere religies heen kunt. En dat het beter is, de dialoog te zoeken, dan het conflict of de verwijdering.
Natuurlijk, ik ben christen, dus geloof ik dat Jezus dé weg is. Maar respect voor anderen die oprecht ook zoeken naar diezelfde God, hoort er zeker te zijn.
Onze pastoor vergeleek ons met 2 koffiekopjes. De één (jijzelf als christen) is schoongewassen, hij liet de binnenkant zien. Daarvan weten we zeker dat hij schoon is.
De ander krijgen we niet van binnen te zien. Hoe de binnenkant eruit ziet? Dat weet God alleen. En wie weet, krijgt ieder mens op het ultieme moment nog één kans om alsnog Jezus' geschenk te aanvaarden? Tenslotte zijn er zoveel mensen, die hun hele leven nooit van Jezus zullen horen...

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:29

beantsje schreef:en dan nu reactie 3: het lijkt erop dat je bij christenen die je kent, een stukje 'echtheid' mist, die je bij moslims wel vindt.
Dat begrijp ik. En inderdaad, helaas zijn er nogal wat christenen die niet echt nadenken over hun geloof. De
één is dat meer gegeven dan de ander.
Bij moslims zie je vaak enthousiaste bekeerlingen. Allereerst een groep die, als 2e of 3e generatie medelanders zich een beetje verweesd voelen en in de Islam een antwoord vinden op vragen als: wie ben ik? Waar leef ik voor?
Begrijpelijk. En zeker gaan zijn er ook (autochtone) Nederlanders die daardoor en door de bezielde levenshouding aangestoken worden.

Ik denk dat in de wereld van vandaag je niet om andere religies heen kunt. En dat het beter is, de dialoog te zoeken, dan het conflict of de verwijdering.
Natuurlijk, ik ben christen, dus geloof ik dat Jezus dé weg is. Maar respect voor anderen die oprecht ook zoeken naar diezelfde God, hoort er zeker te zijn.
Onze pastoor vergeleek ons met 2 koffiekopjes. De één (jijzelf als christen) is schoongewassen, hij liet de binnenkant zien. Daarvan weten we zeker dat hij schoon is.
De ander krijgen we niet van binnen te zien. Hoe de binnenkant eruit ziet? Dat weet God alleen. En wie weet, krijgt ieder mens op het ultieme moment nog één kans om alsnog Jezus' geschenk te aanvaarden? Tenslotte zijn er zoveel mensen, die hun hele leven nooit van Jezus zullen horen...

Ja inderdaad. Weet je wat het is. Ik ben doodsbang dat als ik niet meer ga geloven in God, dat hij wel bestaat en ik de hel in beland. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat als ik Jezus als mijn Verlichting zal zien ik misschien ook de hel in beland omdat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb. Ik bedoel, vooral omdat ik een moslim met een baard in mijn klas heb mij heel veel laat zien over de Islam heeft mij wel doen nadenken over heel veel zaken. Om een paar voorbeelden te noemen:
Ik dacht altijd dat de Islam echt iets van de duivel was, maar het gaat juist heel erg in op de normen en waarden
Ik dacht altijd dat de Islam erg extreem was wat betreft de Hel en de Hemel, maar het Christendom zegt praktisch hetzelfde
Ik dacht altijd dat de Islam een agressief geloof was, maar het gaat juist heel erg om zachtaardige karakter en vergiffenis en vriendschappelijkheid en liefde, een beetje heel erg zoals de pastoor ons het Christendom predikt
Ik dacht altijd aan de kwaadaardige teksten in de Koran, maar dat blijkt heel erg uit context gerukt te zijn, en de Oude Testament is ook niet bepaald zachtaardig.

Mijn klasgenoot stelde mij ook de vraag, als ik geloof in Abraham, Mozes, Jozef, Jonas en alle andere profeten, waarom dan niet in Mohammed?

In de eerste instantie was mijn antwoord, omdat de Bijbel zegt dat er alleen maar valse profeten zouden komen na Jezus, maar aan de andere kant. De Bijbel is niet even authentiek als 2 millennia geleden.. en dan blijft de vraag hangen.. want vanuit dat opzicht zijn wij Christenen hetzelfde voor de Moslims, als hoe de Joden voor ons Christenen zijn..begrijp je een beetje wat ik bedoel?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 okt 2012 21:34

Joepjoep schreef:...
Dat over het genade en verdienen.. dat is eigenlijk ook een punt dat mij heel erg doet twijfelen eerlijk gezegd.. Ik bedoel dat met dat Jezus aan de kruis is gestorven voor de mensheid en heel het verhaal eromheen.. het wordt altijd heel mooi gebracht, maar als ik het objectief bekijk, is er eigenlijk niks rechtvaardigs aan..ook daar scoren de moslims weer een puntje voor op ons?

Ik zou zeggen; lees romeinen 3 eens. Geen mens lukt het, om zó rechtvaardig te zijn, dat hij niet de dood over zichzelf afroept.
Is het dan onrechtvaardig dat God ons een 'escape' biedt? Een reikende hand? Of is dat voor jouw gevoel inconsequent?

Zoals ik het zelf zie: persoonlijk geloof ik niet dat God erop uit is om een soort scorelijst bij te houden; wie onvoldoendes scoort, krijgt straf. Lekker puh. Alsof God ernaar uitkijkt om zondaars te straffen.

Belangrijk uitgangspunt is dat God van ons houdt, toch?
Waarom zou God ons straffen? Waarom niet gewoon van iedereen de straf kwijtschelden, zonder dat daar de dood van Jezus voor nodig was? De straf heeft geen functie meer; heropvoeding? Te laat....Vergelding? Nogal wraakzuchtig, botst weer met het beeld van de Vader die oneindig van Zijn kinderen houdt.

Vaak zie je in de bijbel juist dat de dood het gevolg is van de zonde. Dus niet iets wat totaal los staat van die zonde, wat God er vervolgens aan vast heeft gekoppeld. Maar meer een kwestie van oorzaak en gevolg.
En God heeft een manier gevonden om dat gevolg te doorbreken, op een manier die wij mensen nooit zouden kunnen.

In de islam gaat het allemaal wèl om straf of beloning.

Dus wordt het hele verhaal heel anders. Want waarom dan straffen?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 okt 2012 21:43

Joepjoep schreef:Ja inderdaad. Weet je wat het is. Ik ben doodsbang dat als ik niet meer ga geloven in God, dat hij wel bestaat en ik de hel in beland. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat als ik Jezus als mijn Verlichting zal zien ik misschien ook de hel in beland omdat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb. Ik bedoel, vooral omdat ik een moslim met een baard in mijn klas heb mij heel veel laat zien over de Islam heeft mij wel doen nadenken over heel veel zaken. Om een paar voorbeelden te noemen:
Ik dacht altijd dat de Islam echt iets van de duivel was, maar het gaat juist heel erg in op de normen en waarden
Ik dacht altijd dat de Islam erg extreem was wat betreft de Hel en de Hemel, maar het Christendom zegt praktisch hetzelfde
Ik dacht altijd dat de Islam een agressief geloof was, maar het gaat juist heel erg om zachtaardige karakter en vergiffenis en vriendschappelijkheid en liefde, een beetje heel erg zoals de pastoor ons het Christendom predikt
Ik dacht altijd aan de kwaadaardige teksten in de Koran, maar dat blijkt heel erg uit context gerukt te zijn, en de Oude Testament is ook niet bepaald zachtaardig.

Ik bewonder je om je eerlijkheid. Wat dat betreft, ben je gewoon ontzettend goed bezig!

Ja, als je de extremisten weglaat, is de Islam 'christelijker' dan je zou denken!

Maar je eerste passage raakt me.

Geloven doe je niet uit angst om in de hel te geraken.
(persoonlijk geloof ik niet eens in een hel)
Geloven is een vertrouwensband hebben met God. Zo'n band ontstaat niet uit angst, maar uit liefde.

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook nog wel wat vragen, en zelfs over heel essentiële punten. Vind ik moeilijk, maar dan denk ik ook: ik heb mijn leven aan God gegeven en vraag Hem om mij te leiden en ook om mij antwoorden te laten vinden. Als ik dan toch eens verkeerde conclusies trek (wat ongetwijfeld zal gebeuren), op basis van de informatie die ik heb gekregen en mijn wellicht beperkte denkvermogen, zou God mij daarom afschieten? "u heeft fout geantwoord dus u gaat NIET door voor de hoofdprijs"? Het is toch geen kwis?

Nee, ik vertrouw daarin op God.

Dit is misschien geen antwoord voor jou; maar ik ga nu slapen en zal er morgen verder op in gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2012 21:49

Joepjoep schreef:Dit begrijp ik wel tot een bepaald punt. Maar aan de andere kant, is het niet corruptie dan? Aangezien tijden veranderen, en mensen veranderen. De wereld wordt er niet beter op. We weten allebei heel goed dat normen en waarden verdwijnen, en dat de vreemdste dingen tegenwoordig als normaal wordt gezien. Het gaat dus achteruit. Je zou het op kunnen vatten als dat de Bijbel wel tijdloos is, maar aan de andere kant zouden we dus keer op keer een nieuw "excuus" om het zo grof te noemen kunnen maken door de Bijbel weer eens anders te interpreteren..

Normen en waarden verdwijnen? Maar beste JoepJoep, wat zeg je me daar nu? Normen zijn aan verandering onderhevig. Er verdwijnen normen (slavernij is een goed, Bijbels idee was zo'n norm) en er komen normen bij (vrouwen hebben ook recht op zaken als stemmen en onderwijs). Het idee dat we een tijdje terug met een absoluut aantal normen zijn begonnen die ondanks alle moeite die christenen zich getroosten langzaam maar zeker verdwijnen, is absolute kolder.

Daarbij is de wereld nu echt zo slecht niet: wanneer heeft er voor het laatst iemand in jouw familie cholera of pokken gehad, heck, of zelfs maar honger of kou gehad?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:50

[quote="beantsje]Ik zou zeggen; lees romeinen 3 eens. Geen mens lukt het, om zó rechtvaardig te zijn, dat hij niet de dood over zichzelf afroept.
Is het dan onrechtvaardig dat God ons een 'escape' biedt? Een reikende hand? Of is dat voor jouw gevoel inconsequent?

Zoals ik het zelf zie: persoonlijk geloof ik niet dat God erop uit is om een soort scorelijst bij te houden; wie onvoldoendes scoort, krijgt straf. Lekker puh. Alsof God ernaar uitkijkt om zondaars te straffen.

Waarom zou God ons straffen? Waarom niet gewoon van iedereen de straf kwijtschelden, zonder dat daar de dood van Jezus voor nodig was? De straf heeft geen functie meer; heropvoeding? Te laat....Vergelding? Nogal wraakzuchtig, botst weer met het beeld van de Vader die oneindig van Zijn kinderen houdt.

Vaak zie je in de bijbel juist dat de dood het gevolg is van de zonde. Dus niet iets wat totaal los staat van die zonde, wat God er vervolgens aan vast heeft gekoppeld. Maar meer een kwestie van oorzaak en gevolg.
En God heeft een manier gevonden om dat gevolg te doorbreken, op een manier die wij mensen nooit zouden kunnen.

Dus wordt het hele verhaal heel anders. Want waarom dan straffen?[/quote]

Om te beginnen, sorry als ik aanvallend overkom. Ik kreeg in het begin geen reacties dus reactie 2 en 3 werden een beetje ongeduldig. Ik probeer er ook geen discussie van te maken om te discussiëren, maar om de weg van God te vinden. Als hij dan al bestaat.

Voor het gemak, ga ik citeren:

Ik zou zeggen; lees romeinen 3 eens. Geen mens lukt het, om zó rechtvaardig te zijn, dat hij niet de dood over zichzelf afroept.

Nee, dat begrijp ik. We zijn geen Engelen. En het is natuurlijk heel goed om ons een 'escape' te bieden zoals je dat stelt. Maar moest daarvoor iemand doodgaan? Kan God onze zonden niet simpelweg vergeven, zonder zijn meest geliefde, beste zoon daarvoor aan de kruis te hangen? Dat moet toch wel in de macht van God zitten?

Dat is precies, nou niet precies, maar ongeveer wat ik hem vertelde. Maar ook dat blijkt niet zo te zijn. Het schijnt namelijk bij de Islam te zijn dat je vergeven wordt al heb je zonden gepleegd omdat God ervan houdt om te vergeven, mits je om vergiffenis vraagt. En zelfs dat alle moslims uiteindelijk de hemel in zullen komen. Ik herinner me nog de precieze woorden: Gods liefde en vergiffenis overtreft zijn toorn. Maar we moeten er wel voor werken, en op z'n minst ons best doen. Aldus de Islamitische kijk daarop.

Ja dat begrijp ik wel, maar waarom had het beste persoon ooit geleeft, die het dus totaaal niet verdient heeft er onder moeten lijden? En waarom had God dan niet gewoon ons geschapen net als Engelen? Zodat we nooit zonden zouden begaan? Want nu kunnen verkrachters en moordenaars ook de hemel in, alleen door te geloven in Jezus..ik bedoel, je mag doen en laten wat je wil, zolang je christene ben en dan is het oke? Dat klopt toch niet?

Dus wordt het hele verhaal heel anders. Want waarom dan straffen?

In de volgende reactie zal ik het hele scheppingsverhaal van het Christendom en de Islam objectief naast elkaar leggen, zodat je misschien begrijpt waarom ik die twijfels heb..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2012 21:51

beantsje schreef:(stiekem vraag ik mij weleens af wat moslims boven de poolcirkel doen, als de ramadan in de midzomer valt...)

Nog veel leuker: aan boord van het ruimtestation ISS? :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:53

Mortlach schreef:Normen en waarden verdwijnen? Maar beste JoepJoep, wat zeg je me daar nu? Normen zijn aan verandering onderhevig. Er verdwijnen normen (slavernij is een goed, Bijbels idee was zo'n norm) en er komen normen bij (vrouwen hebben ook recht op zaken als stemmen en onderwijs). Het idee dat we een tijdje terug met een absoluut aantal normen zijn begonnen die ondanks alle moeite die christenen zich getroosten langzaam maar zeker verdwijnen, is absolute kolder.

Daarbij is de wereld nu echt zo slecht niet: wanneer heeft er voor het laatst iemand in jouw familie cholera of pokken gehad, heck, of zelfs maar honger of kou gehad?

Haha, daar heb je een punt.. ik richtte me vooral op onbeleefdheid, misbruik van vrijheid van meningsuiting, alles draait om sex, drugs & rock n roll dat soort dingetjes.

Terug naar “[Religie] - Open forum”