Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
beantsje schreef:Waarom zie ik nu onder in het scherm reclame voor motorhelmen?![]()
Maar goed, even serieus;
Christenen zien de bijbel oha als een door mensen geschreven boek, zij het dat die mensen daarbij geïnspireerd zijn door de Heilige Geest.
Volgens moslims is de Koran letterlijk gedicteerd door Allah.
Dat maakt dat christenen gemakkelijker zijn in het interpreteren en in de tijd plaatsen van teksten.
Volgens mijn godsdienstleraar vroeger op de middelbare school, is de islam ontstaan als reactie op een beweging binnen het christendom waarbij je God de Vader, Maria de moeder, en Jezus de Zoon had; men vond dit botsen met de leer dat er één God was (zoals het Jodendom dat wel beleed, maar dat was geen optie voor niet-Joden).
Daarom wordt binnen de islam altijd zo sterk benadrukt dat er maar één God (Allah) is.
Die leraar noemde de Islam de onbetaalde rekening van de christelijke kerk.
Er zijn veel bijbelse elementen in de Koran te vinden. Ook wordt Jezus in de Islam gezien als een profeet (maar niet meer dan dat).
Moslims de anti-christ? Dat geloof ik beslist niet. Ik denk dat je het eerder kunt vergelijken met het Jodendom, zij het dat er geen Messias in voorkomt en dat ze helaas nogal een sterke 'evangelisatiedrang' hebben in bepaalde kringen. Maar ik denk dat ze uiteindelijk dezelfde God aanbidden.
Oei, ik zie dat je nog een reactie hebt geplaatst; ga ik zo op in.
beantsje schreef:Reactie 2. De hoofddoek. Wordt denk ik door veel christenen gezien als een cultuur-/tijdgebonden iets. Maar ook lang weer niet overal; in bepaalde kerken wordt nog steeds een hoed gedragen en in bijv. orthodoxe kerken dragen vrouwen wel degelijk iets van een doekje/sluier over hun hoofd.
Vasten neemt bij de christelijke kerken een veel kleinere plaats in. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat je de genade niet hoeft te 'verdienen'.
Toch komt het nog steeds voor; niet alleen in de katholieke kerken (vastentijd) maar ook in protestantse kringen zie je het juist opkomen. maar dan vooral als een periode van versobering zodat je weer gaat focussen op wat ècht belangrijk is.
Eerlijk gezegd vind ik de ramadan behoorlijk extreem; je mag zelfs je eigen speeksel niet doorslikken. Dat is in streken die wat verder van de evenaar afliggen, en waar de dagen erg lang kunnen zijn, bepaald niet gezond en je kunt je afvragen wat dat toevoegt.
(stiekem vraag ik mij weleens af wat moslims boven de poolcirkel doen, als de ramadan in de midzomer valt...)
beantsje schreef:en dan nu reactie 3: het lijkt erop dat je bij christenen die je kent, een stukje 'echtheid' mist, die je bij moslims wel vindt.
Dat begrijp ik. En inderdaad, helaas zijn er nogal wat christenen die niet echt nadenken over hun geloof. De
één is dat meer gegeven dan de ander.
Bij moslims zie je vaak enthousiaste bekeerlingen. Allereerst een groep die, als 2e of 3e generatie medelanders zich een beetje verweesd voelen en in de Islam een antwoord vinden op vragen als: wie ben ik? Waar leef ik voor?
Begrijpelijk. En zeker gaan zijn er ook (autochtone) Nederlanders die daardoor en door de bezielde levenshouding aangestoken worden.
Ik denk dat in de wereld van vandaag je niet om andere religies heen kunt. En dat het beter is, de dialoog te zoeken, dan het conflict of de verwijdering.
Natuurlijk, ik ben christen, dus geloof ik dat Jezus dé weg is. Maar respect voor anderen die oprecht ook zoeken naar diezelfde God, hoort er zeker te zijn.
Onze pastoor vergeleek ons met 2 koffiekopjes. De één (jijzelf als christen) is schoongewassen, hij liet de binnenkant zien. Daarvan weten we zeker dat hij schoon is.
De ander krijgen we niet van binnen te zien. Hoe de binnenkant eruit ziet? Dat weet God alleen. En wie weet, krijgt ieder mens op het ultieme moment nog één kans om alsnog Jezus' geschenk te aanvaarden? Tenslotte zijn er zoveel mensen, die hun hele leven nooit van Jezus zullen horen...
Joepjoep schreef:...
Dat over het genade en verdienen.. dat is eigenlijk ook een punt dat mij heel erg doet twijfelen eerlijk gezegd.. Ik bedoel dat met dat Jezus aan de kruis is gestorven voor de mensheid en heel het verhaal eromheen.. het wordt altijd heel mooi gebracht, maar als ik het objectief bekijk, is er eigenlijk niks rechtvaardigs aan..ook daar scoren de moslims weer een puntje voor op ons?
Joepjoep schreef:Ja inderdaad. Weet je wat het is. Ik ben doodsbang dat als ik niet meer ga geloven in God, dat hij wel bestaat en ik de hel in beland. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat als ik Jezus als mijn Verlichting zal zien ik misschien ook de hel in beland omdat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb. Ik bedoel, vooral omdat ik een moslim met een baard in mijn klas heb mij heel veel laat zien over de Islam heeft mij wel doen nadenken over heel veel zaken. Om een paar voorbeelden te noemen:
Ik dacht altijd dat de Islam echt iets van de duivel was, maar het gaat juist heel erg in op de normen en waarden
Ik dacht altijd dat de Islam erg extreem was wat betreft de Hel en de Hemel, maar het Christendom zegt praktisch hetzelfde
Ik dacht altijd dat de Islam een agressief geloof was, maar het gaat juist heel erg om zachtaardige karakter en vergiffenis en vriendschappelijkheid en liefde, een beetje heel erg zoals de pastoor ons het Christendom predikt
Ik dacht altijd aan de kwaadaardige teksten in de Koran, maar dat blijkt heel erg uit context gerukt te zijn, en de Oude Testament is ook niet bepaald zachtaardig.
Joepjoep schreef:Dit begrijp ik wel tot een bepaald punt. Maar aan de andere kant, is het niet corruptie dan? Aangezien tijden veranderen, en mensen veranderen. De wereld wordt er niet beter op. We weten allebei heel goed dat normen en waarden verdwijnen, en dat de vreemdste dingen tegenwoordig als normaal wordt gezien. Het gaat dus achteruit. Je zou het op kunnen vatten als dat de Bijbel wel tijdloos is, maar aan de andere kant zouden we dus keer op keer een nieuw "excuus" om het zo grof te noemen kunnen maken door de Bijbel weer eens anders te interpreteren..
beantsje schreef:(stiekem vraag ik mij weleens af wat moslims boven de poolcirkel doen, als de ramadan in de midzomer valt...)
Mortlach schreef:Normen en waarden verdwijnen? Maar beste JoepJoep, wat zeg je me daar nu? Normen zijn aan verandering onderhevig. Er verdwijnen normen (slavernij is een goed, Bijbels idee was zo'n norm) en er komen normen bij (vrouwen hebben ook recht op zaken als stemmen en onderwijs). Het idee dat we een tijdje terug met een absoluut aantal normen zijn begonnen die ondanks alle moeite die christenen zich getroosten langzaam maar zeker verdwijnen, is absolute kolder.
Daarbij is de wereld nu echt zo slecht niet: wanneer heeft er voor het laatst iemand in jouw familie cholera of pokken gehad, heck, of zelfs maar honger of kou gehad?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten