Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Trajecto schreef:Nee, de paus is niet onfeilbaar maar in bepaalde gevallen wordt er wel eens een onfeilbare uitspraak gedaan.
Onder bepaalde voorwaarden bezit hij op grond van de goddelijke bijstand, die hem in de heilige Petrus is beloofd, die onfeilbaarheid dan voor die uitspraak. Maar dat is een geval dat bijna nooit voorkomt.
Op Wikipedia kun je er wel meer over vinden als je geïnteresseerd bent.
Hard evangelie? Maar het evangelie is niet hard. integendeel, het evangelie is een goede boodschap over liefde, geaccepteerd worden zoals je bent
en vergeving
en dat je dit niet zelf hoeft verdienen.
Geloven houdt in dat je een relatie hebt met God, een relatie van liefde en respect. En vanuit die liefde en dankbaarheid, heb je het verlangen om te groeien tot een mens die steeds meer aan Christus gelijk wordt. En dat proces is dus ons aardse leven.
Maar draai het niet om; het begint met de genade, en het gevolg daarvan is (hopelijk) een beter mens. Het is niet omgekeerd!
wat is die plek? Aan wie gaf Jezus die plek? aan petrus, Paulus of (zoals Jezus dat in Johannes zegt) aan de Heilige Geest?Trajecto schreef:De paus kan niet echt Jezus vervangen maar hij "bekleedt" nu wel even de plek
.Inderdaad, hier kun je lezen hoe de pauzen dmv vervalste documenten aan hun macht kwamen, niks opvolgers van petrus.
Petrus was trouwens de apostel voor ''de besnijdenis'', Paulus voor de heidenen
schaapje schreef:Dankje voor je toelichting hierboven beantsje
Maar waarom denk je dat de straf op de zonde niet door God is gegeven?
En vergeving van zonden kunnen wij natuurlijk niet verdienen, want dan is het geen genade!
Janvanverweg schreef:@meribel, ik veroordeel niemand, ik veroordeel valse leren! ik exposeer wat er geleerd wordt en plaats dat in het licht van de bijbel. en als dat gebeurt dan kmt aan het licht wat duister is. ook dat is het evangelie.
het evangelie scheidt vaneen het goddelijke van het boze. het is een tweesnijdend zwaard. het evangelie is oordelend. dat daarom mijn schrijven veroordelend overkomt begrijp ik heel goed. maar lees wat er veroordeeld wordt en op grond waarvan.
iederen oordeelt continu. anders zou je nog geen bak sla in de winkel kunnen kopen. wat slecht is is oordelen op grond van valse bijzaken. (bv 'hij is een dief, want hij stal mijn geld' is een goed oordeel; 'hij is een dief want alle Nederlanders zijn dieven' is fout omdat het uitgaat van een valse vooronderstelling)
wat zijn mijn vooronderstellingen? zijn die vals? ik hoor het graag van je
meribel schreef:en de vraag van de topicopener....is het zo dat de protestantse kerk de rk kerk als minderwaardig beschouwt..en hoe kunnen ze nader tot elkaar komen....
Ja is vraag op het eerste overduidelijk.
Nooit in dit leven is volgens mij het antwoord op de tweede..
Janvanverweg schreef:s de rkk niet alleen met de mnd de apos bel belijd maar er ook de praktijk en leer naar anpast, dan kan er wat moois ontstaan.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten