Trajecto schreef:De paus kan niet echt Jezus vervangen maar hij "bekleedt" nu wel even de plek
wat is die plek? Aan wie gaf Jezus die plek? aan petrus, Paulus of (zoals Jezus dat in Johannes zegt) aan de Heilige Geest?
maar goed, we interpreteren het verkeerd en denken dat "öp deze rots" niet slaat op de uitspraak van Petrus maar op Petrus zelf. op dat moment was Petrus nog geen bischop. (zoals de traditie hem dat later toebedeelt)
hoe kan het dan zijn dat die uitspraak van Jezus opeens bij het ambt van de bischop van Rome gaat horen????
als Jezus echt een menselijke opvolger wilde hebben dat had hij zijn discipelen wel daarin bemoedigd. maar nee, hij verwijst naar de Heilige Geest.
dat de discipelen dat ook zo begrepen zien we in handelingen en de brieven telkenmale terug komen.
wat bekleed de paus? laten we er even over nadenken. wat hoort bij Jezus dat bij Hem blijft in de hemel en wat hoorde bij hem en heeft hij achtergelaten op aarde? aahh, daar hebben we die andere monsterlijke titel potifex maximus; de grootste bruggenbouwer. de middelaar tussen God en mens. Jezus die verzoening bracht tussen God en ons, die het koninkrijk opende.
klopt dat idee? hm, petrus wrodt in de rkk vaak afgebeeld met sleutels. zouden dat de sleutels van het koninkrijk zijn?
zien we dat in de praktijk? ja, de rkk leer zegt dat de doop het koninkrijk opent en in het verleden werd er naar hartelust ge-excommuniceerd. De rkk onder leiding van de plaatsbeledende paus matigd zich dus aan om naar eigen inzicht voor mensen de hemel te openen en te sluiten.
beste trajecto, het is verre van mij om lalage te plagen. hetbedroefd me om mensen pijn te doen in wat hen dierbaar is. maar ik kan niet zwijgen als anti christelijke gedachten getolereerd of gepromoot worden. ik haat anti-christelijke zaken!
@meribel, ik veroordeel niemand, ik veroordeel valse leren! ik exposeer wat er geleerd wordt en plaats dat in het licht van de bijbel. en als dat gebeurt dan kmt aan het licht wat duister is. ook dat is het evangelie.
het evangelie scheidt vaneen het goddelijke van het boze. het is een tweesnijdend zwaard. het evangelie is oordelend. dat daarom mijn schrijven veroordelend overkomt begrijp ik heel goed. maar lees wat er veroordeeld wordt en op grond waarvan.
iederen oordeelt continu. anders zou je nog geen bak sla in de winkel kunnen kopen. wat slecht is is oordelen op grond van valse bijzaken. (bv 'hij is een dief, want hij stal mijn geld' is een goed oordeel; 'hij is een dief want alle Nederlanders zijn dieven' is fout omdat het uitgaat van een valse vooronderstelling)
wat zijn mijn vooronderstellingen? zijn die vals? ik hoor het graag van je
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"