Mortlach schreef op feb 17, 2012 7:23 pm:
mohamed:
Waarom dan toch er over in discussie gaan?
Omdat sommige mensen niet weten wanneer ze verloren hebben...
Trajecto schreef:Verloren? Het is toch geen wedstrijd?
Kennelijk stiekem toch wel.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef op feb 17, 2012 7:23 pm:
mohamed:
Waarom dan toch er over in discussie gaan?
Omdat sommige mensen niet weten wanneer ze verloren hebben...
Trajecto schreef:Verloren? Het is toch geen wedstrijd?
Boekenlezer schreef:Mijn overtuiging, dat het christelijk geloof niet met de evolutietheorie te combineren valt, heeft eigenlijk een extra impuls gekregen door de evolutionaire toekomstvisie, zoals die in een andere discussie naar voren kwam.
Mijn kernbezwaar tegen de combinatie van christelijk geloof en de evolutietheorie, is dat de evolutietheorie een denken met een seculier karakter is. (Dat heb ik al eerder uiteengezet.) Het verabsoluteert de huidige werkelijkheid, zoals we die nu kennen. Dat staat haaks op het christelijk geloof, dat het vertrouwen op God en zijn daden als belangrijkste fundament heeft.
Boekenlezer schreef:]Dat de evolutietheorie seculier denken is, blijkt ook wel zodra die in de theologie wordt toegelaten. Een wereld zonder dood en verderf van vóór de zondeval is dan ineens passé. Het wordt meer zoals onze beperkte fantasie het zich kan voorstellen.
Boekenlezer schreef:]Als het over de evolutietheorie gaat, gaat het eigenlijk altijd over het verleden. Maar er is ook een toekomstvisie, vanuit de evolutie. In die visie gaat de aarde nog ongeveer 5 miljard jaren mee, en zal dan verzwolgen worden door de zon. Ik herinner mij nog hoe Midas Dekkers daar eens over vertelde, en dat hij de evolutietheorie daarom een heel pessimistische wereldbeschouwing noemde: alles in ontstaan zonder doel, en zal eens vergaan. En alles is dan zinloos en doelloos geweest, en we zijn er niks mee opgeschoten.
Boekenlezer schreef:]Wel apart trouwens dat wij blijkbaar vrijwel in het midden zouden zitten van de veronderstelde 10 miljard jaren wereldgeschiedenis. Is dat toevallig? Of zegt dat wellicht ook iets over de manier van denken/inschatten? Waarom niet bijvoorbeeld op 1/10, of 9/10?
Het moge duidelijk zijn dat de toekomstvisie, die volgt uit de evolutietheorie, volstrekt haaks staat op de christelijke toekomstvisie.
Boekenlezer schreef:]Ik vraag mij af: beseffen mensen, die als christen de evolutietheorie zo gemakkelijk accepteren, eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn? Doorzien ze die evolutietheorie eigenlijk wel in haar karakter?
Het is mij al vaker opgevallen dat christenen maar zo allerlei dingen omarmen, waarvan het dan sterk lijkt dat ze niet aanvoelen hoe haaks dat staat op hun geloof.
Boekenlezer schreef:]Ik zal niet gaan beweren dat er geen aanpassing in de natuur plaats vindt. Ik weet ook wel dat niet alle mensen blank zijn, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Toch is dat geen belemmering om te kunnen denken dat al die mensen een gemeenschappelijke oorsprong hebben. Maar de evolutietheorie overnemen, die de gemeenschappelijke afstamming uit een oercel leert, is wat mij betreft nog heel wat anders.
Ik vraag mij af: beseffen mensen, die als christen de evolutietheorie zo gemakkelijk accepteren, eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn?
Ik zal niet gaan beweren dat er geen aanpassing in de natuur plaats vindt. Ik weet ook wel dat niet alle mensen blank zijn, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Toch is dat geen belemmering om te kunnen denken dat al die mensen een gemeenschappelijke oorsprong hebben. Maar de evolutietheorie overnemen, die de gemeenschappelijke afstamming uit een oercel leert, is wat mij betreft nog heel wat anders.
Boekenlezer schreef op feb 10, 2012 10:26 pm:
Trajecto:
(...)
Maar voorts:
Dat God leven heeft geschapen dat vervolgens verder geëvolueerd is (al dan niet met sturing van God), is denk ik toch wel een tamelijk courante gedachte bij mensen die een vorm van geloof hebben.
In hoeverre die laatste gedachte gangbaar is, weet ik niet precies. Dat zal ook per kerkgenootschap verschillen. In orthodoxere kerken zal dat minder het geval zijn, lijkt mij.
In ieder geval is de gedachte aan geschapen leven dat zich verder evolueerde wel vele malen redelijker dan het geloven in abiogenese. Ook evolutie heeft een begin nodig, en ontkomt dus niet aan een schepper*. Puur rationeel zou het wellicht kunnen, daarbij even niet teveel denkend aan wat er in de Bijbel staat.
Ik zat er laatst eens over te denken, en in feite lijkt de evolutietheorie twee kanten te hebben. En dan bedoel ik, evolutie zonder abiogenese.Wat dat betreft heeft de evolutietheorie eigenlijk een dubbel gezicht. Het is net vanuit welk perspectief je er naar kijkt.
- Enerzijds ontkomt ook de evolutie niet aan een in-gang-zetting door een schepper. Leven is te complex om uit zichzelf te kunnen ontstaan. Zo is de evolutietheorie dus geen enkel excuus om niet in een schepper te geloven.
- Anderzijds wordt de evolutie meestal in het verlengde gelegd van een veronderstelde abiogenese. De abiogenese heeft de evolutionaire ontwikkeling nodig, terwijl je dat bijvoorbeeld van de Bijbel niet kunt zeggen. En dat maakt de evolutietheorie voor mij dan toch vrij verdacht.
Zelf voel ik helemaal geen noodzaak om overstag te gaan voor de evolutietheorie. Ten eerste zijn er de problemen die ik zie in combinatie met de Bijbel. Bovendien ben ik helemaal niet overtuigd van de objectieve waarheid van de evolutietheorie. Ik vraag me wel eens af waarom veel mensen zo gemakkelijk overstag gaan.
Bijvoorbeeld: Dat bij een diersoort dat in verschillende kleurvariëteiten voorkomt en dat een een roofdier te duchten heeft dat zijn prooi op zicht zoekt, zullen de exemplaren van de prooidieren die minder opvallen in de omgeving door hun kleur betere overlevingskansen hebben dan de exemplaren die opvallen
God zorgt wel voor licht en scheidt dat van de duisternis reeds op de eerste dag, maar pas op de vierde dag brengt Hij lichten aan in het hemelgewelf voor de dag en voor de nacht (zon, maan en sterren). Beetje onduidelijk...
Maar moeten we Genesis zó lezen...? Ik vermoed van niet. Er wordt overigens ook verschillend gedacht over wat voor tijdsperioden die "dagen" zijn. Een dag zoals wij die kennen of toch een ander soort dag.
Dat is dus micro evolutie zoals God het ook bedoeld heeft macro evo blijft een aanname
Als jij nu een schilderij ziet van een eettafel met brood en je ziet naast van de zelfde schilder een tafel met kaas, zeg jij dan dat het geëvolueerd heeft
Nee toch de pantings zijn allemaal apart
De schepper ging ook van een blauwdruk uit waardoor schepsels kenmerken van elkaar hebben, maar dat wil niet zeggen dat er evolutie is
Dit moetjij zelfs snappen, schilderijen planten zich niet voort, en erfen geen eigenschappen over van elkaar.
Dat zou betekenen dat elk gen bij elk dier apart gemaakt zou meoten zijn en dat er geen andere functie is dan de huidige.
Maar wat blijkt ELK letterlijk ELK gen, heeft een traceerbare geschiedenis van wanneer het een andere rol vervulde.
je moet de bewering t.o.p. van de evolutie gedachte zien.
Dat is een aanname voor de zoveelste keer traceerbaar
Trajecto schreef:God zorgt wel voor licht en scheidt dat van de duisternis reeds op de eerste dag, maar pas op de vierde dag brengt Hij lichten aan in het hemelgewelf voor de dag en voor de nacht (zon, maan en sterren). Beetje onduidelijk...
want wetenschappelijk gezien kan men nimmer tweemaal hetzelfde scheppen.
RogierV schreef:Tuurlijk wel!Ik kan toch vandaag een cake bakken en morgen weer.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten