Boekenlezer schreef:Een creationistisch boek wat het karakter draagt van een reclameboek is ook niet mijn ding, hoor. Dan krijg ik vrij gauw het gevoel van: ik wil eens wat van de andere kant horen. Ik heb liever een nuchter geschreven boek, van een goed niveau.
Dat is goed om te horen.
Mortlach schreef:Het lastige ervan is dat het allemaal engelstalige titels zijn, en die vind je niet op elke straathoek in Nederland. Ik heb overigens wel een Nederlandse vertaling van The origin of species van Charles Darwin in mijn bezit. Die heb ik al een tijdje, misschien al wel in 2009 gekocht. Ik ben er wel eens in begonnen, maar ben nog niet zo ver gekomen.
De Origins is wel een beetje een doorbijtertje, ik dacht dat hij niet zou ophouden over die duiven

Enfin, boeken zijn altijd te bestellen via Amazon (als je een credit card hebt) of via Bol.com. Veel van de boeken in de lijst zijn er ook in het Nederlands hoor. Kwestie van de naam even invoeren bij Bol.com en dan zoeken naar de Nederlandse titel.
Een ander boek, dat niet door jou maar door
iemand anders is aangeraden, heb ik inmiddels wel gevonden.
Why evolution is true van J. Coyne. Daar heb ik het eerste hoofdstuk van doorgenomen. Komt wel wat reclameachtig op mij over, moet ik eerlijk zeggen. (Zo komt bij mij de vraag wel eens boven 'Wie zegt dat dat niet anders verklaard kan worden?', 'waarom zou het met die verklaring dan ook meteen de waarheid zijn?', maar daar gaat het dan niet dieper op in.) Maar ach, ook leuk om te zien dat evolutionisten daar blijkbaar ook aan doen.
Nou ja, met zo'n titel mag je dat wel verwachten. En ja, misschien kan iets ook op een andere manier worden verklaard. Sterker nog, alles kan op oneindig veel manieren worden verklaard. Het is vervolgens het afwegen van de verklaringen, doorrekenen van de gevolgen (heel belangrijk) en zien of verklaringen niet botsen met zichzelf of met de rest van wat we van de werkelijkheid weten. Dat maakt het nou net interessant.
Daarbij is het ook zo dat de boeken die wij als geïnteresseerde leek lezen per definitie aan de oppervlakte moeten blijven, simpelweg omdat we geen experts zijn. De ene schrijver weet de balans beter te vinden dan de andere, maar we moeten ervoor waken (mezelf inclusief) dat we niet denken dat wat wij lezen hetzelfde niveau heeft als wat de experts produceren.
Ik lees erg graag boeken over (de geschiedenis van de) sterrenkunde. Ik heb een aantal boeken in huis waarvan ik er na aanschaf achterkwam dat de wiskunde die erin staat me toch net iets te pittig was... (en dat is dan nog steeds 'lekenniveau' - een vriend van mij is sterrenkundige, en waar die mee werkte is gewoon belachelijk).