Boekenlezer schreef:Het komt volgens mij hierop neer wat je me wil doorgeven, aangaande dit:
- Creationisten citeren Stephen J. Gould om te suggereren: zie je wel, hij zegt zelf dat geleidelijke verandering niet ondersteund wordt door de fossielen. En daarmee haalt hij de evolutie onderuit.
- In werkelijkheid zegt Stephen J. Gould inderdaad wel dat de overgangen in het fossiele bestand erg abrupt zijn, en dat dat tegen een geleidelijke verandering binnen de evolutie pleit. Maar dat is voor hem geen einde verhaal voor de evolutie, maar hij is gekomen met zijn theorie van 'punctuated equilibrium'. Een meer sprongsgewijze evolutie, die meer in overeenstemming is met het fossiele bestand.
En dat laatste laten die creationisten dan maar ongenoemd, omdat het niet in hun belang is.
Tja, dat is inderdaad vrij vreemd en partijdig. Dat geef ik toe. Al is het ook wel een beetje doorzichtig, omdat ik me niet goed kan voorstellen dat een evolutionist die zoiets zegt, niet iets eigens erover denkt. Hij zal echt niet evolutionist-af zijn.
Dat is al een stap in de goede richting. Het ging mij nog meer om dit "The punctuations occur at the level of species; directional trends (on the staircase model) are rife at the higher level of transitions within major groups.[21]"
Ter hoogte van de
soort is er misschien sprake van punctuatie, op het gebied binnen
major groups (ik neem aan alles boven de biologische categorie 'soort') zijn de trends veelvuldig aanwezig. Dat laten creationisten weg, waarmee ze Gould iets laten zeggen dat hij overduidelijk niet bedoelt.
natuurlijk is het doorzichtig, als je de moeite neemt het citaat na te trekken. Daarmee is het quote-minen niet alleen leugenachtig, het getuigt ook nog eens van het complete gebrek aan respect voor het publiek - men verwacht blijkbaar niet dat mensen het nalopen, dus is het niet erg dat je liegt. Zolang niemand het controleert komt ook niemand erachter...
Sorry dat ik nogal laat hierop reageer. Maar midden in een context van 'het is schandalig!' iets gaan zeggen over citaten waar de woede vanaf druipt, terwijl het gaat over dingen die mij vrij onbekend zijn, daar pas ik een beetje voor. Ik reageer liever wat rationeler, op een moment dat ik het op een rijtje heb. Ik houd me graag wat buiten die emoties.
Dat is prima. Ik geef grif toe dat het een persoonlijke ergernis van me is, om redenen die ik al heb aangegeven. Ik vind je trouwens wel bijzonder mild met je bewoording 'vreemd en partijdig'. Vooral als het zo stelselmatig gebeurd dat je haast wel moet spreken van een bewust gekozen strategie om hun publiek te misleiden.
Het is niet alleen dat ze misinformatie verspreiden. Op een bepaald moment is er over nagedacht, is het besproken en hebben mensen
besloten dat dit de beste manier was om hun doel te bereiken. Beweren de Waarheid te verkondigen, terwijl je je stelselmatig wendt tot leugens... dat gaat er bij mij niet in. Christendom vorm gegeven door firma List & Bedrog.
Als iemand die eigenlijk niets weet van het christendom mij vraagt het aan hem uit te leggen, en ik zeg tegen hem: Ik zal Jezus zelf voor je citeren.
"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten!"
Dat is alles wat je hoeft te weten. Ben ik dan ook 'vreemd en partijdig' of speld ik die persoon willens en wetens verkeerde informatie op de mouw?