Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 16:45

Boekenlezer schreef:Als ik me in het onderwerp evolutie verdiep, zal ik informatie van verschillende kanten willen ontvangen, dus ook zeker wel eens een pro-evolutieboek willen openslaan.
Een leugen met een kracht van 9 op de schaal van Richter. Maar ik knipper niet eens met mijn ogen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2012 16:53

Pff, wijsneus. Alsof jij dat voor een ander kan weten...
Bemoei je met jezelf.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 13 feb 2012 17:00

Boekenlezer schreef:Maar ik zit niet echt te wachten op een stel lui, die net doen alsof zij volmaakt objectief bezig zijn, maar ondertussen heel eenzijdig reclame voor de evolutietheorie maken, en heel overheersend aanwezig zijn in de discussie.

I know it I have been there. Voor een atheïst staat er heel wat meer op het spel dan voor een theïst.
Heel de evolutietheorie is zo subjectief als het maar zijn kan. Desondanks is het zeer noodzakelijk om vast te houden als je niet in God gelooft, vandaar het overheersende.

Het onderzoek dat gebruikt wordt om de theorie te ondersteunen is wel zeer interesant. Heel vaak laat dat nog meer zien van de grootheid van Gods schepping en Zijn oneindige genialiteit dan dat het een bewijs is van de evolutietheorie, maar dat moet je wel willen zien. :P
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 17:15

Boekenlezer schreef:Als ik me in het onderwerp evolutie verdiep, zal ik informatie van verschillende kanten willen ontvangen, dus ook zeker wel eens een pro-evolutieboek willen openslaan. Maar ik zit niet echt te wachten op een stel lui, die net doen alsof zij volmaakt objectief bezig zijn, maar ondertussen heel eenzijdig reclame voor de evolutietheorie maken, en heel overheersend aanwezig zijn in de discussie.

Bijzonder, terwijl je blijkbaar weinig moeite hebt met de mensen die eenzijdig reclame maken voor de standpunten waar je toch al toe neigt.

Heb je nog wat met die leeslijst kunnen doen die ik een tijdje terug heb aangeraden? Zitten erg goede dingen tussen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 17:16

HuibertJohannes schreef:Het onderzoek dat gebruikt wordt om de theorie te ondersteunen is wel zeer interesant. Heel vaak laat dat nog meer zien van de grootheid van Gods schepping en Zijn oneindige genialiteit dan dat het een bewijs is van de evolutietheorie, maar dat moet je wel willen zien. :P

Inderdaad. Het is de grootheid van Gods schepping dat de mens in zijn DNA een gefuseerd chimpanseechromosoom heeft... :-oo

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 17:25

RogierV schreef:Leg uit de vorm van de aarde is geen statisch gebeuren, ook een proces.

Wordt de aarde nog ronder dan?
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 feb 2012 17:32

Inderdaad. Het is de grootheid van Gods schepping dat de mens in zijn DNA een gefuseerd chimpanseechromosoom heeft...

Dat is dus weer een aanname, alleen maar roepen dat iets is maakt het nog niet waar, je wordt een beetje moe van de heren evo,s hier.

Een leugen met een kracht van 9 op de schaal van Richter. Maar ik knipper niet eens met mijn ogen.

geen leugen van boekenlezer, ik bekijk het ook van alle kanten
Laatst gewijzigd door antoon op 13 feb 2012 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 17:35

antoon schreef:Dat is dus weer een aanname, alleen maar roepen dat iets is maakt het nog niet waar, je wordt een beetje moe van de heren evo,s hier.

Ah, menselijk chromosoom 2 bestaat niet? En als het bestaat, heeft het geen 'chromonsoom-eindstukken' in het midden?

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 17:36

Mortlach schreef:Bijzonder, terwijl je blijkbaar weinig moeite hebt met de mensen die eenzijdig reclame maken voor de standpunten waar je toch al toe neigt.

Heb je nog wat met die leeslijst kunnen doen die ik een tijdje terug heb aangeraden? Zitten erg goede dingen tussen.

Nogmaals, fouten worden aan beide kanten gemaakt. Redeneerfouten, frustratiefouten en taalfouten.

Wat dat betreft kunnen we dan beter met z'n allen van dit forum verdwijnen. :wink:

Eenzijdig reclame... :lol: :lol:
zij die kunnen tellen,

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 17:37

Mortlach schreef:Inderdaad. Het is de grootheid van Gods schepping dat de mens in zijn DNA een gefuseerd chimpanseechromosoom heeft... :-oo

Het is de grootheid van Gods schepping dat we nog zo ongelofelijk weinig erover weten. :-oo
zij die kunnen tellen,

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2012 17:41

Mortlach schreef:Bijzonder, terwijl je blijkbaar weinig moeite hebt met de mensen die eenzijdig reclame maken voor de standpunten waar je toch al toe neigt.

Een creationistisch boek wat het karakter draagt van een reclameboek is ook niet mijn ding, hoor. Dan krijg ik vrij gauw het gevoel van: ik wil eens wat van de andere kant horen. Ik heb liever een nuchter geschreven boek, van een goed niveau.

Mortlach schreef:Heb je nog wat met die leeslijst kunnen doen die ik een tijdje terug heb aangeraden? Zitten erg goede dingen tussen.

Je bedoelt deze lijst?
Het lastige ervan is dat het allemaal engelstalige titels zijn, en die vind je niet op elke straathoek in Nederland. Ik heb overigens wel een Nederlandse vertaling van The origin of species van Charles Darwin in mijn bezit. Die heb ik al een tijdje, misschien al wel in 2009 gekocht. Ik ben er wel eens in begonnen, maar ben nog niet zo ver gekomen.

Een ander boek, dat niet door jou maar door iemand anders is aangeraden, heb ik inmiddels wel gevonden. Why evolution is true van J. Coyne. Daar heb ik het eerste hoofdstuk van doorgenomen. Komt wel wat reclameachtig op mij over, moet ik eerlijk zeggen. (Zo komt bij mij de vraag wel eens boven 'Wie zegt dat dat niet anders verklaard kan worden?', 'waarom zou het met die verklaring dan ook meteen de waarheid zijn?', maar daar gaat het dan niet dieper op in.) Maar ach, ook leuk om te zien dat evolutionisten daar blijkbaar ook aan doen. Evolutionisten en creationisten, het zijn allemaal mensen...
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 13 feb 2012 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 17:41

Filosofical schreef:Het is de grootheid van Gods schepping dat we nog zo ongelofelijk weinig erover weten. :-oo

Echt? We kunnen chromosoom 2 basepaar voor basepaar aflezen... Hoeveel meer wil je erover weten?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 17:49

Boekenlezer schreef:Een creationistisch boek wat het karakter draagt van een reclameboek is ook niet mijn ding, hoor. Dan krijg ik vrij gauw het gevoel van: ik wil eens wat van de andere kant horen. Ik heb liever een nuchter geschreven boek, van een goed niveau.

Dat is goed om te horen.

Mortlach schreef:Het lastige ervan is dat het allemaal engelstalige titels zijn, en die vind je niet op elke straathoek in Nederland. Ik heb overigens wel een Nederlandse vertaling van The origin of species van Charles Darwin in mijn bezit. Die heb ik al een tijdje, misschien al wel in 2009 gekocht. Ik ben er wel eens in begonnen, maar ben nog niet zo ver gekomen.

De Origins is wel een beetje een doorbijtertje, ik dacht dat hij niet zou ophouden over die duiven :-)

Enfin, boeken zijn altijd te bestellen via Amazon (als je een credit card hebt) of via Bol.com. Veel van de boeken in de lijst zijn er ook in het Nederlands hoor. Kwestie van de naam even invoeren bij Bol.com en dan zoeken naar de Nederlandse titel.

Een ander boek, dat niet door jou maar door iemand anders is aangeraden, heb ik inmiddels wel gevonden. Why evolution is true van J. Coyne. Daar heb ik het eerste hoofdstuk van doorgenomen. Komt wel wat reclameachtig op mij over, moet ik eerlijk zeggen. (Zo komt bij mij de vraag wel eens boven 'Wie zegt dat dat niet anders verklaard kan worden?', 'waarom zou het met die verklaring dan ook meteen de waarheid zijn?', maar daar gaat het dan niet dieper op in.) Maar ach, ook leuk om te zien dat evolutionisten daar blijkbaar ook aan doen.

Nou ja, met zo'n titel mag je dat wel verwachten. En ja, misschien kan iets ook op een andere manier worden verklaard. Sterker nog, alles kan op oneindig veel manieren worden verklaard. Het is vervolgens het afwegen van de verklaringen, doorrekenen van de gevolgen (heel belangrijk) en zien of verklaringen niet botsen met zichzelf of met de rest van wat we van de werkelijkheid weten. Dat maakt het nou net interessant.

Daarbij is het ook zo dat de boeken die wij als geïnteresseerde leek lezen per definitie aan de oppervlakte moeten blijven, simpelweg omdat we geen experts zijn. De ene schrijver weet de balans beter te vinden dan de andere, maar we moeten ervoor waken (mezelf inclusief) dat we niet denken dat wat wij lezen hetzelfde niveau heeft als wat de experts produceren.

Ik lees erg graag boeken over (de geschiedenis van de) sterrenkunde. Ik heb een aantal boeken in huis waarvan ik er na aanschaf achterkwam dat de wiskunde die erin staat me toch net iets te pittig was... (en dat is dan nog steeds 'lekenniveau' - een vriend van mij is sterrenkundige, en waar die mee werkte is gewoon belachelijk).

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 18:00

HuibertJohannes schreef:Heel de evolutietheorie is zo subjectief als het maar zijn kan. Desondanks is het zeer noodzakelijk om vast te houden als je niet in God gelooft, vandaar het overheersende.
Je vraagt je af wat er omgaat in christenen die deze theorie aanhangen. Willen ze nu wel of niet in God geloven?

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 18:04

Wat denk je? Dit is de instelling van Boekenlezer:

Het is me al eens opgevallen dat ik evolutionisten daar niet zo erg over hoor, inderdaad. Ik denk dat dat ook niet zo in hun kraam van pas komt. Je zal ook maar een schoolboek schrijven, en daarin de evolutie uitleggen. Breng je die leerlingen dan ook nog eens aan het verstand hoe complex het leven in elkaar zit, dan ga je geheid lastige vragen krijgen. Dat is niet bevorderlijk voor het proces van indoctrinatie.
Met die bril op kijkt hij, neemt hij de wereld waar. HIj leest je boeken niet want zijn oordeel ligt al vast. Hij slaat misschien wel bladzijden open maar wat er staat negeert hij. Hij wil het niet weten.
Dat is ook zijn hele manier van discussieren hier. Alles waar hij geen antwoord op heeft negeert hij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”