Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 14 dec 2010 14:56

Vandaag heeft mijn Yaris zijn eerste beurt gehad. Samen met een sterretje in de vooruit was het bijna €200,-

Ik heb hem nu een jaar, in dat jaar heb ik een kleine 16000 km gereden.
Gemiddeld verbruik: 4,81l/100km
Kosten per km (incl boetes, wassen, ruitensproeiervloeistof, afschrijving): 34,4 ct

Maar de afschrijving is wel enorm, volgens de ANWB-koerslijst is mijn auto na 1 jaar nog maar €8200,- waard, terwijl hij bij aankoop €11700,- kostte.

Als ik met een in mijn ogen meer reële afschrijving van €2000,- per jaar reken, kostte hij per kilometer 25 ct.

Zou ik de 16000 km met onze Zafira hebben gereden, dan was ik: (0,118 - 0,072)*16000 = €736,- extra kwijt geweest aan benzine, daarvan kan ik de vaste lasten en het onderhoud bijna betalen. Ik rijd de Yaris dus voor enkel de afschrijving per jaar.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jan 2011 10:56

Oei, daar gaat het autotopic bijna naar de volgende pagina.
Gelukkig heb ik daar wel wat voor te typen. :)

Afbeelding

Ik vind de nieuwe Opel Astra (zie bovenstaande foto) wel een mooie auto. Eerst moest ik er nog aan wennen. De vorige Astra vond ik ook mooi. De nieuwe is toch wel behoorlijk anders.
Uit wat ik gelezen heb, blijkt dat Opel flink zijn best heeft gedaan op de Astra. De auto wordt goed beoordeeld. Niet helemaal perfect, er zijn wel wat kleine dingetjes. (Kritiek op: sommige materialen, achterin niet echt ruimer dan de vorige hoewel de nieuwe een stuk groter is, brandstofverbruik wil wel eens wat tegenvallen, zicht schuin naar achter)Ik heb zelf een schema gemaakt waarin heel overzichtelijk de prijzen staan van het nieuwe model. Dat gaat hier wat lastig worden om dat te plaatsen, als het al kan.
Er zijn vier uitrustingsniveau's: Selection, Edition, Cosmo en Sport.
Wat benzine betreft zijn er zes motoriseringen: 1.4 (87 pk), 1.4 (100 pk), 1.6 (115 pk), 1.4 Turbo (120 pk), 1.4 Turbo (140 pk), 1.6 Turbo (180 pk).
En wat diesel betreft vier: 1.3 CDTI ecoFlex (95 pk), 1.7 CDTI (110 pk), 1.7 CDTI (125 pk), 2.0 CDTI (160 pk).
De vanafprijs voor de nieuwe Astra lijkt niet echt hoger te zijn dan voor de vorige Astra. Toch heb ik, als ik het geheel overzie, wel de indruk dat de nieuwere Astra al gauw wat duurder in aanschaf is dan de vorige. Dat verschil komt vooral naar boven bij een luxere versie.
Een verschil met de vorige versie is ook het wagengewicht. Wat betaal je voor een Astra nou aan wegenbelasting? Ik ga even uit van mijn eigen provincie (Utrecht). Voor de meeste benzineversies betaal je € 156,- per kwartaal. Dat gaat op tot en met de 1.4 Turbo (140 pk) met handbak. De 1.4 Turbo (140 pk) met automaat, en de 1.6 Turbo (1390 kg!) vallen een klasse hoger: € 178,- per kwartaal. Uitrustingsniveau heeft geen consequenties voor het gewicht van de auto, en dus ook niet voor de wegenbelastingklasse, heb ik geconstateerd bij mijn onderzoek. Bestel dus maar rustig een Cosmo-versie.
Ga je diesel rijden, dan word je een gulle gever aan de belastingdienst. Dan zullen ze blij met je zijn. Voor de 1.3 CDTI ecoFlex betaal je € 314,- per kwartaal, en voor de 1.7 en 2.0-versies (1418 kg!) kom je op € 347,- per kwartaal.
Voor de stationwagon (Sports Tourer noemen ze die tegenwoordig met een hippe naam) kom je net iets eerder in de hogere belastingklasse uit.

Afbeelding

Tja, dat is toch best wel fors, die wegenbelasting. Dan word ik van de Volkswagen Golf toch wat blijer.
De VW Golf valt in dezelfde belastingklasse als de vorige Astra.
Er zijn vier uitrustingsniveau's: Easyline, Trendline, Comfortline, Highline. O ja, ook nog de GTI en de R. Dat zijn er dan dus zes.
Er zijn vijf benzine-motoriseringen: 1.4 16V (80 pk), 1.2 TSI (85 pk), 1.2 TSI Bluemotion (105 pk), 1.4 TSI (122 pk), 1.4 TSI (160 pk), 2.0 TSI (210 pk), 2.0 TSI (270 pk).
Diesel heb ik nog niet bekeken.
Met de 1.2-versies en de 1.4 16V betaal je maar € 114,- per kwartaal. Lekker voordelig dus in deze klasse.
Voor een 1.4 TSI-versie kom je op € 135,- per kwartaal. Nog altijd een klasse lager en € 21,- minder dan wat je minimaal voor de nieuwe Astra betaalt.
Met een Golf GTI (1293 kg) kom je inderdaad op het niveau van een Astra, want dan ga je € 156,- per kwartaal betalen.
En met een Golf R (1421 kg) kom je op hetzelfde niveau uit als de Opel Astra 1.6 Turbo: € 178,- per kwartaal. Maar ja, die is ook zo snel, dat de genoemde Astra-rijder hooguit even de achterlichten ziet en na een tijdje niet meer. Opel zal ook nog wel komen met snelle versies van de Astra. Ik ben benieuwd hoe die gaan uitvallen qua gewicht en dus wegenbelasting.
En Vokswagens komen toch verdraaid goed uit testen. Naar mijn indruk toch nèt even beter dan Opel.

Tja, wel gaaf, zo'n snelle versie. Maar die zijn dan weer zo duur, dat je daarvoor ook een klasse hoger kunt rijden. Voor de prijs van een VW Polo GTI rijd je al een Golf. En voor de prijs van een Golf GTI of R rijdt je ook een Opel Insignia, om me maar even te beperken tot mijn smaak. Want die nieuwe Passat vind ik niet zo geweldig. De vorige was veel mooier. Ze hebben naar mijn smaak de harmonie uit het model gehaald. Die nieuwe voor- en achterkant is te vierkant voor de Passat.
Bovendien hitst een potente motor je ook veel meer op. Met een bescheiden motorisering kun je op een normale manier het gaspedaal bedienen, terwijl je toch legale snelheden blijft rijden. Dat is mijn ervaring met mijn eigen auto, en dat bevalt me eigenlijk best goed. Met die Yamaha Thundercat, een motorfiets met 100 pk, was dat wel even anders. Of je reed voor mijn gevoel wat onnatuurlijk maar legaal, of je ging eens normaal doen en waar de motor voor gemaakt is, maar dan ging je natuurlijk weer véél te hard. Dat zal met een GTI-auto neem ik aan ook wel ongeveer zo zijn.

Wat ook even de moeite waard is om te noemen: bij Volkswagen is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor de nieuwe Jetta. Ietsjes duurder dan de Golf, maar wel lekker groot, heb ik begrepen. Qua wegenbelasting zeker niet duurder dan de nieuwe Opel Astra. Over die Jetta heb ik kort geleden een video over gezien. Die video gaf me een heel positieve indruk van die auto.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 23:06

Even voor de geinteresseerden: gisteren is het nieuwe seizoen van Top Gear begonnen, seizoen 16 alweer. Als je het kent, zeker kijken; als je er nog nooit van hebt gehoord: zeker kijken!

Zondagavond, BBC2 (ik snap dat dat een probleem kan zijn, maar er zijn vast herhalingen en het wordt ongetwijfeld ook door bijvoorbeeld het Vlaamse Canvas of Veronica uitgezonden, moet je alleen even kijken wanneer precies.) In het uiterste geval is het ook via internet te downloaden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 jan 2011 09:13

Het werd ook tijd. Heb je trouwens de aflevering gezien van de trip van Irak naar Bethlehem, uitgezonden op Tweede Kerstdag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 10:20

Sabra schreef:Het werd ook tijd. Heb je trouwens de aflevering gezien van de trip van Irak naar Bethlehem, uitgezonden op Tweede Kerstdag.

Ja, die was geweldig! Die specials van hun zijn altijd leuk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2011 21:06

Een tijd geleden had ik het over auto's van rond de 50.000 euro.
Ik ben aan de Mercedes-Benz E-klasse nu wel wat meer gewend. Als ze die dunne strepen metaal tussen de voorlichten weghalen, dan is het waarschijnlijk wel wat. Dan krijg je voor de voorkant dus ongeveer het idee van een Skoda Octavia.

Afbeelding
Skoda Octavia

Aan de S-klasse moest ik aanvankelijk ook erg wennen. Zoiets is met de huidige E-klasse ook aan de hand.

Maar goed, zo'n Skoda Octavia zie ik mezelf eerder kopen dan zo'n auto van € 50.000,-. De nieuwe Volkswagen Jetta lijkt mij wel een interessante keuze. Is wat duurder dan de Skoda Octavia, maar spreekt mij gewoon net even wat meer aan. Als je mij vraagt: 'koop een auto, nieuw, voor rond de € 25.000,-, en rijd die helemaal op tot het einde' - dat is het goedkoopste, heb ik horen zeggen - dan kies ik momenteel het liefst de nieuwe VW Jetta.

Hij is wat betreft benzine nu alleen nog als 1.2 TSI te koop. Klinkt wel erg klein, 1,2 liter voor zo'n auto. Dat moet je echter wel volgens de modernste maatstaven zien: opgepept met een turbo, zodat hij toch tot voldoende vermogen komt voor een dergelijke auto (105 pk in dit geval).
De 1,4 liter-versies (TSI) zullen dit jaar ook wel verschijnen. En er komt ook nog een 2.0 TSI van, maar die zal wel flink duur worden, schat ik zo in.
Veel vermogen vind ik niet superbelangrijk bij een auto. Wat ik wel belangrijk vind is: hoeveel geluid maakt de auto op constante snelheid? Dat i.v.m. hoe goed je de stereoinstallatie kan horen tijdens het rijden. En dat kan de keuze voor een bepaalde motorisering bepalen.

Afbeelding
Volkswagen Jetta

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2011 19:46

Deze Jetta heeft wel wat ja, het vorige model vind ik wat stijfjes...

Wat ik me alleen afvraag: wat is de beleving van zo'n Volkswagen? Dat hij goed rijdt, dat geloof ik, maar ze zien er zo netjes en braafjes uit.
(Overigens zeg ik dit met boter op mijn hoofd, mijn Yaris is ook netjes en braafjes en rijdt ook erg goed, maar beleving?)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 feb 2011 17:11

TheKeimpe schreef:Deze Jetta heeft wel wat ja, het vorige model vind ik wat stijfjes...

Wat ik me alleen afvraag: wat is de beleving van zo'n Volkswagen? Dat hij goed rijdt, dat geloof ik, maar ze zien er zo netjes en braafjes uit.
(Overigens zeg ik dit met boter op mijn hoofd, mijn Yaris is ook netjes en braafjes en rijdt ook erg goed, maar beleving?)

het andere gedeelte van "Volkswagen" is leuker.....

Audi A6 Avant Q..............fijne auto. echte aanrader 8) (je komt niet helemaal weg met de km kosten van de Yaris,maar je heb wel wat voor terug :P )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2011 17:57

Boekenlezer schreef:Ik zit een beetje te twijfelen of ik winterbanden op mijn auto moet hebben voor de komende winter.

Hoe hebben jullie dat? Hebben jullie winterbanden op de auto in de winter, of rijden jullie door op de zomerbanden?

Mijn man heeft dit jaar voor het eerst winterbanden gekocht en vooral met die sneeuw, merkte hij heel goed het verschil ! Hij kon goed doorrijden, zonder weg te glijden, maar ja, nu is de temp hoger en dus slijten die banden harder. Ik geloof dat het onder de 7 gr moet blijven. :(

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2011 18:08

TheKeimpe schreef:Deze Jetta heeft wel wat ja, het vorige model vind ik wat stijfjes...

Als het je om rijbeleving gaat, kun je beter motor gaan rijden, denk ik. Ik heb een motor gehad, en dat draait vooral om beleving. Heel gaaf, elke rit is dan een feest. Het praktische gehalte houdt echter niet over.
De snelheidsregels en het drukke verkeer zijn natuurlijk vrij effectieve verstoorders van de beleving. Tenzij het over beleving van saaiheid gaat.

Tegenwoordig is 'downzising' de trend op het gebied van motoren voor auto's. De Volkswagen Jetta doet daar ook volop aan mee. Met een kleinere cilinderinhoud krijg je een zuinigere motor, terwijl de prestaties op peil gehouden worden door turbo-techniek, zo is de gedachte.
Ik vraag mij echter een beetje af: werkt dat nou echt zo, dat de auto's op die manier daadwerkelijk zuiniger worden? Uit testen lijkt wel te blijken, dat dat lang niet altijd opgaat.
Enkele voorbeelden:
Opel Astra 1.6 Turbo (Testverbruik is 10,3 l/100 km, 1 op 9,7)*
Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 (Testverbruik is 12,8 l/100 km, 1 op 7,8)*
Volkswagen Golf 1.4 TSI (160 pk) Highline
* De genoemde waarden heb ik uit de gedrukte versie van deze testen. Blijkbaar geeft die wel de juiste waarden, in tegenstelling tot de internetpagina's.

Ik heb een test in een autoblad, waarin de auto met de grootste motor het zuinigst eruit kwam.
De volgende auto's deden mee: Audi A4 2.0 TFSI Quattro, BMW 325i, Ford Mondeo 2.0 SCTi EcoBoost, Mercedes-Benz C250 CGI, Opel Insignia 2.0 Turbo, Volvo S60 2.0T.
De BMW was de auto met de grootste motor: een zescilinder van 3 liter. De andere auto's hadden een 2 liter turbomotor, behalve de Mercedes. Die heeft een 1.8 liter turbo. Volgens de theorie zou de Mercedes dan dus het zuinigst moeten zijn met brandstof. Maar in werkelijkheid staat hij met 9,8 liter/100 km op de vierde plaats, met dank aan Ford en Volvo, die een nogal onzuinige motor met elkaar delen (resp. 11,1l. en 10,3 l.). De Audi (9,3 l.) en de Opel (9,7 l.) zijn zuiniger dan de Mercedes.
De BMW heeft met zijn dikke zescilinder een verbruik van 8,2 liter/100 km.

Ik vind het ook best wel opvallend dat in een test van een aantal Volkswagen Polo's, de 1.4 (85 pk) iets zuiniger uit de test komt dan de 1.2 TSI. De 1.4 heeft een C-label, en een beloofd verbruik van 5,9 liter/100 km, maar komt in de test op 6,7 liter uit. De 1.2 TSI heeft een B-label, en een beloofd verbruik van 5,3 liter/100 km, maar komt in de test op 7 liter uit.
Is dat hele label-gedoe, gebaseerd op het door de fabrikant opgegeven verbruik, niet één grote farçe?!
Voor mijn gevoel lijkt dat er wel vrij sterk op.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2011 18:21

schelpje3 schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zit een beetje te twijfelen of ik winterbanden op mijn auto moet hebben voor de komende winter.

Hoe hebben jullie dat? Hebben jullie winterbanden op de auto in de winter, of rijden jullie door op de zomerbanden?

Mijn man heeft dit jaar voor het eerst winterbanden gekocht en vooral met die sneeuw, merkte hij heel goed het verschil ! Hij kon goed doorrijden, zonder weg te glijden, maar ja, nu is de temp hoger en dus slijten die banden harder. Ik geloof dat het onder de 7 gr moet blijven. :(

Ik heb kort geleden iets gelezen, waaruit naar voren kwam dat winterbanden op dit moment wel eens heel gevaarlijk konden zijn. Zie artikel. :shock:
Blijkbaar kun je winterbanden beter reserveren voor echt winterse omstandigheden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 feb 2011 20:02

ik heb al jaren winterbanden en ik zou niet meer zonder durven.
Het verschil is zo groot! Op zomerbanden kom je vaak niet omhoog op een helling of je rijdt rechtdoor als je de bocht om wilt, je rijdt dat oude vrouwtje plat omdat je bij de zebra iets meer meters blijkt door te glijden...
Alleen al het zekere gevoel is de moeite waard.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2011 22:12

Boekenlezer schreef:
schelpje3 schreef:

Ik heb kort geleden iets gelezen, waaruit naar voren kwam dat winterbanden op dit moment wel eens heel gevaarlijk konden zijn. Zie artikel. :shock:
Blijkbaar kun je winterbanden beter reserveren voor echt winterse omstandigheden.

Ja, maar dat zou dan betekenen dat je in deze winter steeds je banden zou moeten verwisselen, dat is toch geen doen ?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 feb 2011 23:17

Een mooie oplossing is de 4-seizoenen band
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2011 08:19

JeeWee schreef:

ik heb al jaren winterbanden en ik zou niet meer zonder durven.
Het verschil is zo groot! Op zomerbanden kom je vaak niet omhoog op een helling of je rijdt rechtdoor als je de bocht om wilt, je rijdt dat oude vrouwtje plat omdat je bij de zebra iets meer meters blijkt door te glijden...
Alleen al het zekere gevoel is de moeite waard.

Ik heb geen winterbanden en ook geen minuut het gevoel gehad dat ik een oud vrouwtje van de zebra af zou schuiven...

Terug naar “Algemene Zaken”