Oei, daar gaat het autotopic bijna naar de volgende pagina.
Gelukkig heb ik daar wel wat voor te typen.

Ik vind de nieuwe
Opel Astra (zie bovenstaande foto) wel een mooie auto. Eerst moest ik er nog aan wennen. De vorige Astra vond ik ook mooi. De nieuwe is toch wel behoorlijk anders.
Uit wat ik gelezen heb, blijkt dat Opel flink zijn best heeft gedaan op de Astra. De auto wordt goed beoordeeld. Niet helemaal perfect, er zijn wel wat kleine dingetjes.
(Kritiek op: sommige materialen, achterin niet echt ruimer dan de vorige hoewel de nieuwe een stuk groter is, brandstofverbruik wil wel eens wat tegenvallen, zicht schuin naar achter)Ik heb zelf een schema gemaakt waarin heel overzichtelijk de prijzen staan van het nieuwe model. Dat gaat hier wat lastig worden om dat te plaatsen, als het al kan.
Er zijn vier uitrustingsniveau's: Selection, Edition, Cosmo en Sport.
Wat benzine betreft zijn er zes motoriseringen: 1.4 (87 pk), 1.4 (100 pk), 1.6 (115 pk), 1.4 Turbo (120 pk), 1.4 Turbo (140 pk), 1.6 Turbo (180 pk).
En wat diesel betreft vier: 1.3 CDTI ecoFlex (95 pk), 1.7 CDTI (110 pk), 1.7 CDTI (125 pk), 2.0 CDTI (160 pk).
De vanafprijs voor de nieuwe Astra lijkt niet echt hoger te zijn dan voor de vorige Astra. Toch heb ik, als ik het geheel overzie, wel de indruk dat de nieuwere Astra al gauw wat duurder in aanschaf is dan de vorige. Dat verschil komt vooral naar boven bij een luxere versie.
Een verschil met de vorige versie is ook het wagengewicht. Wat betaal je voor een Astra nou aan wegenbelasting? Ik ga even uit van mijn eigen provincie (Utrecht). Voor de meeste benzineversies betaal je € 156,- per kwartaal. Dat gaat op tot en met de 1.4 Turbo (140 pk) met handbak. De 1.4 Turbo (140 pk) met automaat, en de 1.6 Turbo (1390 kg!) vallen een klasse hoger: € 178,- per kwartaal. Uitrustingsniveau heeft geen consequenties voor het gewicht van de auto, en dus ook niet voor de wegenbelastingklasse, heb ik geconstateerd bij mijn onderzoek. Bestel dus maar rustig een Cosmo-versie.
Ga je diesel rijden, dan word je een gulle gever aan de belastingdienst. Dan zullen ze blij met je zijn. Voor de 1.3 CDTI ecoFlex betaal je € 314,- per kwartaal, en voor de 1.7 en 2.0-versies (1418 kg!) kom je op € 347,- per kwartaal.
Voor de stationwagon (Sports Tourer noemen ze die tegenwoordig met een hippe naam) kom je net iets eerder in de hogere belastingklasse uit.

Tja, dat is toch best wel fors, die wegenbelasting. Dan word ik van de
Volkswagen Golf toch wat blijer.
De VW Golf valt in dezelfde belastingklasse als de vorige Astra.
Er zijn vier uitrustingsniveau's: Easyline, Trendline, Comfortline, Highline. O ja, ook nog de GTI en de R. Dat zijn er dan dus zes.
Er zijn vijf benzine-motoriseringen: 1.4 16V (80 pk), 1.2 TSI (85 pk), 1.2 TSI Bluemotion (105 pk), 1.4 TSI (122 pk), 1.4 TSI (160 pk), 2.0 TSI (210 pk), 2.0 TSI (270 pk).
Diesel heb ik nog niet bekeken.
Met de 1.2-versies en de 1.4 16V betaal je maar € 114,- per kwartaal. Lekker voordelig dus in deze klasse.
Voor een 1.4 TSI-versie kom je op € 135,- per kwartaal. Nog altijd een klasse lager en € 21,- minder dan wat je minimaal voor de nieuwe Astra betaalt.
Met een Golf GTI (1293 kg) kom je inderdaad op het niveau van een Astra, want dan ga je € 156,- per kwartaal betalen.
En met een Golf R (1421 kg) kom je op hetzelfde niveau uit als de Opel Astra 1.6 Turbo: € 178,- per kwartaal. Maar ja, die is ook zo snel, dat de genoemde Astra-rijder hooguit even de achterlichten ziet en na een tijdje niet meer. Opel zal ook nog wel komen met snelle versies van de Astra. Ik ben benieuwd hoe die gaan uitvallen qua gewicht en dus wegenbelasting.
En Vokswagens komen toch verdraaid goed uit testen. Naar mijn indruk toch nèt even beter dan Opel.
Tja, wel gaaf, zo'n snelle versie. Maar die zijn dan weer zo duur, dat je daarvoor ook een klasse hoger kunt rijden. Voor de prijs van een VW Polo GTI rijd je al een Golf. En voor de prijs van een Golf GTI of R rijdt je ook een Opel Insignia, om me maar even te beperken tot mijn smaak. Want die nieuwe Passat vind ik niet zo geweldig. De vorige was veel mooier. Ze hebben naar mijn smaak de harmonie uit het model gehaald. Die nieuwe voor- en achterkant is te vierkant voor de Passat.
Bovendien hitst een potente motor je ook veel meer op. Met een bescheiden motorisering kun je op een normale manier het gaspedaal bedienen, terwijl je toch legale snelheden blijft rijden. Dat is mijn ervaring met mijn eigen auto, en dat bevalt me eigenlijk best goed. Met die Yamaha Thundercat, een motorfiets met 100 pk, was dat wel even anders. Of je reed voor mijn gevoel wat onnatuurlijk maar legaal, of je ging eens normaal doen en waar de motor voor gemaakt is, maar dan ging je natuurlijk weer véél te hard. Dat zal met een GTI-auto neem ik aan ook wel ongeveer zo zijn.
Wat ook even de moeite waard is om te noemen: bij Volkswagen is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor de nieuwe Jetta. Ietsjes duurder dan de Golf, maar wel lekker groot, heb ik begrepen. Qua wegenbelasting zeker niet duurder dan de nieuwe Opel Astra. Over die Jetta heb ik kort geleden een
video over gezien. Die video gaf me een heel positieve indruk van die auto.