JeeWee schreef:Marnix schreef: Als we dan zeggen: "Dat is OT en gaat niet meer op" geldt dat ook voor overspel, incest, seks met dieren enz.
Leg dit langs de lat van 1 Kor. 13 en je hebt het antwoord!
Opmerkelijke insteek, om dan ineens met 1 Korinthiërs 13 aan te komen...
Wat de teksten uit Leviticus betreft, daar valt van Paulus wel wat van aan te halen, waaruit blijkt dat dat verbod nog steeds volop van kracht is. Dat heb ik al eens genoemd, zie
hier. In
1 Korinthiërs 6:
9-10 en
1 Timotheüs 1:
10 gebruikt Paulus een woord - αρσενοκοιται
[arsenokotai] - wat bijzonder sterk doet denken aan de Griekse vertaling van de teksten uit Leviticus. Daar, in de Septuaginta, staan namelijk de woorden αρσενος
[arsenos] en κοιτη
[koitè].
Dr. P.H.R. van Houwelingen schrijft hierover:
Daarnaast worden speciaal de homoseksuele praktijken aan de kaak gesteld van zogeheten 'mannenliggers', zoals het zeldzame arsenokoitai zou kunnen worden weergegeven (volgens D.F. Wright heeft Paulus dit woord geconstrueerd op basis van Lv.18,22 en 20,13 LXX).
(Dr. P.H.R. van Houwelingen, Commentaar op het Nieuwe Testament: Timotheüs-Titus, blz. 48)
Ligt het wijzen op een dergelijk gegeven niet meer voor de hand, als het gaat over de geldigheid van bepaalde zaken uit het OT? Of heb ik nou weer iets geschreven wat JeeWee helemaal niet wil wéten...?
JeeWee schreef:Wat is het gevaarlijk als je het woord 'aanvoelen' gaat gebruiken. Dan gaan we dingen op het gevoel doen. "Twee mannen, dat voelt gewoon niet goed aan" zeggen we dan. Heel begrijpelijk maar ook heel gevaarlijk.
Gevoel kun je ook positief duiden. Bijvoorbeeld als iemand aanvoelt, dat er iets gepreekt wordt, wat niet strookt met de ware leer en de Bijbel. Zo'n gevoel is dan aanleiding, om de zaken wat scherper te krijgen met verstandelijk onderzoek. Niks mis mee. Integendeel, juist nuttig. Want het missen van een dergelijk gevoel kan betekenen dat het ongemerkt aan je voorbij gaat. Dat wil je ook niet, als het goed is.
Afgelopen vrijdag heb ik nog een
uitzending bekeken, waarin naar voren kwam, dat heel veel mensen het niet zo fijn vinden om geconfronteerd te worden met uitdrukkelijk homoseksueel gedrag (homostellen die kussend afscheid nemen van elkaar, hand in hand lopen als uiting van homofiele relatie). Het wekt een onprettig gevoel op. De norm is zo'n beetje: het zal wel als je het bent, maar laat het ons niet te nadrukkelijk merken alstublieft.
Daar werd erg kritisch over gedaan in die uitzending, maar ik vind het niet iets negatiefs. Integendeel, die afkeer daarvan is juist een gezond teken. God heeft voor de man de vrouw geschapen voor een bijzondere liefdesrelatie en huwelijksband. Als mensen het dan niet hebben op homo-uitingen, dan is dat een teken van het nog intact zijn van een gezond gevoel voor relationele zaken. Een gevoel dat strookt met de scheppingsorde.
De vraag wat de meest geschikte wijze is om zo'n gevoel in praktijk te brengen, is dan weer een andere zaak. Ik heb hiermee niet gezegd, dat het terroriseren van homo's de goede manier is.