Rolf schreef:Optimatus schreef:Wel, Galateia heeft er zelf een posting aan gewijd. Ik neem aan dat zij hierover wenst te spreken en ik zie geen enkele reden om haar dit gesprek te onthouden.
Daar is wat aan voorafgegaan.
Misschien wordt in dit topic duidelijk wat dat was.
In het kort is er het volgende aan vooraf gegaan: ik sprak Rolf aan op een reactie die hij had gegeven in de vragenrubriek. Daarin werd de vraag gesteld waar rassenverschillen vandaan komen. Ik weet niet eens meer wat het antwoord was, dat doet er niet toe, want het ging mij alleen om de reactie van Rolf. Dat was iets in de trant van 'zou Genesis 9:25 er iets mee te maken kunnen hebben'. Ik heb toen gereageerd en de vraag gesteld of dat niet heel erg gevaarlijk is: wanneer rassenverschillen met deze tekst in verband wordt gebracht, dan zou dat kunnen impliceren dat de andere rassen minderwaardig zijn.
Daar sprak ik Rolf op aan, en daar zijn we via pb verder over gaan praten. Ik wilde er eerst geen topic over openen, want ik was geschrokken van wat Rolf zei. Ik praat graag mee op dit forum, maar dit onderwerp raakt mijn ziel. Ik durfde niet goed, want als men dalijk echt zou zeggen, dat we die tekst op de rassen moeten betrekken, dan zou ik hier nooit meer willen terugkomen. Rolf heeft me toen gewaarschuwd, dat dergelijke reacties wellicht wel zouden komen. Ik kon het niet uit mijn hoofd zetten, heb een topic geopend, maar tot nu toe heeft gelukkig niemand iets in die trant gezegd. En daar ben ik blij om.
Rolf schreef:In de kanttekeningen staat dat het ook geldt voor zijn nakomelingen. In de wet wordt gesproken over de vierde
generatie, m.b.t. straf.
Kanttekeningen... dus niet de Bijbel zelf.
Rolf schreef:Of donkere mensen werkelijk afstammen van Cham, ik heb het nooit
onderzocht. En ben het ook niet van plan. Het is mij wel enigzins zo
geleerd. Misschien meer hier.
Ik probeer goed met kleurlingen om te gaan. En zal ze beslist niet alleen maar omwille van hun gelaatskleur links laten liggen.
Doet het er toe of ze van Cham afstammen? Het zou iets met zijn naam te maken hebben: zijn naam betekent 'donker' ofzoiets.
Maar dan nog? Doet het er niks toe. We stammen allemaal van Adam en Eva af.
Je zegt dat je ze niet vanwege hun kleur links zal laten liggen, maar vriendschap zal je niet snel met ze sluiten, omdat jullie niet dezelfde achtergrond hebben. Wat een gemis in je leven!
Rolf schreef:Nadat jij toch dit topic had gestart, heb ik geprobeerd, hetgeen waarvoor
jij vreesde, te voorkomen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn
handelen hier een goed iets op het oog heb.
Rolf, waar ik bang voor was, was dat er misschien meer mensen waren die die tekst uit Genesis aan de rassenverschillen zouden koppelen en van daaruit misschien onze gekleurde medemens enigszins minderwaardig zou beschouwen. Daar was ik bang voor en dat is niet gebeurd. Waarom was ik daar bang voor: omdat mijn enige reformatorische referentiekader mijn reformatorische schoonfamilie is, en die is nou niet bepaald zo positief over mensen met een kleurtje.
Maar dat niemand mijn angst bevestigd heeft is niet aan jou te danken. Je hebt niks voorkomen. Je hebt me alleen nog steeds niet uitgelegd waarom je die tekst noemde.
Rolf schreef:Ik hoop dat je eens zult begrijpen dat, al doe ik het soms op een
kromme manier, met bepaalde dingen een goede zaak op het oog hebt.
Daarom, laten we alstublieft niet gaan uitzoeken of kleurlingen Cham's
nakomelingen waren.
Zeker is het dat de zonde van Cham verschrikkelijk was.
Zeker is ook dat we goed met kleurlingen om moeten gaan.
Tenslotte, de vraag waardoor dit allemaal begonnen is, kan nu niet
getoond worden. Er is een kleine achterstand in het archief. Als die is
weggewerkt, kan meer duidelijk worden.
Ik begrijp helemaal niks van je. Doe dan gewoon niet zo vaag en zeg gewoon waar het om gaat. Want op deze manier zie ik niet in, wat het 'goede' is wat je dan voor ogen zou hebben.
Verder: die vraag en antwoord doen er niet toe. Het enige waarom het me ging was jouw reactie. 'Zou het iets met Genesis 9:25 te maken hebben' en vervolgens teksten over de genade die God getoond zou hebben tegenover de donkere volkeren. Dat vind ik een hele gevaarlijke combinatie. En DAAR heb ik je op gewezen.