Rassenverschillen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 24 apr 2008 18:07

@ Rolf: helemaal snappen doe ik je nog niet, maar dat komt geloof ik ook door de wat onsoepele start van de discussie. Je geeft aan dat je respectvol met je gekleurde medemens om wilt gaan, dat is een goede start. Toch geven zinnen als "ik probeer goed met kleurlingen om te gaan"mij toch een wat bevreemdend gevoel. Alsof ze nog steeds de verre ander zijn, zeg maar. Verder is jouw denkrichting ongeveer als volgt: hoe meer je gemeen hebt met een ander, hoe sneller je vrienden wordt --> gevolgtrekking is dan van je: omdat ik met kleurlingen weinig gemeen heb, wordt ik gewoon minder snel vrienden.

Op zich heb je gelijk in de stelling dat een gedeelde basis (meer) vriendschap oplevert. Toch maak ik daar de kanttekening bij dat je ook vriendschap/liefde voor de ander kunt ontwikkelen omdat de ander iets extra's heeft, wat jij mist.

Zelf ben ik een groot fan van zwarte muziek, met name blues. Wat mij altijd erg verbaast, is de grondeloze eerlijkheid in die muziek. Wij blanke westerlingen zijn áltijd geneigd ons mooier voor te doen dan we zijn. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar je zou eens oude blues moeten youtuben en de teksten lezen om het te ervaren. (begin maar met Blind Willie McTell of Blind Lemon Jefferson) Zwarten zijn veel eerlijker over hun emoties en zichzelf dan blanken dat gewend zijn. dat is iets wat ik van hen geleerd heb, en nog steeds leer.

Daarboven Rolf: Hoe kun jij nou minder/geen vriend zijn met een kleurling die in hetzelfde Bloed gewassen is als jij? Dát is nogal een gedeelde basis, zou ik denken.

@ Opti: Het zal wel weer je humor zijn, maar Rolf Rolfelijn noemen vind ik een beetje kinderachtig. Rolf leeft met vragen, en durft ze eerlijk te stellen. Dat hij anders denkt dan jij en ik, wil niet zeggen dat hij daarom uitgejouwd hoeft te worden. Al is iemand nog zo'n (figuurlijke) randdebiel, dan kan je hem nog wel met z'n eigen naam aanspreken. Verder ben ik het wel met je eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2008 18:08

Rolf schreef:Ik probeer goed met kleurlingen om te gaan. En zal ze beslist niet alleen maar omwille van hun gelaatskleur links laten liggen.

Omwille van welke redenen dan nog meer?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2008 18:09

In de Bijbel staat dat wij ons niet mogen bezig houden met
geslachtsrekeningen die niet tot stichting zijn.
Laten we zoeken wat nut kan hebben.

Ik heb getracht een en ander in een goed spoor te leiden.
Meer kan ik niet doen.
Als anderen tegen mijn uitdrukkelijke wens in willen gaan,
ik kan jullie niet tegenhouden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2008 18:10

Rolf schreef:In de Bijbel staat dat wij ons niet mogen bezig houden met
geslachtsrekeningen die niet tot stichting zijn.

En wat heeft dat met huidskleur te maken?

Giovannino schreef:@ Opti: Het zal wel weer je humor zijn, maar Rolf Rolfelijn noemen vind ik een beetje kinderachtig. Rolf leeft met vragen, en durft ze eerlijk te stellen. Dat hij anders denkt dan jij en ik, wil niet zeggen dat hij daarom uitgejouwd hoeft te worden. Al is iemand nog zo'n (figuurlijke) randdebiel, dan kan je hem nog wel met z'n eigen naam aanspreken. Verder ben ik het wel met je eens.

Als je nou eens de moeite nam om alles te lezen in plaats van prematuur te brullen. Mijn naam is door den Rolf verworden tot Optimaticus terwijl ik mij hier Optimatus noem. Mag ik dan dit spelletje meelezen?

Kortom: Lees nu eindelijk eens wat minder selectief of houd gewoon je klep (ten zij je dyslectisch bent, dan kan ik begrip opbrengen).

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 24 apr 2008 18:16

Sorry Opti, dat had ik inderdaad niet gezien. Mijn excuses!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2008 18:16

@Optimatus
Excuses voor de verkeerde spelling.
Mijn voorouders komen (waarschijnlijk) uit Duitsland.
Maar toch graag gewoon Rolf AUB.

Wie een stok zoekt ... .
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 apr 2008 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 apr 2008 18:17

Rolf schreef:
Optimatus schreef:Wel, Galateia heeft er zelf een posting aan gewijd. Ik neem aan dat zij hierover wenst te spreken en ik zie geen enkele reden om haar dit gesprek te onthouden.
Daar is wat aan voorafgegaan.
Misschien wordt in dit topic duidelijk wat dat was.

In het kort is er het volgende aan vooraf gegaan: ik sprak Rolf aan op een reactie die hij had gegeven in de vragenrubriek. Daarin werd de vraag gesteld waar rassenverschillen vandaan komen. Ik weet niet eens meer wat het antwoord was, dat doet er niet toe, want het ging mij alleen om de reactie van Rolf. Dat was iets in de trant van 'zou Genesis 9:25 er iets mee te maken kunnen hebben'. Ik heb toen gereageerd en de vraag gesteld of dat niet heel erg gevaarlijk is: wanneer rassenverschillen met deze tekst in verband wordt gebracht, dan zou dat kunnen impliceren dat de andere rassen minderwaardig zijn.

Daar sprak ik Rolf op aan, en daar zijn we via pb verder over gaan praten. Ik wilde er eerst geen topic over openen, want ik was geschrokken van wat Rolf zei. Ik praat graag mee op dit forum, maar dit onderwerp raakt mijn ziel. Ik durfde niet goed, want als men dalijk echt zou zeggen, dat we die tekst op de rassen moeten betrekken, dan zou ik hier nooit meer willen terugkomen. Rolf heeft me toen gewaarschuwd, dat dergelijke reacties wellicht wel zouden komen. Ik kon het niet uit mijn hoofd zetten, heb een topic geopend, maar tot nu toe heeft gelukkig niemand iets in die trant gezegd. En daar ben ik blij om.

Rolf schreef:In de kanttekeningen staat dat het ook geldt voor zijn nakomelingen. In de wet wordt gesproken over de vierde
generatie, m.b.t. straf.

Kanttekeningen... dus niet de Bijbel zelf.

Rolf schreef:Of donkere mensen werkelijk afstammen van Cham, ik heb het nooit
onderzocht. En ben het ook niet van plan. Het is mij wel enigzins zo
geleerd. Misschien meer hier.
Ik probeer goed met kleurlingen om te gaan. En zal ze beslist niet alleen maar omwille van hun gelaatskleur links laten liggen.

Doet het er toe of ze van Cham afstammen? Het zou iets met zijn naam te maken hebben: zijn naam betekent 'donker' ofzoiets.
Maar dan nog? Doet het er niks toe. We stammen allemaal van Adam en Eva af.

Je zegt dat je ze niet vanwege hun kleur links zal laten liggen, maar vriendschap zal je niet snel met ze sluiten, omdat jullie niet dezelfde achtergrond hebben. Wat een gemis in je leven!

Rolf schreef:Nadat jij toch dit topic had gestart, heb ik geprobeerd, hetgeen waarvoor
jij vreesde, te voorkomen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn
handelen hier een goed iets op het oog heb.

Rolf, waar ik bang voor was, was dat er misschien meer mensen waren die die tekst uit Genesis aan de rassenverschillen zouden koppelen en van daaruit misschien onze gekleurde medemens enigszins minderwaardig zou beschouwen. Daar was ik bang voor en dat is niet gebeurd. Waarom was ik daar bang voor: omdat mijn enige reformatorische referentiekader mijn reformatorische schoonfamilie is, en die is nou niet bepaald zo positief over mensen met een kleurtje.

Maar dat niemand mijn angst bevestigd heeft is niet aan jou te danken. Je hebt niks voorkomen. Je hebt me alleen nog steeds niet uitgelegd waarom je die tekst noemde.

Rolf schreef:Ik hoop dat je eens zult begrijpen dat, al doe ik het soms op een
kromme manier, met bepaalde dingen een goede zaak op het oog hebt.
Daarom, laten we alstublieft niet gaan uitzoeken of kleurlingen Cham's
nakomelingen waren.
Zeker is het dat de zonde van Cham verschrikkelijk was.
Zeker is ook dat we goed met kleurlingen om moeten gaan.

Tenslotte, de vraag waardoor dit allemaal begonnen is, kan nu niet
getoond worden. Er is een kleine achterstand in het archief. Als die is
weggewerkt, kan meer duidelijk worden.

Ik begrijp helemaal niks van je. Doe dan gewoon niet zo vaag en zeg gewoon waar het om gaat. Want op deze manier zie ik niet in, wat het 'goede' is wat je dan voor ogen zou hebben.

Verder: die vraag en antwoord doen er niet toe. Het enige waarom het me ging was jouw reactie. 'Zou het iets met Genesis 9:25 te maken hebben' en vervolgens teksten over de genade die God getoond zou hebben tegenover de donkere volkeren. Dat vind ik een hele gevaarlijke combinatie. En DAAR heb ik je op gewezen.
Laatst gewijzigd door Galateia op 24 apr 2008 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2008 18:19

Giovannino schreef:Sorry Opti, dat had ik inderdaad niet gezien. Mijn excuses!

Ik vergeef je van ganser harte.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2008 18:32

Galateia schreef:Zou het iets met Genesis 9:25 te maken hebben' en vervolgens teksten over de genade die God getoond zou hebben tegenover de donkere volkeren. Dat vind ik een hele gevaarlijke combinatie. En DAAR heb ik je op gewezen.
Om precies te zijn, na de vraag stonden er drie reacties.
1 Mijn reactie, met een verwijzing naar Gen. 9 : 25, en een vraagteken
erachter. En een verwijzing naar twee andere teksten, waarin naar voren
kwam dat er een einde kwam aan het knecht-zijn.
2 Jouw reactie, " ... erg gevaarlijk ... ", zoals je hebt vermeld.
3 Reactie hierop van mij. Met daarbij het verzoek aan ieder die het leest,
om dit niet verder uit te zoeken.

Waarom dan toch die tekst uit Gen. 9 genoemd? Mij is dat zo geleerd.
Terwijl ik dat zo postte, deed ik dat met de bedoeling, dat
geinteresseerden zo een handvat zouden hebben. Hierbij mij realiserend
dat dit op de achtergrond moest blijven. Het was ook een hele korte tekst,
met twee vraagtekens. Maar ondanks dat, is het toch achtergebleven.

Daarom heb ik naderhand geprobeerd, dit niet onnodig verder boven te
halen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 28 apr 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 18:35

Wat mag er dan niet uitgezocht worden Rolf zols jij het omschrijft over de 3de reactie?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2008 18:38

Ik stop hier even meer.
Niet om jou Gerdien.
Maar de manier waarop Optimatus meent op te kunnen treden, is
van bedenkelijk niveau.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 24 apr 2008 18:41

Galateia schreef:Ik praat graag mee op dit forum, maar dit onderwerp raakt mijn ziel. Ik durfde niet goed, want als men dalijk echt zou zeggen, dat we die tekst op de rassen moeten betrekken, dan zou ik hier nooit meer willen terugkomen.

:shock:
Ik denk dat niemand dat durft te zeggen, mocht-ie dat (nog) denken. Deze houding komt inderdaad voor in het reformatorische subcultuurtje, maar is ook daar wel taboe - geloof ik.

Die bijbelteksten werden indertijd door sommige christenen wel gebruikt om slavernij goed te praten, maar legitiem is dat niet echt, er is geen enkel verband tussen Cham en Afrikanen.
Abolitionisten daarentegen vonden passender teksten...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 18:56

Rolf schreef:Ik stop hier even meer.
Niet om jou Gerdien.
Maar de manier waarop Optimatus meent op te kunnen treden, is
van bedenkelijk niveau.

:roll:

kan je dat concreter maken?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2008 18:59

Twee personen maken allebei een fout.
Beiden bieden excuus aan.
Zie wat Optimatus doet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2008 19:29

Zou het ook niet kunnen dat hij over jou posting heen gelezen heeft?
Misschien idee om dat eerst het waarom te checken ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”