Gerdien B. schreef:Ik krijg kromme tenen van de vrijmoedigheid krijgen. Dat is mij ook met de paplepel ingegoten. Wat heeft mij dat opgelevert?
Dat ik ruim een jaar door de mensen in mijn gemeente niet aan het avondmaal durfde te gaan, dat er mensen in de banken blijven zitten terwijl ik weet en zie dat God in hun harten werkt. Zij durven niet aan te gaan want zij hebben niet die vrijmoedigheid zeggen ze. Als je vraagt waar ze dan op wachten weten ze eigenlijk ook niet wat het is.
Dat is pas erg, jezelf onthouden van de sacramenten die God je aanbiedt!
Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "
zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?
Ware het niet dat het God is die de mensen uitnodigt,
niemand uitgezonderd.!! Het gaat er imho om wil je proberen te leven zoals God wil. Niet of het je lukt, maar of jij of iemand anders het wil proberen. Natuurlijk weet God dat je valt, (denk hier bij aan de zondeval in het paradijs) daarvoor heeft Hij zijn eniggeboren Zoon aan het kruis laten sterven.!! Daarvoor staat er ook in de 3fve: "
Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij - eerder dan ze ongestraft te laten - zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bitter en smadelijke dood aan het kruis.
Een ambtsdrager mag imho alleen iemand vermanen. (met aandrang zeggen dat hij zich moet beteren) Dus niet tegenhouden. Daarvoor stelt de 3fve duidelijk dat iemand eet en drinkt ter eigen oordeel. Zo ook imho mensen die niet durven aangaan, waarvan God misschien zal zeggen waarom heb jij mijn uitnodiging afgeslagen? Ik had jou ook uitgenodigd, waarom ben jij niet gekomen?
Of iemand nu een hosti haalt bij de OKK of RKK ipv het stukje brood bij zijn eigen kerk, wie is een mens dan om hem/haar daar op ter veroordelen? Imho is het nogmaals zelfs de 3fve die zegt, 'een ieder eet en drinkt ter eigen oordeel. Het oordeel ligt bij God niet bij de mensen.!!
Dan als slot en in toevoeging op de kruisdood, stelt de 3fve als laatste van de zelf-beproeving, (wat je thuis doet imho en niet vlak voor je aan tafel gaat of ter communie)
dat ieder zich afvraagt of hij gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te dienen en voor zijn aangezicht oprecht te wandelen. Ook moet hij bij zich zelf nagaan of hij alle vijandschap, haat en nijd van harte aflegt en zich ernstig voorneemt in in liefde en vrede met zijn naaste te leven.!
Hier uit blijkt ook maar weer dat ik niet zonder God kan. Als het aan mij als mens ligt, kan ik mijn boosheid aangaande de veroordeling van Boekenlezer met betrekking tot Riska en Gerdien niet naast mij neerleggen. Toch verwacht God dit wel van mij.... Dit leg ik dan ook maar weer aan Hem voor....met de vraag, kunt U mij vergeven....en mij leiden,mij als mens lukt het weer eens niet om volgens U wil te leven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.