Harm-J schreef:Boekenlezer schreef:Ik ben dan ook wel degelijk voorzichtig in het oordelen. Als ik dat niet was, en mij geen moer aantrok van deze tekst, had ik misschien al heel wat lelijks gezegd.
Is het bestempelen van Riska (die ik overigens heb mogen leren kennen als een diepgelovige vrouw ) en Gerdien als dwalend (lees veroordelend) niet lelijk geschreven? Feitelijk schilder jij ze af als niet Christen, want ze geloven volgens 'jouw' niet op de juiste manier. Dus in jouw perceptie zullen zij geen deelgenoot worden van de nieuwe aarde als ze jouw geloof niet als waar zullen aannemen, alsmede ook hun standpunten aangaande het avondmaal niet veranderen.
In je beoordeling ben je het gevoel voor proportie totaal kwijt, merk ik. Want dit gaat echt nergens over.
Het enige wat ik gedaan heb, is het veroordelen van bepaalde opvattingen, over een specifiek onderwerp.
Maar jij vergroot het eerst uit tot het veroordelen van hen als totale personen, vervolgens als het veroordelen van hen als niet-christenen, en als klap op de vuurpijl maak je er tenslotte van dat ik impliciet gezegd zou hebben dat zij voor eeuwig verloren zijn in de verdoemenis. Maar dat zijn zaken die ik hier niet voor mijn rekening neem. Ik waag mij niet aan die oordelen waarmee jij nu komt. Dat laat ik aan God over, want dat zijn zaken waar ik geen inzicht in heb.
Dus inderdaad: 'oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.' Daar houd ik ten volle aan vast.