Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 13:28

Beste beursstarter, ik ben het niet met je eens - hoewel ik je toon zekerlijk waardeer. Ik zal proberen in dezelfde toonzetting te antwoorden.

Mijns inziens is de situatie in Libanon te vergelijken met een patiënt met een woekerende ziekte. Libanon is in dit geval de patiënt en Hezbollah de ziekte. De patiënt is niet in staat om de ziekte te overwinnen zonder hulp van buitenaf. Het probleem is dat de ziekte nu ook anderen lastigvalt, om het maar even plat te zeggen.

Die anderen, in dit geval Israel, slaan hardhandig terug. Op zich is het natuurlijk te rechtvaardigen dat baarderige terreurfreaks als Hezbollah hardhandig worden aangepakt - ziekten moet je bestrijden. Ik zit alleen met de mate waarin in mijn maag. Is het medicijn nu niet erger dan de kwaal? Had de kwaal niet beter met een kleine, effectieve actie kunnen worden bestreden? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dat weet ik ook, maar ik vraag me af of het niet zo is dat de patiënt nu met ziekte en al uitgeroeid wordt.

Om in medische termen te blijven: wordt er niet een veel te zwaar medicijn toegediend?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jul 2006 13:52

Optimatus schreef:Om in medische termen te blijven: wordt er niet een veel te zwaar medicijn toegediend?

Weet jij een lichter succesvol medicijn om Hezbollah ontwapend te krijgen? Tot nog toe hebben alle andere medicijnen niet gewerkt.
Suggesties kun je hier naartoe sturen, misschien hebben ze er wat aan. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 13:54

Als ik de Refobliek er al niet onder krijg, Israel dan wel? :mrgreen:

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 13:55

Fijn dat mijn toon je bevalt en bedankt voor je reactie. :wink:

Ik denk dat je probleem eigenlijk is dat de burgers van Libanon nu 'gestraft' worden en te lijden hebben onder de aanvallen van Israel op Hezbollah. Zij kunnen niet veilig in hun huis zitten of over een brug rijden zonder het risco te lopen een raket of bom op hun hoofd te krijgen.

Maar het probleem is juist dat Libanon zelf niets tegen de Hezbollah doet. Daarom doet Israel het. En om jouw termen te blijven: Zachte heelmeester maken stinkende wonden ( :wink: ) Israel had prima een kleine wraakactie uit kunnen voeren, net als enkele maanden geleden. Toen heeft Israel enkele stellingen van Hezbollah gebombardeerd. Maar heeft dat iets opgelost?

Israel was het natuurlijk al langer zat om continue door Hezbollah bedreigt te worden en heeft deze actie van Hezbollah als kans gezien er eindelijk iets aan te kunnen doen.

Vergeet niet dat Hezbollah in de loop der tijd meer dan 10.000 raketten heeft verzameld. Daarmee was een continue dreiging aanwezig. Geen enkel land zou daar niet zenuwachtig van worden.

Israel heeft nu de mogelijkheid gezien om van deze dreiging af te komen. Geen kleine actie, geen speldenprik, maar een keiharde confrontatie waarmee de dreiging van Hezbollah wordt weggenomen en zo hard wordt aangepakt dat deze voorlopig niet zal weerkeren. Ik kan daar alleen maar begrip voor hebben.

En hoe vreselijk ook, bij elke oorlog kunnen onschuldige burgerslachtoffers vallen. Dat is ook niet te voorkomen. En laten we onszelf niet voor de gek houden ook het Verzet in Nederland tegen de Duitsers zorgde voor onschuldige burgerslachtoffers. De machinist op een opgeblazen locomotief bijvoorbeeld of de arbeiders in de Duitse fabrieken die door de geallieerden werden gebombardeerd. Of een vliegtuig in nood die zijn bommen laat vallen en op een woonwijk terecht komen...

Ik zie de acties niet als disproportioneel. De aanleiding van de huidige militaire acties zijn een reactie op een aanval van Hezbollah op Israel, gevolgd door honderen raketten. Dat is geen kleinigheid!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 13:59

beursstarter schreef:Maar het probleem is juist dat Libanon zelf niets tegen de Hezbollah doet.

Ik neem niet aan dat Israel een schietgraag gangsterland is - het is het Wilde Westen niet. Maar ik heb hele grote vraagtekens bij de mogelijkheden die Libanon had en heeft of nog zal hebben om iets te ondernemen tegen een voortwoekerende ziekte. Vandaar dat ik met de patiëntvergelijking kwam. Ik heb niet de indruk dat Libanon iets KAN ondernemen met deze ziekte onder de leden...

Overigens luisterde ik net het Israelische volkslied af... Dat blijft wel mooi.

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 14:11

Optimatus schreef:
beursstarter schreef:Maar het probleem is juist dat Libanon zelf niets tegen de Hezbollah doet.
Ik heb niet de indruk dat Libanon iets KAN ondernemen met deze ziekte onder de leden...

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Het is aan de andere kant ook de Fransen en de Verenigde Staten niet gelukt Libanon zo ver te krijgen om maar iets te ondernemen. Hoewel dit wel in resolutie 1559 was afgesproken.

Libanon heeft dus zelf niet de mogelijkheden en / of de wil om iets tegen Hezbollah te doen. Israel heeft jarenlang druk op Libanon uitgeoefend maar zonder succes. Libanon had bij wijze van spreken samen met Israel tegen Hezbollah ten strijde kunnen trekken. Nu pakt Israel het zelf en op eigen manier aan. Zij hebben tenslotte het grootste belang om het probleem op te lossen omdat ze er zelf het meeste onder te lijden en te vrezen hebben.

Nu zijn het nog Katyusha raketten met een 'beperkt' bereik, maar wat als ze beter en meer geavanceerde wapens krijgen? Of wat te denken van chemische en nucleaire wapens. Ik steun Israel volledig in haar acties om deze dreiging af te wenden.

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 14:14

Optimatus schreef:Overigens luisterde ik net het Israelische volkslied af... Dat blijft wel mooi.

Absoluut. En heb je dit wel eens gehoord?

Een opname van het Hatikvah gezongen door overlevenden uit Bergen Belsen. De kwaliteit is niet zo best maar heel bijzonder en ontroerend om dit te horen!

http://www.israelreporter.com/files/rad ... atikva.mp3

Deze mensen dachten niet aan wraak op hun moordenaars maar zongen het lied van de hoop! De hoop op een eigen land, hun Jeroesjalaim.

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 14:18

Die Nederlanders zijn nog ergers als die Israeli's. De Nederlandser schieten al als ze alleen maar bekeken worden.

Teletekst vr 21 jul

Nederlanders doden achttien Taliban

De Nederlandse militairen die in Afghanistan zitten, hebben de afgelopen tijd 18 Talibanstrijders gedood. De actie begon tien dagen geleden en is vandaag afgerond.

De militairen kwamen in actie omdat Talibanstrijders vanaf een hoge positie in de bergen het Nederlandse kamp bij Tarin Kowt observeerden. Defensie zegt dat er "een acute dreiging" was.

De actie waarbij 18 Taliban werden gedood werd uitgevoerd in de Baluchi- vallei.Er deden Apache-helikopters, F-16's en pantservoertuigen aan mee. Aan Nederlandse kant zijn geen doden of gewonden gevallen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 14:22

beursstarter schreef:
Optimatus schreef:Overigens luisterde ik net het Israelische volkslied af... Dat blijft wel mooi.

Absoluut. En heb je dit wel eens gehoord?

Een opname van het Hatikvah gezongen door overlevenden uit Bergen Belsen. De kwaliteit is niet zo best maar heel bijzonder en ontroerend om dit te horen!

http://www.israelreporter.com/files/rad ... atikva.mp3

Deze mensen dachten niet aan wraak op hun moordenaars maar zongen het lied van de hoop! De hoop op een eigen land, hun Jeroesjalaim.

Kippenvel...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jul 2006 14:40

Er zijn wat offtopic reacties verwijderd. Gelieve verder te discussieren over de actuele situatie in Israel en Libanon.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 jul 2006 14:43

Optimatus schreef:Het lijkt me dat Israel de door haar aangerichte schade zelf moet vergoeden. Als ik met vaatwerk naar de buurman begin te gooien, nadat hij zijn afvalbak in mijn tuin geleegd heb, dat ik de door mij aangerichte schade aan de (eigendommen van de) buurman zal moeten betalen.

Of moet de buurman, dood vogeltje dat hij is, dat zelf doen?

Dit meen je toch niet he? Ik begin echt te twijfelen of je wel politicologie studeert.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 14:50

even daargelaten dat Hezbollah een stevige voet aan de grond heeft in Libanon, vind ik dat Israel dingen als vernielde bruggen gewoon moet vergoeden. Zij zijn er nu om Hezbollah aan te pakken, maar aangezien bruggen en andere infrastructuur helpen met die operatie, vind ik dat infrastructuur geen militair doel is als het gaat om Hezbollah. Infrastructuur moet Israel gewoon weer helpen opbouwen, desnoods vervangende bruggen (Bailey-bruggen desnoods).
what the soul hides, blood tells

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 14:58

Serenity schreef:even daargelaten dat Hezbollah een stevige voet aan de grond heeft in Libanon, vind ik dat Israel dingen als vernielde bruggen gewoon moet vergoeden. Zij zijn er nu om Hezbollah aan te pakken, maar aangezien bruggen en andere infrastructuur helpen met die operatie, vind ik dat infrastructuur geen militair doel is als het gaat om Hezbollah. Infrastructuur moet Israel gewoon weer helpen opbouwen, desnoods vervangende bruggen (Bailey-bruggen desnoods).

Er zijn maar weinig landen in deze wereld die geld te veel hebben en aangezien Israel het geld maar een keer uit kan geven zullen dit liever aan hun eigen land besteden. In dit geval bijvoorbeeld om de schade in hun eigen land te herstellen.

Overigens vind ik infrastructuur wel een geoorloofd doel in een oorlog. Je wilt toch de bewegingen van de vijandelijke troepen beperken en er bijvoorbeeld voor zorgen dat ze geen nieuwe troepen aan kunnen voeren, of gegijzelde soldaten weg kunnen voeren? Dat lijkt me heel legitiem en proportioneel.

Gelukkig gaat het hier niet om meningen van personen of landen en doet Israel wat het zelf goed dunkt anders had Israel wellicht niet meer bestaan.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 15:03

je hebt zeker gelijk, en Israel is geheel vrij in wat ze doet. Toch is dit geen oorlog tegen de Libanese bevolking, maar tegen Hezbollah. Dat misschien de meeste Libanezen de Hezbollah steunen (zeker nu hun land wordt gebombardeerd door Israel) is bijzaak.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 15:09

Serenity schreef:even daargelaten dat Hezbollah een stevige voet aan de grond heeft in Libanon, vind ik dat Israel dingen als vernielde bruggen gewoon moet vergoeden. Zij zijn er nu om Hezbollah aan te pakken, maar aangezien bruggen en andere infrastructuur helpen met die operatie, vind ik dat infrastructuur geen militair doel is als het gaat om Hezbollah. Infrastructuur moet Israel gewoon weer helpen opbouwen, desnoods vervangende bruggen (Bailey-bruggen desnoods).

En zo is het maar net.

Als Israel geen oorlog voert tegen Libanon, maar tegen Hezbollah, en er wel Libanese eigendommen sneuvelen, dan zal Israel die moeten vergoeden - de zogenaamde collateral dammage (sorry Hijmen).

Terug naar “Archief”