Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Tonny schreef:Als je spreekt over 'het herstel van Israël' erken je dus dat Israël herstelt zal worden, en die belofte dus nog open ligt? Dat is een belofte aan Israël, niet aan 'de kerk' zoals in de vervangingstheologie.
Tonny schreef:Bidden voor Israël is dan ook bidden voor die berouw en bekering. Zegenen is niet perse vragen om de overwinning of een goede oogst, of voorspoed oid. Zegenen is een geestelijk gebaar, dat je Gods nabijheid toewenst, dat Zijn waarheid over Israël zal gaan heersen. Als we vanuit de bijbel weten dat er zoveel zegen over alle volken wordt verwacht wanneer Israël tot geloof komt (rom.11:12), is het toch van meerwaarde voor de hele wereld om juist Israel te zegenen?
Tonny schreef:En als jij Israël als de agressor ziet, en Hamas als het slachtoffer geldt de oproep van Jezus uit Lukas 6:28 toch, ook al vraagt het zelfverloochening?

Tonny schreef:Bidden voor Israel sluit bidden voor de rest van de wereld niet uit.
Het draait niet om Israël maar om Jezus: mee eens. Maar omdat Israël zo'n grote rol speelt naar de eindtijd, kunnen we Israël wel zien als 'wereldwijde klok'. Niet om de dag te voorspellen (want niemand weet dat), wel dat we kunnen weten dat de dag heel nabij is. Ik geloof namelijk dat tegen het einde het steeds duidelijker zal worden.
Je hoeft de tekst uit Romeinen niet te isoleren om de belofte te laten staan. Ik kan er enorm naar uitkijken om de sluier weggenomen te zien worden en wat voor effect dat heeft op de rest van de wereld. En ja, ik weet wat er heel wat ellende komt voordat die sluier weggenomen zal worden, en dat specifiek Israël het heel zwaar zal gaan krijgen (ik interpreteer openbaring, maar ook de andere profetische boeken vrij letterlijk, tenzij de tekst zelf aanleiding geeft dat niet te doen). Maar juist die 'voorkennis' maakt me bewogen.

Op een van de meest basale vragen: 'Wie is een Jood?' kon Elisabeth geen gefundeerde antwoorden geven. Veel van de mensen die ze ernaar vroeg, antwoordden schouderophalend: 'Vraag het aan drie Joden en je krijgt vijf meningen'. In een later artikel in Christianity Today vatte Elisabeth haar zoektocht naar antwoorden samen: 'Israël verkondigt officieel dat het geen kwestie van ras is. Er zijn Joden in alle door de antropologie gedefinieerde 'rassen' - van zwarte Ethiopiërs tot Chinese, orthodoxe Joden. Het is geen religieuze kwestie. Waarschijnlijk minder dan tien procent van de Israëliërs is orthodox Joods en velen zijn niet alleen areligieus maar militant anti-God.
Joods-zijn is geen linguïstische kwestie. In Israël worden meer dan zeventig talen gesproken, hoewel Hebreeuws de officiële taal is, en iedereen wordt aangemoedigt het te leren.
Het is geen culturele kwestie. Sommige Joden, wanhopig op zoek naar een definitie die me tevreden zou stellen, zeiden dat Joods-zijn een "cultureel bewustzijn is". Maar wat is cultuur? Elisabeth had rouwende, weeklagende Oosters-Joodse vrouwen ontmoet die Arabische kleding droegen. Ze had in kibboetsen Joden van de New Yorkse East Side ontmoet, maar ook Russische Joden en Joden die in Israël waren geboren. Er waren wat betreft rituelen, spraak, kleding, of visie overduidelijk geen gemeenschappelijke noemers..............................
Maar de beslissende vraag is: "Wie is je moeder? Iedereen die uit een Joodse moeder is geboren, is Joods. Er is geen antwoord op de vraag wat de reden voor haar Joods-zijn is. Als je vader Joods is, zelfs al is hij een rabbi, maakt dat niets uit."
Op zich geloof ik ook niet in wat jij 'een vleselijk Israël' noemt waar God nog plannen mee heeft, maar het staat wel in de Bijbel.

Tonny schreef:Huisje op de hei: Israël als uitverkoren volk betekent in mijn ogen dat zij de taak hebben gekregen om God aan de rest van de wereld te laten zien. O.a. jesaja 49 en 60.
Jezus en de profeten kwamen van Israël uit. 'Uitverkoren zijn' betekent (m.i.) niet dat God meer houdt van Israël, maar dat Hij ervoor gekozen heeft om via Israël de boel te regelen. Ook in het einde der tijden. Dat maakt Israel anders dan de volken. Maar dat betekent ook meer verantwoordelijkheid, en daarmee meer schuld.
Uitverkoren als volk, een nationale uitverkiezing. Gelovigen (jood en heiden) geldt een persoonlijke uitverkiezing.
Efeze 3:10 vind ik altijd prachtig en aangrijpend tegelijkertijd. Eenheid tussen joden en heidenen om aan de 'hemelse gewesten' de wijsheid van God te laten zien. Maar daar zijn we nog ver van verwijderd.
Huisje_op_de_hei schreef:Waarom ik zo anti ben geworden tegen een vleselijk Israël heeft wel een verhaal. Een oorsprong.
Vroeger ben ik met een hoop dingen meegegaan zonder ze echt te begrijpen. Zaken die wel lekker klinken en die ik al te klakkeloos heb overgenomen.
Ik geloofde echt dat de Joden een bijzonder uitverkoren ras waren die heel speciaal zijn in Gods ogen. Specialer dan ik en jij en wij want het zijn Joden. Het uitverkoren volk vanaf Abraham tot nu toe.
Met dat je zo denkt ga je de Joden op een voetstuk zetten. Ik heb dus een 'aparte' vriend die flink kan doordrammen en overdrijven in zaken. Bepaalde beloften en profetieën in de Bijbel legt hij anders uit waardoor ze allemaal uitkomen op iets bijzonders voor de Joden.
En dat alleen voor de Joden want wij heidenen bungelen er maar wat aan. Dat staat me tegen.
Ik wil er niet bij aan bungelen ik wil i.i.g. voor volwaardig aangezien worden en gehoord. Hallo ik ben er ook nog!!!
Sommige forumgenoten doen hier aan mee. De Joden hebben een speciale positie in Gods ogen (alleen omdat ze Joods zijn) en wij zijn gewoon minder in tel.
Huisje_op_de_hei schreef:Goed, even voor de orde.
Volgens mij denkt het gros hier op het forum dat de Joden een bijzonder soort vleselijk volk zijn. Ik ben inmiddels zover dat ik daar niet meer in geloof. Er zullen best bepaalde bevolkingsgroepen zijn die bepaalde normen en waarden aanhangen maar dat maakt hen niet meer uitverkoren dan de rest. Bovendien ik herhaal maar weer dat het Evangelie is gekomen voor ALLE mensen en niet alleen maar voor een speciaal groepje.
Huisje_op_de_hei schreef:@Naamloos jij schrijft: "Op zich geloof ik ook niet in wat jij 'een vleselijk Israël' noemt waar God nog plannen mee heeft, maar het staat wel in de Bijbel."
Welke plaatsen in de Bijbel bedoel je dan?

Naamloos schreef: De nationale bekering van Israël: Ezechiël 36:24–28, Ezechiël 37:1–14, Zacharia 12:10, Zacharia 13:1, Romeinen 11:25–27.
De volledige terugkeer naar het land: Jesaja 11:11–12, Ezechiël 36:24, Amos 9:14–15, Jeremia 31:8–10.
Jezus regeert vanuit Jeruzalem: Jesaja 2:1–4, Jesaja 9:6–7, Jeremia 23:5–6, Zacharia 14, Micha 4:1–8.
Herbouw van de tempel: Ezechiël 40–48, Daniël 9:27, Daniël 12:11, 2 Thessalonicenzen 2:4.
De grote verdrukking van Israël: Jeremia 30:7, Daniël 12:1, Mattheüs 24, Zacharia 13:8–9.
Oorlog rond Jeruzalem: Zacharia 12, Zacharia 14, Ezechiël 38–39.
Herstel van de 12 stammen: Ezechiël 37:15–28, Jesaja 11:12–13.
Huisje_op_de_hei schreef:Aan de hand van bovenstaande teksten die Naamloos aangeeft wil ik dat uit gaan zoeken. Aankomende weken heb ik vakantie en hoop ik dat het me gaat lukken.
Je bedoelt: "als Elizabeth Elliot Israël niet vast kan stellen"?Huisje_op_de_hei schreef:Als je Israël niet vast kunt stellen op ras, cultuur, taal en religie. Wat blijft er dan nog over?

elbert schreef:Je bedoelt: "als Elizabeth Elliot Israël niet vast kan stellen"?
Wat blijft er dan nog over?
De Heilige Schrift, die zegt iets over wat Israël is en best veel ook.
Geestelijk Israël is een theologisch begrip dat verwijst naar de gelovigen die door hun geloof in Jezus Christus bij het volk van God horen, los van of in aanvulling op hun afkomst
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten