[groenballetje] eigenlijk staat is dat de mens die nu bestaat alleen kan ontstaan door veroudering, het proces dat met de dood te maken heeft
ontstaan door veroudering?
Ja dat veroudering een eigenschap is die in de genen zit, heb ik ook nergens ontkend. Maar als je weet dat de mensen vroeger bijna 1000 jaar oud werden en tegenwoordig nog maar 70 of 80 jaar, terwijl we toch hetzelfde soort lichaam hebben, moet er meer aan de hand zijn dan alleen veroudering, anders werden we nu ook nog zo vreselijk oud, of waren de mensen vroeger wel veel jonger gestorven..
Adam en Eva werden geschapen zonder die eigenschap, want het is iets van de verderfelijkheid van een menselijk lichaam en onze eerste voorouders waren geschapen met een onverderfelijk lichaam.
Maar zoals genesis 3:3 zegt:
Code: Selecteer alles
Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
..zijn de mensen inderdaad de dood gestorven en is het aardrijk vervloekt (Gen. 3:17-19). Oud worden hoort bij die vloek, net zoals de dood. Ik zie dat niet als een schepping, want Gods scheppingen zijn perfekt, maar veel meer als een verandering in het lichaam als gevolg van de zonde. Er zijn vast nog meer dingen anders geworden. Zoals bijvoorbeeld de slang die voortaan moest kruipen en die daarvoor ongetwijfeld kon lopen, en het klimaat.
Ik zie inderdaad alleen Adam en Eva als geschapen mensen, want zij zijn niet geboren maar uit niets (ok uit de aarde) gemaakt.
Je mag daar lang over redetwisten maar daar heb ik geen zin in. Kijk dan eerst even naar het onderwerp: schepping samen met evolutie, waarover ik reageerde. Geloof je zelf in een evolutie? of niet en waarom dan niet? Dat is me nog steeds niet duidelijk.
Ik zie Genesis 1 en 2 over dezelfde schepping gaan. Genesis 1 in het algemeen en in Genesis 2 begint de geschiedenis van de mens. Dat jij er 2 scheppingsverhalen in ziet en ik maar 1 zal wel zo blijven. De mensen die volhouden over 2 scheppingsverhalen zijn er alleen maar op uit om de bijbel ongeloofwaardig te maken. Dat valt me eigenlijk wel tegen op een forum als dit maar ik had het kunnen weten want het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak.
[balletje]kees61 schreef:
Het (verschijnsel) licht werd geschapen. Licht. Niet "een" licht zoals in genesis 1:16 staat.
Je leest niet de hele tekst, er staat dat de dag werd geschapen ...
Er staat nergens dat de dag werd geschapen. Het licht werd geschapen en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis en het licht noemde God "dag".