Waarom is Jezus de Messias en wat zijn jullie argumenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 04 aug 2005 10:35

Ha Moshe,

Robert: Moshe, is jouw uitleg de enige mogelijkheid?
Is er een kans dat de Joden de Messias gemist hebben?

Suighnap: De Wereldkampioen is degene die de finale wint. De Moshiach is degene die de profetieen vervult.

Je hoeft alleen maar op de profetieen te letten.

Maar wie is de scheidsrechter bij het wereldkampioenschap?
Jij? Ik? De Moshiach is degene die de profetien vervult. Dat klinkt eenvoudig, maar kennelijk is dat niet zo eenvoudig. Profetien worden door verschillende mensen op verschillende manier uitgelegd. Dat blijkt hier al.

Dus dan blijft de vraag staan: is de kans niet aanwezig dat jullie de profetien verkeert uitgelegd hebben en dat jullie de Messias gemist hebben?

Robert: Boekhoudkundig kunnen we hele discussie voeren met punten en komma's op het oude testament. Daar komt niemand uit.

Suighnap: Daar komen we prima uit: grammatica is één van de meest essentieele zaken. Om te achterhalen of een claim klopt, zal de betreffende claim in overeenstemming met de Tanach moeten zijn.

Kennelijk komen we daar al 2 millenia niet uit.
Er zijn Joden die Jezus als de Messias zien en er zijn (idd veel meer) Joden die dat niet zo zien. Maar er zijn wel weer miljarden christenen geweest die Hem wél als de Messias zien.

Ik denk dat mensen die Jezus niet als Messias willen zien de profetien altijd zo uit zullen leggen dat Jezus niet voldoet aan de profetien.
Net zoals mensen die Hem wél als de Messias willen zien (zoals ik) de profetien altijd zo zal uitleggen dat Hij er wel aan voldoet.

De vraag is volgens mij niet: Vervult Hij de profeten,
de vraag is eerder: Wil je dat Hij de profeten vervult.

Je kan Jezus niet vergelijken met de valse Mesiassen uit de lijst die jij noemt. Die zijn vergeten en hebben geen volgelingen meer.
Jezus heeft miljarden volgelingen gehad wereldwijd.

Ten tijde van het Romeinse rijk is er een rots losgeraakt die het beeld van Nebuchatnezar heeft geraakt bij de benen, en de steen is uitgegroeid tot een wereldrijk. Een geestelijk wereldrijk, uiteraard.

Suighnap: Voor de duidelijkheid: ik zie Jezus als één van de grootste Meesters, maar de claim op het Messiasschap wordt niet bevestigd door de Tanach.

Hoe kan dat?
Hij moet in jouw ogen OF de Messias zijn, OF een idioot die pure blasfemie heeft bedreven. er is toch geen tussenweg?

Wat betreft het woord Kareit,
Jezus is idd volledig afgesneden (van God).
Hij heeft de zonden op Zich genomen en werd daarmee 'de grootste slechterik'
Jouw vertaling van het woord Kareit slaat puur op Jezus.
Hij is de gezalfde die de zonden op Zich nam en daarmee de toorn van God op zich nam waardoor Hij volledig afgesneden werd.

Wat betreft Daniel 9, de 70 zevens
Verwachte de Joden de Messias niet juist in de tijd van Jezus, op basis van Daniel 9? Leert de Talmut niet dat de Messias toen had moeten komen maar dat Zijn komst vertraagd werd door de zonden van het volk? (dit is een vraag, ik ben niet zeker van het antwoord)
Kortom, werd Daniel 9 in die tijd niet uitgelegd door de Joden als dat zij haar vervulling in de tijd van Jezus zou krijgen?

Wat betreft de 2 gezalfde, dat klopt inderdaad.
Er wordt (mogelijk) niet over 1 gezalfde gesproken.
Andere gezalfde kunnen priesters of zelfs de koning van Babylon zijn (na de eerste 7 zevens) en zelfs de koning van het rijk dat zal komen om de tempel te vernietigen kan als gezalfde worden gezien.
Saul was ook een gezalfde, en Achab eigenlijk ook.

Daniel 12
11 En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen.

Is het 'gedurig offer' niet al bijna 2000 jaar weggenomen?
Waarom laat God het bestaan dat er geen offers meer gebracht worden?
Is de profetie niet vervult in 70nChr?
Ik geloof dat God de offerdienst heeft weggenomen omdat Hét offer gebracht is in Jezus Christus.
Carpe diem tamen memento mori

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 04 aug 2005 11:32

@moshe
Proverbs 30 kohelet lamed :4

Who hath ascended up into heaven, or descended? who hath gathered the wind in his fists? who hath bound the waters in a garment? who hath established all the ends of the earth? what [is] his name, and what [is] his son's name, if thou canst tell?

http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/ ... 223.html#4

Zie parallel Boek Enoch

[Chapter 48]http://reluctant-messenger.com/book_of_enoch.htm

1 And in that place I saw the fountain of righteousness
Which was inexhaustible:
And around it were many fountains of wisdom:
And all the thirsty drank of them,
And were filled with wisdom,
And their dwellings were with the righteous and holy and elect.
2 And at that hour that Son of Man was named In the presence of the Lord of Spirits,
And his name before the Head of Days.

3 Yea, before the sun and the signs were created,
Before the stars of the heaven were made,
His name was named before the Lord of Spirits.

4 He shall be a staff to the righteous whereon to stay themselves and not fall,
And he shall be the light of the Gentiles,
And the hope of those who are troubled of heart.

5 All who dwell on earth shall fall down and worship before him,
And will praise and bless and celebrate with song the Lord of Spirits.

6 And for this reason hath he been chosen and hidden before Him,
Before the creation of the world and for evermore.

7 And the wisdom of the Lord of Spirits hath revealed him to the holy and righteous;
For he hath preserved the lot of the righteous,
Because they have hated and despised this world of unrighteousness,
And have hated all its works and ways in the name of the Lord of Spirits:
For in his name they are saved,
And according to his good pleasure hath it been in regard to their life.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Hannie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannie » 05 aug 2005 17:22

Suighnap schreef:M.b.t. Jezus' geboorteregister:
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts.

M.b.t. Psalm110:
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts.

M.b.t. Genesis 3:15:
klik ;)
& vervolgposts

M.b.t. Psalm 22:
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vooral:
klik ;)
& vervolgposts.

M.b.t. Daniel 9:
klik ;)
& vervolgposts &
klik ;)
& vervolgposts.

En tenzij er goede tegenargumenten komen, ondersteund door de Tanach, zie ik niets waaruit blijkt dat de Tanach Jezus’ Messiasschap aantoont.

[knip]

Vrede!

Moshe

Toegegeven: je schrijft super-interessante posts, Moshe!! Ik kan er als overtuigd christen helaas niet veel tegenin brengen. Ondanks je argumenten geloof ik toch dat Jezus de Messias is omdat Hij ons vol liefde de weg naar God heeft gewezen. Niet dat dat een goed tegenargument is, maar dat is wat ik geloof .

Sjaloom!
Helemaal verkocht!

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 06 aug 2005 20:37

Hoi Moshe,

ik heb alleen een vraag.

Ik ben helemaal een 0 in grondteksten en teksten uitleggen.

Wat betekend God voor jouw?
Hoe kom je tot God?
Hoe zit dat met bekering? Uitverkiezing?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 aug 2005 21:17

in welke zin bedoel je uitverkiezing? volgens mij komt dat dogma nieteens voor in de Joodse leer? (wel ten aanzien van Israel, maar volgens mij niet zoals er christenen zijn die geloven dat God mensen heeft uitverkoren om bekeerd te worden.)

maar evengoed ben ik benieuwd naar Moshe's antwoord(en) :wink:

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 06 aug 2005 21:30

Hoi Yael,

ik bedoelde ten opzichte van verkoren zijn, zoals Mozes was verkoren om tot de Farao te gaan, David als koning, en nog wat meer, ik wilde weten, of dat nu ook nog gebeurt dan?
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat het Oude testament inhoud zonder NT.
Hoe kun je dan tot God komen enz?

En eigenlijk nog een vraagje, waarom het eigenlijk ophoud bij Maleachi?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 aug 2005 21:46

hoi Marco,
ik weet de antwoorden ook niet eigelijk (op dit moment)
maar de Joden hebben de Tenach, wie bv. de Haggada leest van Pesach staat bol met lofprijzing naar God toe. ik geloof dat God ook dicht bij hen is, maar hoe verhoudt zich dat met Jezus? kun je een relatie hebben met God buiten Jezus om? maar ja zo ga ik nog meer vragen op werpen. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 aug 2005 21:47

MarcoM schreef:En eigenlijk nog een vraagje, waarom het eigenlijk ophoud bij Maleachi?

De Bijbel indeling is dacht ik bij de Joden anders.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 aug 2005 21:48

MarcoM schreef:Hoi Yael,

ik bedoelde ten opzichte van verkoren zijn, zoals Mozes was verkoren om tot de Farao te gaan, David als koning, en nog wat meer, ik wilde weten, of dat nu ook nog gebeurt dan?
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat het Oude testament inhoud zonder NT.
Hoe kun je dan tot God komen enz?

En eigenlijk nog een vraagje, waarom het eigenlijk ophoud bij Maleachi?

Ligt eraan welke Bijbelindeling je gebruikt. De Hebreeuwse bijbel eindigt bij Kronieken of Daniël.
Het OT eindigt bij 'ons' bij Maleachi, omdat dat de laatste profeet is van de afdeling 'profeten'. Ook in de Hebreeuwse Bijbel eindigt de afdeling Nevi'im met Maleachi, maar daar staat die afdeling in het midden van de Tenach.

Maar dit terzijde. :wink:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 aug 2005 23:17

Beste Moshe

Wat betreft Daniël:

Ik vind je opmerkingen waardevol, maar blijf met enige punten zitten:

1. Zijn de zeventig weken van Jeremia niet als de tijd van Babels heerschappij op te vatten. Het gaat om 70 jaar voor Babel, van 612/607 tot 538.
2. Is de 'uitleg' van Gabriël een correctie/ nadere uitleg? Hij zegt zelf inzicht te willen geven: dat duidt niet per se op een uitleg van Jeremia, wiens profetie geheel duidelijk is. Veeleer zou je het kunnen zien als een uitbreiding van Jeremia.
3. Zijn de 70 7tallen niet symbolisch op te vatten? Volgens mij zijn er geen parallellen voor 'jaarweken'.
4. Bovendien, Alexander Janneüs wordt niet afgesneden of gedood, zover mijn informatie strekt (hij overlijdt aan ziekte). En wat is het belang van zijn persoon? Hapert er zo niet wat?
5. Wat doe je met de rest van Dan. 9:
Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom. Hij zal zijn einde vinden in een overstroming. Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld. 27 Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’
Er zijn dan vanaf 104/103 v.C. nog 7 jaar over. Dat betekent dat rond 100 v.C. de offers zouden zijn ophouden en alles wat er staat gebeurd zou zijn. Klopt dit met de historische gegevens?
6. Is rond 97/96 v.C. 'aan de overtredingen een einde gekomen en de zonden afgesloten, het wangedrag vergolden en eeuwige gerechtigheid gebracht, het profetisch visioen bezegeld en het allerheiligste gewijd'?
*edit*
7. In jouw berekening moet het moment van waaraf 'het woord uitgaat' het jaar 586 v.C. zijn. Waarop baseer je dat?
*/edit*

Samengevat

De zes bovengenoemde punten maken het niet aannemelijk dat Daniel 9 naar Jezus verwijst.
1) De maankalender is niet juist toegepast

Dat zal wel, weet ik niet.
2) De twee perioden van respectievelijk 7 en 62 weken zijn aan elkaar gekoppeld.

inderdaad
En gerelateerd daaraan:
3) er wordt gesuggereerd dat het 1 gezalfde betreft door een punt-komma in de tekst te plaatsen achter de 62 weken, waar deze niet in de Hebreeuwse tekst staat

Inderdaad, de eerste gezalfde is Kores, de tweede m.i. Jezus, maar dat is punt van discussie.
4) "een gezalfde" uit Daniel 9 wordt al te vaak "de Messias" genoemd

Dat bevorderd inderdaad niet de helderheid van de discussie.
5) Vertalingen als "... maar het zal niet voor Hem zelven zijn" of "... terwijl er niets tegen hem is" of "zonder dat iemand hem redt" zijn niet correct. Er staat letterlijk ואין לו : “"en hij heeft niet[s] (en er is niet[s] ואין aan hem לו) - wat יכרת "(spirituele) afsnijding" in een ander daglicht zet

Wat bedoel je met het laatste zinnetje? En m.i. zijn deze woorden lastig te verklaren.
6) Het vertrekpunt Artaxerxes (Nehemiah 1 en Nehemiah 2 vers1-2 en 8 ) lijkt wat minder aannemelijk en minder goed ondersteund door de Tanach dan Koning Cores als uitgangspunt.

Daar heb je gelijk in.

Ik hoop dat je me wat antwoorden wilt geven.

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 11 aug 2005 18:45

Hallo Cicero,

Daniel's wanhoop/verwarring ligt binnen de context van Jeremia's 70 jaren. Deze verwarring ontstond in verband met het foutief interpreteren van Jeremia's profetie. Daniel bad: "O Heere! bij ons is de beschaamdheid der aangezichten, bij onze koningen, bij onze vorsten, en bij onze vaders, omdat wij tegen U gezondigd hebben…"
De uitleg van Gabriel betrof de vervolmaking van de ongerechtigheden die tegen de Heere zijn begaan.
Het bezegelen van het meest heilige is het volmaken van de periode van het lijden die de afsluiting is van deze schuld waar vanaf Daniel 9:5 naar verwezen wordt. Men wordt gestraft voor de schulden die men heeft begaan – een oud concept.

Het Hebreeuws heeft het over septetten – dat hoeven niet persé weken te zijn. Feitelijk is het Hebreeuwse woord "week" שבוע afgeleid van "zevental" – niet andersom. Dus dat het "70 weken" betreft, klopt niet helemaal. Het Joodse jaar heeft geen 360 dagen en liep keurig in de pas van het zonnejaar. Zelfs uitgaande van de minst waarschijnlijke optie - namelijk Artachsasta i.p.v. Koning Cores - komt de telling niet uit op Jezus.

De tweede gezalfde - die uit Daniel 9:25 - ontving "kareit". Zoals gezegd, betekent "kareit" niet zondermeer fysieke dood (al kan het ook op fysieke "afsnijding" duiden, zoals onthoofding), maar is veelal een spirituele straf – afsnijding van het recht op de alles in de Komende Wereld (olam haba); afsnijding van de ziel; een straf voor echte slechterikken en een straf die eeuwig geldt. Vandaar dat de tekst vervolgt met "en hij heeft niet(s)". Alexander Jannai heeft een groot aantal gruwelen begaan tegen de Farizeers (lees "Joodse oudheden" van Josefus maar). Ook had hij geen enkel respect voor de mondelinge wet. Vandaar "יכרת". Yannai is daarmee een goede mogelijkheid. Volgens andere berekeningen is Agrippa ook een mogelijkheid – deze werd fysiek afgeslacht. Kareit heeft niets met kruisiging of tijdelijke wanhoop te maken.

Sommige Bijbelvertalingen vervangen "יכרת" ("hij zal worden afgesneden") voor "verwoest" en veranderen "w’ejn lo" (ואי לו , letterlijk "en hij heeft niet(s)") in "maar het zal niet voor Hem zelven zijn", of "zonder dat iemand Hem redt", of "terwijl er niets tegen hem is". Dat is absoluut niet correct. Als je onjuiste vertalingen hanteert, dan komt "יכרת" onterecht los te staan van de rest van de zin. Indien je de zin echter correct vertaalt, zonder er woorden aan toe te voegen en zonder woorden te vervangen, dan komt het begrip "יכרת" helemaal tot z’n recht en staat goed op z’n plaats.

Daarnaast betreffen het drie perioden en twee gezalfden. Volgens sommigen (o.a. de meeste Christenen) is de laatste week nog niet geweest. Volgens anderen betreft het hier Titus. De 70 septetten betroffen 3 perioden, waarvan de laatste is afgesneden (het ene septet). Er staat immers והעיר והקדש ישחית עם נגיד הבא , dat is letterlijk: "en de stad" + "en het heiligdom" + "hij zal kapotmaken" + "het volk (van)" + "een heerser" + "komend" – vertaald naar de Nederlandse volgorde: "en het volk van een heerser die komt zal de stad en de heilige plaats kapotmaken", wat erop duidt dat het volk er nog niet is als de 69 weken zijn geindigd. Het betreft dus een losse week.

"De maat der zonden" was nog niet volgemaakt. De overtredingen en ongerechtigheid van zijn volk, waarover Daniel het had in de voorgaande verzen, hadden nog teveel gewicht, en verzoening had nog niet plaatsgevonden. Pas aan het eind van de 70 septetten zou de maat vol zijn.

"Weet dan en versta; vanaf het ogenblik dat het woord uitging om Jeruzalem te herbouwen tot op een gezalfde, een vorst, zijn zeven weken, …" Dus na zeven weken moet een gezalfde komen. Zeven weken na wat? "vanaf het ogenblik dat het woord uitging om Jeruzalem te herbouwen" Aldus de Nieuwe Vertaling. De NBG vertaling geeft de indruk dat het gaat om een bevel om terug te keren, terwijl de Staten vert. zegt: "Weet dan, en versta: van den uitgang des woords, om te doen wederkeren, en om Jeruzalem te bouwen,...". Maar de woorden "om te doen" staan niet in de corresponderende tekst van de Tanach. Daarom is dit een betere vertaling: "Weet dan en versta; vanaf het ogenblik dat het woord uitging betreffende terugkeren en het herbouwen van Jeruzalem…..". Wanneer ging er voor het eerst een woord uit, werd er voor het eerst gesproken over het feit dat de joden zouden terugkeren vanuit de babylonische ballingschap en Jeruzalem zouden herbouwen? Dat was bij monde van de profeet Jeremia.

Eveneens interessant om te weten is, dat het Hebreeuwse begrip "navi", dat in het Nederlands met "profeet" wordt vertaald, geheel anders is dan het Hellinistische. Daniel wordt niet tot de profeten (Nevi'iem) gerekend.

Vrede!

Moshe
Jood

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 11 aug 2005 19:02

Hallo Robert,

Zeg eens eerlijk, denk je dat het toeval is dat in Psalm 110 het profane "adoni" is vertaald als "Heer" met hoofdletter "H", terwijl het simpelweg een profane heer betreft? Denk je dat het toeval is dat in net Psalm 2 het woord בר wordt vertaald als "Zoon", wat absoluut niet correct kan zijn?
Denk je dat het toeval is dat precies in Daniel 9 het woord משיח onvertaald "Messias" is gebleven, terwijl het op alle andere plaatsen wel correct als "gezalfde" is vertaald? Is het toeval dat precies aan "en hij heeft niet(s)" (ואין לו) een boel tekst werd toegevoegd dat er helemaal niet staat, zoals "maar het zal niet voor Hem zelven zijn" (Staten Vertaling) of "zonder dat iemand hem redt" (Leidse vertaling) of "terwijl er niets tegen hem is" (Nieuwe vertaling)? En is het toeval dat net in Daniel 9 het woord "afgesneden" werd vervangen door een ander woord: "verwoest"? Is het toeval dat net in Daniel 9 een punt-komma na de 62 weken wordt gezet in de vertaling, zodat het één periode van 69 weken lijkt?
Denk je dat het toeval is dat precies in Jesaja 7 ineens naar een Maagd wordt verwezen? Er wordt over een jonge vrouw gesproken. Een jonge vrouw kan een maagd zijn, maar het is wel érg voorbarig om het woord dan maar als "maagd" te vertalen. Het Hebreeuwse woord voor maagd is b'tulah ? niet alma. Die woorden lijken niet eens op elkaar. De Septuagint is het enige boek dat een versie gebruikt die zowel "jonge vrouw" maar onder anderen ook "maagd" kan betekenen. Het is wel érg onwaarschijnlijk dat de vorlage hier "maagd" had staan. Maar toch gaan bijna alle christelijke Bijbelvertalingen uit van incorrecte of onwaarschijnlijke vertalingen als het "prooftexts" betreft.
Denk je dat het toeval is dat precies in Micha 5 "we'attah bejt lechem" vertaald wordt als de stad Betlehem, terwijl er helemaal niet naar een stad verwezen kan worden vanwege het mannelijke voorvoegsel "attah"? En denk je dat het toeval is dat deze zin wordt gevolgd door nóg een foutieve vertaling van "מימי עולם" als "eeuwig", dat overigens in de rest van de Bijbel wel correct wordt vertaald als "van ouds" (het betreft een beperkte tijd)? Etc.
Toeval? En is het werkelijk toeval dat dit soort vertalingen zich concentreren op de prooftexts? In andere Bijbelgedeelten zijn dezelfde woorden namelijk ineens juist vertaald :| .
Al zou het allemaal toeval zijn, dan nog is het niet correct.

Robert, het is geen subjectief welles-nietes spelletje, zoals je het lijkt te doen schijnen. Het is eenvoudig een textuele zaak.

Robert schreef:Maar wie is de scheidsrechter bij het wereldkampioenschap?

De Tanach is de scheidsrechter. Ik lees de Tanach in het Hebreeuws en zie geen verwijzingen naar Jezus.

Vrede!

Moshe Gabay
Jood

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 11 aug 2005 20:24

Hallo Robert,

Robert schreef:Daniel 12
11 En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen.

Ik geloof dat God de offerdienst heeft weggenomen omdat Hét offer gebracht is in Jezus Christus.

De Tweede Tempel stond nog zo'n veertig jaar na Jezus' kruisiging overeind in z’n volle glorie en het offeren ging gewoon door conform de Tanach. Als je dit gegeven binnen de context plaatst van het feit dat de Tanach spreekt over de bouw van de derde Tempel en de voortzetting van het offeren in de Messiaanse Eeuw, terwijl de tweede Tempel nog gewoon overeind stond en de offers nog niet eens waren gestopt tijdens het leven van Jezus, lijkt het me evident dat de Messiaanse eeuw niet over Jezus spreekt.

Bovendien lijkt de Tanach het offer van het Paaslam/Lam Gods - Jezus' kruisiging - niet te ondersteunen als zijnde een legitiem zonde-offer voor de zonden van de mensheid.

Ten eerste: Kan een mens de zonden van anderen op zich nemen? De Tanach zegt expliciet van niet. Bijvoorbeeld:

Deuteronomium 24:16 schreef:… ieder zal om zijn eigen zonde worden ter dood gebracht.

&

2 Koningen 14:6 schreef:… ieder zal wegens zijn eigen zonde sterven.

&

Exodus 32:31-33 schreef:Toen nu Mozes weder tot den Heer kwam, sprak hij: Ach, dit volk heeft ene grote zonde gedaan, en heeft zich gouden goden gemaakt.
32 Nu, vergeef hun hunne zonde! Zo niet, delg mij dan uit uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt!
33 Maar de Heer sprak tot Mozes: Ik zal dien uit mijn boek delgen, die tegen Mij gezondigd heeft.

&

Numeri 35:33 schreef:Opdat gij het land waarin gij woont niet bezoedelt. Want het bloed bezoedelt het land, en voor het land wordt geen verzoening bewerkt van het bloed dat daarin vergoten is dan door het bloed van hem die het vergoten heeft.

Het principe van een menselijk offer dat de schulden van anderen op zich neemt, wordt niet ondersteund door de Tanach; het druist zelfs tegen de Tanach in.
Maar zelf áls een mens de zonden van anderen op zich zou kunnen nemen, dan:

Ten tweede: Volgens het Nieuwe Testament was Jezus het "Lam van God" wiens botten niet zouden worden gebroken. Dat is een verwijzing naar Exodus 12:46 en Numeri 9:12.

Johannes 1:29 schreef:Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komen, en zeide: Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld draagt!

Johannes 19:36 schreef:Want dit is geschied, opdat de Schrift vervuld werd: "Gij zult hem geen been in stukken breken".

Vergelijk dit met:
Exodus 12:46 schreef:Dit is de inzetting van het pascha: geen zoon eens vreemdelings zal daarvan eten. Doch alle knecht van iedereen, die voor geld gekocht is, nadat gij hem zult besneden hebben, dan zal hij daarvan eten. Geen uitlander noch huurling zal er van eten. In een huis zal het gegeten worden; gij zult van het vlees niet buiten uit het huis dragen, en gij zult geen been daaraan breken.

&

Numeri 9:12 schreef:hij zal dan nog den HEERE het pascha houden.
11 In de tweede maand, op den veertienden dag, tussen de twee avonden, zullen zij dat houden; met ongezuurde [broden] en bittere saus zullen zij dat eten.
12 Zij zullen daarvan niet overlaten tot den morgen, en zullen daaraan geen been breken; naar alle inzetting van het pascha zullen zij dat houden.

Echter, het Paaslam kan helemaal niet worden gebruikt voor de vergeving van zonden. Een lam dient bijvoorbeeld voor een spijsoffer, of andere ceremoniële gelegenheden en festiviteiten. Maar het is een geit/bok/var of een stier die voor het kwijtschelden van de schulden wordt geofferd – geen lam. Zie bijvoorbeeld:

Numeri 29:11 schreef:daarnevens een geitebok tot een zondoffer, behalve het zondoffer der verzoening, en het dagelijks brandoffer met zijn spijsoffer, en met hunne drankoffers.

Of

Leviticus 16:15 schreef:Daarna zal hij den bok, het zondoffer voor het volk, slachten en van zijn bloed binnen achter het voorhangsel brengen

Of

Ezechiel 43:21 schreef:Neem dan den zondofferstier en verbrand dien in de daarvoor bestemde plaats buiten het heiligdom.

(Terzijde: Ook zou Yom Kippoer overigens een betere tijd zijn geweest om te offeren m.b.t. vergeving van schulden. Maar dit terzijde.).
Maar zelfs als een lam kan worden gebruikt voor de vergeving van zonden, dan:

Bovendien: De Tanach eist dat het Paaslam moest worden opgegeten en het overgebleven vlees moest worden verbrand. Zie bijvoorbeeld:

Exodus 12:6-10 schreef:en zult het behouden tot op den veertienden dag der maand; en de ganse vergadering der gemeente van Israël zal het slachten tussen de twee avonden. En men zal van zijn bloed nemen en daarmede bestrijken de posten der deur, en den bovensten drempel der huizen, in welke zij eten. En men zal alzo dat vlees eten in denzelfden nacht, aan het vuur gebraden, met ongezuurde broden; en men zal het met bittere saus eten. Gij zult het niet rauw eten, noch in water gezoden, maar aan het vuur gebraden, zijn hoofd met zijne schenkels en met zijn ingewand. En gij zult er niets van laten overblijven tot den morgen, maar indien iets daarvan overblijft tot den morgen, zult gij het met vuur verbranden.

Maar zelfs áls een lam niet hoefde te worden opgegeten, dan:

Ten derde: Het offerdier moet gaaf, fysiek onbeschadigd zijn en zonder gebreken. Zie bijvoorbeeld:
Ezechiel 43:21-22 schreef:Op den tweeden dag zult gij een gaven geitebok ten zondoffer brengen…

Deuteronomium 17:1 schreef:Gij zult aan den Heer, uw god, geen rund of schaap offeren waaraan enig gebrek of iets verkeerds is.

Dat Jezus fysiek niet onbeschadigd was, niet gaaf, voordat de kruisiging plaatsvond, blijkt wel uit de verschrikkingen die Mattheus 27:26 beschrijft:
Mattheus 27:26 schreef:Toen gaf hij hun Barabbas los, maar Jezus liet hij geeselen, en leverde hem over om gekruisigd te worden.

Of

Johannes 18:22 schreef: En toen hij dit zeide, gaf een van de dienaren, die daarbij stonden, Jezus een kinnebakslag

Of

Mattheus 30-31 schreef:En zij spuwden op hem, en namen den rietstok en sloegen daarmede op zijn hoofd.

Bovendien zal Jezus als jood besneden zijn, wat een lidteken achterlaat.
Maar zelfs áls het offerdier niet gaaf, fysiek onbeschadigd hoefde zijn en zonder gebreken, dan:

Ten vierde: Het zonde-offer geldt per persoon of per huishouding, maar niet voor de gehele mensheid.

Ten vijfde: De Tanach zegt bij monde van de Levitische wet dat wat van het bloed van het zonde-offer door de priester op de hoorns van het altaar in de Tempel moest worden gewreven, en het overige bloed moet worden uitgegoten aan de voet van het altaar. Het vet moest worden verwijdert en verbrand. Zie bijvoorbeeld:

Leviticus 4:30-31 schreef: En de priester zal met zijnen vinger van dat bloed nemen, en het op de hoornen van het brandofferaltaar doen, en al het overige bloed aan den voet van het altaar uitgieten;maar al het vet zal hij afscheuren, gelijk hij het vet des dankoffers afgescheurd heeft, en hij zal het op het altaar ontsteken.

Maar zelfs als Het zonde-offer niet gold per persoon of per huishouding, maar voor de gehele mensheid, en zelfs áls het ritueel had kunnen worden ontweken, dan:

Ten zesde: De Tanach geeft nergens aan dat een mens überhaupt kan worden geofferd voor vergeving van zonden, integendeel: de Tanach geeft op meerdere plaatsen aan dat mensen-offers zijn verboden.

Ezechiel 23:37-39 schreef:En de Heer sprak tot mij: Gij mensenkind, wilt gij Ohola en Oholiba niet bestraffen en haar hare gruwelen niet bekendmaken,
37 dat zij met de afgoden overspel bedreven en bloed vergoten en het huwelijk gebroken hebben; daarenboven verbrandden zij hare kinderen, die zij mij gebaard hadden, hun tot een offer.

Jeremia 7:31 schreef:en zij bouwen de altaren van Tofeth, in het dal van Ben-Hinnom, om hunne zonen en dochters te verbranden, hetgeen Ik nooit geboden noch in den zin genomen heb.

Leviticus 18:21 schreef:Ook zult gij van uw kinderen geen aan den Moloch doen overleveren, en aldus den naam van den Heer, uw god.

Deuteronomium 18:10 schreef:Er zal niemand onder u gevonden worden, die zijnen zoon of zijne dochter door het vuur laat gaan.

Maar zelfs áls een mens had kunnen worden geofferd voor vergeving van zonden, dan nog:

ten zevende: De Tanach zegt dat een offer vergeving kan brengen voor zonden die begaan zijn in het verleden, voordat het offer plaatsvindt. Er wordt niet gezegd dat vergeving kan worden geschonken aan mensen die geboren worden dat het offer plaatsvindt. Dit geldt zowel voor "chata'at"[/i ] (חטאת) als voor [i]"asham" (אשם), zie bijvoorbeeld:

Leviticus 4:1-5:13 schreef:En de Heer sprak tot Mozes, zeggende:
2 Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Wanneer iemand uit onwetendheid gezondigd heeft tegen enig gebod des Heren, hetgeen hij niet doen moest,
3 namelijk, indien een priester, die gezalfd is, mocht zondigen, zodat hij een schuld op het volk bracht, dan zal hij voor zijne zonde, die hij gedaan heeft, een jongen var, die zonder gebrek is, den Heer tot een zondoffer brengen;
4 en hij zal dien jongen var voor den ingang van de tent der samenkomst brengen voor den Heer, en zijne hand op deszelfs hoofd leggen, en hem slachten voor den Heer.
5 En de priester, die gezalfd is, zal van het bloed van den var nemen, en het in de tent der samenkomst brengen;
(hata'at).

Leviticus 5:14-26 schreef:En de priester zal voor hem alzo zijne zonde, die hij gedaan heeft, verzoenen, en zij zal hem vergeven worden
(asham).

Dus naast dat de legitimiteit van Jezus' register ter discussie staat (en waarop tot dusver nog niemand een antwoord heeft) en de "prooftexts" tot dusver evenmin Jezus' Messiasschap hebben kunnen aantonen, lijkt eveneens het offer nogal wat manco's te hebben.

Robert schreef:Je kan Jezus niet vergelijken met de valse Mesiassen uit de lijst die jij noemt. Die zijn vergeten en hebben geen volgelingen meer.

Wat zeggen aantallen? Het Hindoeisme is veel ouder; de Islam groeit sneller. Wat zegt dat? Het Jodendom - dat de bakermat is van het Christendom en de Islam - heeft Jezus nooit als Moshiach erkent op basis van de Tanach. Niet op basis van één van de Christelijke vertalingen.

Robert schreef:Ik geloof dat Jezus de Messias, de Verlosser is.

De Moshiach heeft niets met geloof te maken, evenmin met maagdelijke geboorte, noch met bovennatuurlijke krachten. De Moshiach is niet de verlosser – de Moshiach heeft verlossing niet in z'n repertoire. Jouw verlossing is iets tussen jou en God.

Robert schreef:Waarom ik geloof dat Hij de Messias is? Omdat Hij wist wat liefde was, omdat Hij liefde leefde, omdat Hij Dé Liefde was en omdat Hij deze liefde weggaf voor anderen.

Dat is waarom ik hem een groot meester vind en een inspirerend voorbeeld die veel in mijn leven betekent. Maar hij is niet de Moshiach. De mythe dat de Joden hun eigen Moshiach hebben gemist komt voort uit een cultuur die grotendeels de Joodse helemaal niet is.

Vrede!

Moshe
Laatst gewijzigd door Suighnap op 12 aug 2005 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Jood

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 11 aug 2005 20:43

Beste Moshe,

Hartelijk bedankt voor je interessante reacties. Ze zijn leerzaam en gaan diep. Ik moet wel zeggen dat ik het erg jammer vindt dat je veel van onze argumenten / opmerkingen / vragen open laat.

Ik hoop dat je het goed vindt dat ik een aantal van deze nog een keer plaats omdat ik er benieuwd ben naar je reactie.

is de kans niet aanwezig dat jullie de profetien verkeert uitgelegd hebben en dat jullie de Messias gemist hebben?

Suighnap: Daar komen we prima uit: grammatica is één van de meest essentieele zaken. Om te achterhalen of een claim klopt, zal de betreffende claim in overeenstemming met de Tanach moeten zijn.

Kennelijk komen we daar al 2 millenia niet uit.
Er zijn Joden die Jezus als de Messias zien en er zijn (idd veel meer) Joden die dat niet zo zien.

Kortom, ook onder Joden is de uitleg van de tekst kennelijk subjectief.

Ik denk dat mensen die Jezus niet als Messias willen zien de profetien altijd zo uit zullen leggen dat Jezus niet voldoet aan de profetien.
Net zoals mensen die Hem wél als de Messias willen zien (zoals ik) de profetien altijd zo zal uitleggen dat Hij er wel aan voldoet.

Ben jij dat niet met me eens? Dat niemand objectief is is zijn of haar meningsvorming.

Je kan Jezus niet vergelijken met de valse Mesiassen uit de lijst die jij noemt. Die zijn vergeten en hebben geen volgelingen meer.

Zei Gamaliël dat niet al, dat de tijd zou leren of Jezus en het christelijk geloof van God kwam of niet. Als het niet van God kwam, dan zou het vanzelf stoppen (zoals bij die valse messiassen die jij noemt).

Wat denk je dat Gamaliël zou zeggen als hij zou weten dat er nu 2 miljard christenen op de wereld zijn?

Ten tijde van het Romeinse rijk is er een rots losgeraakt die het beeld van Nebuchatnezar heeft geraakt bij de benen, en de steen is uitgegroeid tot een wereldrijk. Een geestelijk wereldrijk, uiteraard.

Is dat geen vervulde profetie?

Suighnap: Voor de duidelijkheid: ik zie Jezus als één van de grootste Meesters, maar de claim op het Messiasschap wordt niet bevestigd door de Tanach.

Hoe kan dat?
Hij moet in jouw ogen OF de Messias zijn, OF een idioot die pure blasfemie heeft bedreven. er is toch geen tussenweg?

Hoe kan jij Jezus een 'grote Meester' noemen als hij zulke blasfemische uitspraken heeft gedaan?

Wat betreft het woord Kareit,
Jezus is idd volledig afgesneden (van God).
Hij heeft de zonden op Zich genomen en werd daarmee 'de grootste slechterik'
Jouw vertaling van het woord Kareit slaat puur op Jezus.
Hij is de gezalfde die de zonden op Zich nam en daarmee de toorn van God op zich nam waardoor Hij volledig afgesneden werd.

Overigens komt het wordt 'Kareit' (Karath) veelvuldig voor in de Thora als een straf op zonden.

Lev 17:14 For [it is] the life 05315 of all flesh 01320; the blood 01818 of it [is] for the life 05315 thereof: therefore I said 0559 unto the children 01121 of Israel 03478, Ye shall eat 0398 the blood 01818 of no manner of flesh 01320: for the life 05315 of all flesh 01320 [is] the blood 01818 thereof: whosoever eateth 0398 it shall be cut off 03772 .

Lev 20:5 Then I will set 07760 my face 06440 against that man 0376, and against his family 04940, and will cut him off 03772, and all that go a whoring 02181 after 0310 him, to commit whoredom 02181 with Molech 04432, from among 07130 their people 05971.

Lev 20:17 And if a man 0376 shall take 03947 his sister 0269, his father's 01 daughter 01323, or 0176 his mother's 0517 daughter 01323, and see 07200 her nakedness 06172, and she see 07200 his nakedness 06172; it [is] a wicked thing 02617; and they shall be cut off 03772 in the sight 05869 of their people 05971 01121: he hath uncovered 01540 his sister's 0269 nakedness 06172; he shall bear 05375 his iniquity 05771.

Lev 22:3 Say 0559 unto them, Whosoever 0376 [he be] of all your seed 02233 among your generations 01755, that goeth 07126 unto the holy things 06944, which the children 01121 of Israel 03478 hallow 06942 unto the LORD 03068, having his uncleanness 02932 upon him, that soul 05315 shall be cut off 03772 from my presence 06440: I [am] the LORD 03068.

Kortom, de Thora leert ons dat Karath de straf is op zonden.
Idd, de ergste straf.
In Daniel 9 krijgt dus een gezalfde Karath. De doodstraf, of, zoals in lev 22:3: afsnijding van God zelf.

In Jeremia 11 schrijf Jeremia:

18 De HEER onthulde mij een plan waar ik geen weet van had; hij liet mij zien wat de mannen uit Anatot in de zin hadden. 19 Daarvóór was ik zo argeloos als een lam dat naar de slachtbank wordt geleid. Ik wist niet dat ze tegen mij dit plan hadden gesmeed:
‘Laten wij die boom met al zijn vruchten vellen,
hem uit het land der levenden wegkappen (Karath),
dan wordt zijn naam nooit meer genoemd.’
20 ‘Maar, HEER van de hemelse machten, rechtvaardige rechter,
u die hart en nieren doorgrondt,
laat mij zien dat u zich op hen wreekt.
U leg ik mijn zaak voor.’
21 ‘Daarom – dit zegt de HEER over de mannen uit Anatot die je naar het leven staan en tegen je zeggen: “Profeteer niet in de naam van de HEER, anders brengen we je eigenhandig om.” 22 Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ga hen straffen, hun jonge mannen zullen sterven door het zwaard en hun zonen en dochters door de honger. 23 Niemand zal het overleven, want ik tref die mannen uit Anatot met onheil zodra de tijd ervoor gekomen is.’

Tegen Jeremia, een onschuldige, wordt een plan gesmeed om hem met Karath uit de weg te ruimen. (te doden dus gewoon)
Het is overigens frapant dat Jeremia zichzelf hier ook met een lam vergelijkt (en een os)

Nog een opmerking uit m'n vorige post:

Wat betreft Daniel 9, de 70 zevens
Verwachte de Joden de Messias niet juist in de tijd van Jezus, op basis van Daniel 9? Leert de Talmut niet dat de Messias toen had moeten komen maar dat Zijn komst vertraagd werd door de zonden van het volk? (dit is een vraag, ik ben niet zeker van het antwoord)
Kortom, werd Daniel 9 in die tijd niet uitgelegd door de Joden als dat zij haar vervulling in de tijd van Jezus zou krijgen?

En nog één:

Daniel 12

Nu in reactie op jouw post:

Zeg eens eerlijk, denk je dat het toeval is dat in Psalm 110 het profane "adoni" is vertaald als "Heer" met hoofdletter "H", terwijl het simpelweg een profane heer betreft?

Nee, dat is het oude testament lezen door de bril van het nieuwe testament. Ik denk dat jij gelijk hebt dat dit niet netjes is. Adoni zou 'gewoon' met een kleine letter geschreven moeten worden.

Denk je dat het toeval is dat in net Psalm 2 het woord בר wordt vertaald als "Zoon", wat absoluut niet correct kan zijn?

Ik moet nog met mijn studie Theologie (en dus ook Hebreeuws) beginnen, dus ik kan niet met zoveel kennis als jij spreken, maar 'ben' kan toch zowel zoon als kinderen / nageslacht betekenen?
Dan is ben als 'zoon' vertalen toch niet in principe verkeerd?
Uiteraard is hier voor enkelvoud gekozen omdat de vertalers christenen waren die hier 'Zoon' (Christus) in willen lezen. (zoals jij er Israel in wil lezen)

Toch wil ik hier een aantekening bij maken, want verderop staat:
8 Vraag het mij
en ik geef je de volken in bezit,
de einden der aarde in eigendom.
9 Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,
ze stukslaan als een aarden pot.’

Zijn dat niet bij uitstek messiaanse profetien? Wordt er niet van de messias gezegd dat hij de volkeren zal houden met een ijzere roede?

Maar goed, het blijft inderdaad het oude testament invullen vanuit het nieuwe testament.

Denk je dat het toeval is dat precies in Daniel 9 het woord משיח onvertaald "Messias" is gebleven, terwijl het op alle andere plaatsen wel correct als "gezalfde" is vertaald? Is het toeval dat precies aan "en hij heeft niet(s)" (ואין לו) een boel tekst werd toegevoegd dat er helemaal niet staat, zoals "maar het zal niet voor Hem zelven zijn" (Staten Vertaling) of "zonder dat iemand hem redt" (Leidse vertaling) of "terwijl er niets tegen hem is" (Nieuwe vertaling)? En is het toeval dat net in Daniel 9 het woord "afgesneden" werd vervangen door een ander woord: "verwoest"? Is het toeval dat net in Daniel 9 een punt-komma na de 62 weken wordt gezet in de vertaling, zodat het één periode van 69 weken lijkt?

Als je punt is dat ' wij' opportunistisch vertalen, dan geef ik je gelijk.
Ik zou de laatste zijn om te ontkennen dat ik de Bijbel, de Thora (maar ook het nieuwe testament) objectief lees.
Geen mens is objectief. Ik ben een kind van Adam en ik maak fouten.

Ben jij geen kind van Adam? Vertaal jij de teksten ook niet in 'jouw voordeel'? Ik denk dat we dat allereerst moeten erkennen. Dan heb jij nog steeds gelijk dat er een originele intentie van de schrijver was. Of van de Inspirator. (een intentie die de schrijver wellicht niet eens kende of snapte)

Kortom, ik geloof dat jij en ik beiden niet objectief kunnen vertalen / uitleggen. Dat neemt niet weg dat er maar één uitleg mogelijk is.

Denk je dat het toeval is dat precies in Jesaja 7 ineens naar een Maagd wordt verwezen? Er wordt over een jonge vrouw gesproken. Een jonge vrouw kan een maagd zijn, maar het is wel érg voorbarig om het woord dan maar als "maagd" te vertalen. Het Hebreeuwse woord voor maagd is b'tulah ? niet alma. Die woorden lijken niet eens op elkaar. De Septuagint is het enige boek dat een versie gebruikt die zowel "jonge vrouw" maar onder anderen ook "maagd" kan betekenen. Het is wel érg onwaarschijnlijk dat de vorlage hier "maagd" had staan. Maar toch gaan bijna alle christelijke Bijbelvertalingen uit van incorrecte of onwaarschijnlijke vertalingen als het "prooftexts" betreft.

Zoals je weet bevat het nieuwe testament citaten uit de Septuagint.
Daarom staat er idd in het nieuwe testament (in het grieks) een woord dat zowel jonge vrouw als maagd kan betekenen.
De vertalers hebben (opnieuw opportunistisch) dit naar het oude testament toegehaald. Jij hebt gelijk, in Jesaja staat 'jonge vrouw'.
En de profetie wees helemaal niet (in de eerste instantie) op de Messias maar op geboorte die in die tijd zal gebeuren.

Denk je dat het toeval is dat precies in Micha 5 "we'attah bejt lechem" vertaald wordt als de stad Betlehem, terwijl er helemaal niet naar een stad verwezen kan worden vanwege het mannelijke voorvoegsel "attah"? En denk je dat het toeval is dat deze zin wordt gevolgd door nóg een foutieve vertaling van "מימי עולם" als "eeuwig", dat overigens in de rest van de Bijbel wel correct wordt vertaald als "van ouds" (het betreft een beperkte tijd)? Etc.

Ook hier moet ik hetzelfde antwoord geven.
Toch moet ik hier aan toevoegen dat de schriftgeleerden rond het begin van de christelijke jaartelling toch op basis van deze profetie meteen uitlegde dat de messias in Bethlehem geboren zou worden....

De Joodse schriftgeleerden lazen in Micha dat de Messias in Bethlehem geboren zou worden.

Toeval? En is het werkelijk toeval dat dit soort vertalingen zich concentreren op de prooftexts? In andere Bijbelgedeelten zijn dezelfde woorden namelijk ineens juist vertaald .
Al zou het allemaal toeval zijn, dan nog is het niet correct.

Het is geen toeval. Maar maakt dat een verschil?
Het feit dat christelijke vertalers fouten maken bij het vertalen en de profetien soms in hun 'voordeel' vertalen is een menselijk falen. Als jij een fout maakt wil dat niet zeggen dat God de Almachtige niet meer is.

Het feit dat wij, christenen, fouten maken (en grote) wil niet zeggen dat God de Almachtige niet meer is. Noch wil het zeggen dat Christus onze Curios niet meer is.

Robert, het is geen subjectief welles-nietes spelletje, zoals je het lijkt te doen schijnen. Het is eenvoudig een textuele zaak.

Dat het in totaal geen subjectieve kwestie is is duidelijk.
Jij hebt gelijk of jij hebt geen gelijk. Het is niet zo dat jij gelijk hebt voor jou en dat ik gelijk heb voor mij. Nee, een van ons (of wij beiden) hebben het goed fout.

God is niet subjectief en Zijn Woord is maar voor één uitleg vatbaar.
Maar dat wil niet zeggen dat jij of ik die uitleg per definitie 'in pacht' heb.
Ik kijk subjectief naar de waarheid, jij niet?

De Tanach is de scheidsrechter. Ik lees de Tanach in het Hebreeuws en zie geen verwijzingen naar Jezus.

Elke verwijzing is onderwerp van discussie.
Want nogmaals, iedereen is bevooroordeeld over de vraag of ze Jezus willen zien als de Messias of niet. Ik wil dat dolgraag.

Zacharia 13:7 Zwaard, ontwaak! Verhef je tegen mijn herder, tegen de man met wie ik mij verbonden heb – spreekt de HEER van de hemelse machten. Dood de herder, zodat de schapen verdwalen. Weerloos als ze zijn zal ik ze treffen. 8 In heel het land – spreekt de HEER van de hemelse machten – zal twee derde worden uitgeroeid en omkomen; slechts een derde deel zal worden gespaard. 9 Dat deel zal ik louteren in het vuur: ik zal hen smelten als zilver en zuiveren als goud. Zij zullen mijn naam aanroepen en ik zal antwoorden. Ik zal zeggen: ‘Dit is mijn volk,’ en zij zullen zeggen: ‘De HEER is onze God.’

Mag ik je verder vragen.
Het zaad van Gen 3:15, wat is het zaad?
Is het het volk Israel? Is het de gehele werelbevolking? Zijn het de mensen die trouw zijn aan God? Is het de Messias?

En verder, waarom kwam de wet 'pas' op de Sinai?
Waarom kreeg Abraham de wet niet toen God een verbond met Hem sloot?
Of Noach? Of Jacob bij de Jabbok? Waarom Henoch niet? Of Adam niet direct na de schepping? Of direct na de zondeval?

Hoe wordt een mens gerechtvaardigd voor God?
Wat is het doel van de wet?

Volgens Genesis 2:17 zullen wij sterven.
Waarom sterven wij niet? Komt God's profetie niet uit?
Of is dit sterven slechts uitgesteld, en wordt het lichamelijk sterven hier bedoeld?

Is er een leven na dit leven, of is het leven juist hierom tijdelijk?
Welk nut hebben Adam en Eva aan, wat wij noemen, de moederbelofte?

Ik ben erg benieuwd naar de Joodse uitleg hierop!

Ik wens jou ook vrede toe!
De vrede van God boven alles, want wat heeft de mens eraan als hij hier op aarde een fortuin (vrede, welvaart, geluk) vergadert maar schade aan zijn ziel lijdt.

Robert
Carpe diem tamen memento mori

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 12 aug 2005 11:57

Hallo Robert,

Robert schreef:Ik hoop dat je het goed vindt dat ik een aantal van deze nog een keer plaats omdat ik er benieuwd ben naar je reactie.

Heb je m'n voorgaande posts gelezen? Veel van de vragen heb ik in andere posts reeds behandeld. Daarnaast heb ik per week gemiddeld niet meer dan 1 á 2 uurtjes de tijd om op het forum te kijken, waardoor ik gedwongen ben enigszins selectief te zijn. Ik zal de antwoorden verspreiden over meerdere posts.

Robert schreef:Daniel 12

Zie klik ;)

Robert schreef:Ik moet nog met mijn studie Theologie (en dus ook Hebreeuws) beginnen, dus ik kan niet met zoveel kennis als jij spreken, maar 'ben' kan toch zowel zoon als kinderen / nageslacht betekenen?
Dan is ben als 'zoon' vertalen toch niet in principe verkeerd?
Uiteraard is hier voor enkelvoud gekozen omdat de vertalers christenen waren die hier 'Zoon' (Christus) in willen lezen. (zoals jij er Israel in wil lezen)

Het gaat om בר, niet om בן. Zie: klik ;)

is de kans niet aanwezig dat jullie de profetien verkeerd uitgelegd hebben en dat jullie de Messias gemist hebben?

Een relatief klein aantal fragmenten die her en der uit de Tanach zijn geplukt, die veelal nieteens van Messiaanse aard zijn en meestal niet correct vertaald, zouden het Messiasschap van Jezus bewijzen? Dat geeft je geen sterke zaak.

(Lees a.j.b. ook m’n vorige posts:
M.b.t. Jezus' geboorteregister:
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts.

M.b.t. Psalm110:
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts.

M.b.t. Psalm 2:
klik

M.b.t. Genesis 3:15:
klik
& vervolgposts

M.b.t. Psalm 22:
klik
& vervolgposts &
klik
& vooral:
klik
& vervolgposts.

M.b.t. Het Plaatsvervangend Offer:
klik

M.b.t. Daniel 9:
klik
& vervolgposts &
klik
& vervolgposts.
klik

En tenzij er goede tegenargumenten komen, ondersteund door de Tanach, zie ik niets waaruit blijkt dat de Tanach Jezus' Messiasschap aantoont.
(Bar Kochba had bijvoorbeeld een aanzienlijk sterkere zaak, maar ook hij stierf voordat hij aantoonbaar alle profetieen had kunnen vervullen).

Robert schreef:Zei Gamaliël dat niet al, dat de tijd zou leren of Jezus en het christelijk geloof van God kwam of niet. Als het niet van God kwam, dan zou het vanzelf stoppen (zoals bij die valse messiassen die jij noemt).

Tijd is geen criterium. Al zou iedereen in Mohammed geloven, dat maakt Mohammed nog geen echte profeet.
Jezus’ Messiasschap is simpelweg niet conform de Tanach. Zelfs die fragmenten die her en der uit de Tanach lijken te zijn geplukt en als "prooftexts" worden geponeerd, blijken bijzonder twijfelachtig.

Robert schreef:Kennelijk komen we daar al 2 millenia niet uit.
Er zijn Joden die Jezus als de Messias zien en er zijn (idd veel meer) Joden die dat niet zo zien.

&

Robert schreef:Ben jij geen kind van Adam? Vertaal jij de teksten ook niet in 'jouw voordeel'? Ik denk dat we dat allereerst moeten erkennen. Dan heb jij nog steeds gelijk dat er een originele intentie van de schrijver was. Of van de Inspirator. (een intentie die de schrijver wellicht niet eens kende of snapte)

&

Robert schreef:Ik denk dat mensen die Jezus niet als Messias willen zien de profetien altijd zo uit zullen leggen dat Jezus niet voldoet aan de profetien.

Ben jij dat niet met me eens? Dat niemand objectief is is zijn of haar meningsvorming.

Nope, het is niet de tekst die subjectief is, maar de mens. De tekst mag opportunistisch worden geïnterpreteerd, maar niet "opportunistisch" worden vertaald. Opportunisme zou hooguit van toepassing mogen zijn op de mens die de tekst leest – niet op de tekst zélf. Ik kan het de mensen niet kwalijk nemen indien ze aan de hand van de Bijbelvertalingen denken dat de Tanach Jezus' Messiasschap bevestigt . Er is een wereld van verschil tussen vertaling en interpretatie.

Pas nádat Psalm 2, Psalm 110, Jesaja 7, etc... "opportunistisch" waren vertaald, kon men ze interpreteren als zijnde prooftexts die Jezus' Messiasschap zouden kunnen bevestigen. Dat was voor die tijd veeeeeeeeeeeel moeilijker(!). Pas als je de Tanach leest, zie je hoe "opportunistisch" deze vertalingen zijn. Als gezegd: geen sterke zaak.

Robert schreef:Suighnap: Voor de duidelijkheid: ik zie Jezus als één van de grootste Meesters, maar de claim op het Messiasschap wordt niet bevestigd door de Tanach.

Hoe kan dat?

Dat ik niet onder de indruk ben van de manier waarmee de vertalers om zijn gegaan met de Tanach (nu druk ik me erg diplomatiek uit) moge duidelijk zijn. Toch zie ik daar doorheen een Jezusfiguur die als een zeer integer, krachtig, rechtschapen en liefdevol mens op me overkomt. Ik zou hier graag wat dieper op ingaan als ik wat meer tijd heb.

Robert schreef:Je kan Jezus niet vergelijken met de valse Mesiassen uit de lijst die jij noemt. Die zijn vergeten en hebben geen volgelingen meer.

&

Robert schreef:Wat denk je dat Gamaliël zou zeggen als hij zou weten dat er nu 2 miljard christenen op de wereld zijn?

Je kunt niet verwachten dat Moshe Gabay namens Gamaliël spreekt. Met betrekking tot het Christendom ben ik zelf onder de indruk van Jezus' integriteit, kracht en liefde die van veel van z'n uitspraken uitgaan. Maar ik ben ook onder de indruk van de snelheid waarmee een relatief jonge godsdienst als de Islam opkomt. Eveneens ben ik onder de indruk van erg oude religies als het Hindoeisme die nog zo levend zijn (het Hindoeisme, Jainisme, Boeddhisme, etc bekeren niet, daarom is dat vrij bijzonder). Ik ben ook onder de indruk van de verschillen tussen de Tanach en het Oude Testament. Niet iedere indruk is even positief.

Robert schreef:Ten tijde van het Romeinse rijk is er een rots losgeraakt die het beeld van Nebuchatnezar heeft geraakt bij de benen, en de steen is uitgegroeid tot een wereldrijk. Een geestelijk wereldrijk, uiteraard.

Is dat geen vervulde profetie?

Bijvoorbeeld door het Romeinse Rijk. Een wereldrijk is niet geestelijk, maar betreft een grondgebied of een landelijke overheid.

Robert schreef:Wat betreft Daniel 9, de 70 zevens

Ik vermoed dat je verwijst Talmoed Sanhedrin Sanh 98a. Daar wordt ingegaan op het conditionele principe van de Moshiach. Er is eveneens een complementaire versie vermeld met Moshiach ben Efraim/ ben Josef en Moshiach ben David die elkaar aanvullen. Allen hebben geen betrekking op Jezus, maar op potentieele mogelijkheden omtrent de Moshiach.
De enige die vrij algemeen werd erkend als legitiem kandidaat voor het Messiasschap was Bar Kochba, maar aan het eind stierf hij voordat hij duidelijk aantoonbaar alle profetieen had vervuld. Daarmee werd bevestigd dat hij de Moshiach onmogelijk kon zijn conform de Tanach.

Robert schreef:Maar goed, het blijft inderdaad het oude testament invullen vanuit het nieuwe testament.

Het zou andersom moeten zijn.

Robert schreef:Mag ik je verder vragen.
Het zaad van Gen 3:15, wat is het zaad?
Is het het volk Israel? Is het de gehele werelbevolking? Zijn het de mensen die trouw zijn aan God? Is het de Messias?

klik ;)

Vrede!

Moshe
Laatst gewijzigd door Suighnap op 12 aug 2005 22:10, 6 keer totaal gewijzigd.
Jood

Terug naar “Archief”